تاریخ انتشار :شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۴
۰
plusresetminus
وقتی یک مهندس از سختی‌های کار خود می‌گوید؛

از ایستادن در بیل مکانیکی تا مشرعیت دادن به نظام

مهندس کرمانی گفت: برای اینکه مسیر جاده‌سازی را پیدا کنیم در بیل مکانیکی ایستادیم و جاده را به‌صورت هوایی بررسی کردیم، در راستای رفاه مردم جان می‌دهیم.
از ایستادن در بیل مکانیکی تا مشرعیت دادن به نظام
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان»؛ عمران و پروژه‌های شهری همیشه علامت سوالی بود که برایم تداعی می‌شد و هر بار که پا به خیابان می‌گذارم مداوم برایم تکرار می‌شود که مهندسین این عرصه چه می‌کنند؟ و چه چالش‌هایی دارند؟

از راه و جاده‌ای که احداث می‌شود تا زیر ساختی که برای ساخت یک خانه در نظر گرفته می‌شود همه و همه سبب شد،به بهانه روز مهندس با یکی از نخبگان این عرصه هم کلام شده و چالش‌های این بخش را جستجو کنیم؛ که شرح آن در ذیل آمده و خواندن آن خالی از لطف نیست.

هادی محمدی‌ پورنجیب در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی «راه آرمان» به بهانه روز مهندس گفت: ایام انتخابات است و مردم در تکاپوی انتخاب اصلح اما ما مهندسان با دیده‌باز و با بصیرت به مسیر خدمت گام می‌گذاریم، امروز در جاده‌ها و راه‌سازی فردا نیز در کنار صندوق‌های رأی خواهیم بود.

وی که کارشناس عمران و کارشناس ارشد مدیریت برنامه‌ریزی شهری از دانشگاه تهران را دارد، ادامه داد: مهندسی‌سازی اصلی است که در کشور ما مغفول مانده است درحالی‌که بسیار به آن به‌خصوص در عرصه تأمین زیرساخت‌ها نیازمندیم.

این مهندس جوان اذعان کرد: دغدغه ما در مدیریت شهری بحث کندوکاری‌ حاصل از اجرای پروژه‌ها در سطح شهر است و هر چند وقت یک‌بار شاهدیم که گوشه‌ای از شهر را یک دستگاه و یا یک نهاد مورد حفاری قرار می‌دهد که جدیدترین آن اجرای طرح فیبر نوری است و هنوز اثرات آن در شهر وجود دارد، چون یک نوار باریک است، ترمیم آن به‌کندی پیش ‌می‌رود، چندی پیش هم پروژه فاضلاب شهری بود.

پورنجیب به اجرای یک طرح خوب در کرمان اشاره کرد و  افزود: در سال ۸۶ بنده مهندس ناظر  و مشاور پروژه‌ خیابان ناصریه بودم چیزی که الان مشهود است ایجاد یک کانال بتنی است، باتوجه‌به‌ اینکه سطح آب‌های زیرزمینی در شهر کرمان بالا آمده است و با ارتفاع هفت متری به آب می‌رسیم و آب فاضلاب شهری هم هست، طرحی جدی لازم بود.

وی ادامه داد: مسجد جامع نیز از سطح زمین ۱۶متر هم پایین‌تر قرار دارد، روان‌آب‌ها، فاضلاب شهری و غیر در این نقطه جمع می‌شد که کانالی حفر و پمپ‌هایی قرار داده شد تا آب‌ها را مرتب به سمت کانال ناصریه پمپاز کند، امیدوارم که این طرح در دیگر شهرستان‌های استان کرمان هم اجرا شود گرچه هزینه زیادی است اما یکبار برای همیشه از مشکلات رهایی خواهیم یافت.

 مهندس جوان کرمانی ابراز کرد: ایجاد کانال باعث می‌شود همه ادارات و ارگان‌ها برای اجرای هر طرح در سطح شهر تمام سیم و کابل مورد نیاز خود را از این مسیر عبور دهند و نیازی به کندوکاری چندباره و آسفالت‌کشی ممتد نداریم.

محمدی پورنجیب به چالش‌های مهندسان عمران اشاره کرد و گفت: باتوجه‌به دقت و علاقه بانوان به عرصه عمرانی و حضور آنان در پروژه‌ها اما مسیر برایشان هموار نیست زیرا در بسیاری از مواقع باید مهندسان خانم از اسکلت‌های فولادی ساختمان و حتی بناهای نیمه ساخت بازدید کنند و باید از این سازه‌ها بالا بروند که بسیار سخت است و نیازمند یک راهکار مناسب برای سهولت آنان هستیم.

وی به تعرفه‌های نظام‌مهندسی اشاره کرد و گفت: مهندسین معمار، عمران، مکانیک و برق ساختمان در خصوص هزینه‌ها، دستمزدها و تعرفه‌های ساخت درگیر هستند که چالش بزرگی است البته با راهکارهایی که به تازگی عنوان شده اندکی راه هموارتر شده است اما هنوز به‌طور کامل این مشکلات رفع نشده‌اند.

این مهندس جوان به بهترین تجربه کاریش اشاره کرد و گفت: ما پروژه دوبانده‌سازی محور کرمان_راور را بر عهده داریم و در یک منطقه‌ای از این مسیر باید مورد بررسی قرار می‌گرفت اما نه کوه‌های همجوار و نه پستی‌ها و بلندی‌هایش امکان بازید هوایی از آن نقطه را نداشت.

پورنجیب ادامه داد: تنها وسیله قابل استفاده ما یک دستگاه بیل مکانیکی بود که برای بازید مجبور شدیم داخل بیل نشسته و از روی کوه منطقه را بازدید کنیم و نیم ساعت در بیل مکانیکی ایستاده و  محاسبات لازم را انجام دادیم درحالی که ۱۰ متر از سطح زمین بالاتر بودیم.

وی با بیان این خاطره به سختی کار و نبود امکانات لازم اشاره کرد و گفت: ما مهندسان حاضریم برای آبادانی این کشور حتی از جان خود بگذریم اما رفاه را به مردم ایران زمین هدیه دهیم که حضور در انتخابات آسان‌ترین کار است.

این مهندس جوان اذعان کرد: ساخت و ساز غیرمجاز برای فرار از هزینه‌های کارشناسی تبدیل به یک فرهنگ غلط شده است و مردم بدون نیاز به مشورت خود را علیم پنداشته و حتی گاهی خود را مهندس ساختمان هم می‌نامند و به راحتی شروع به ساخت می‌کنند.

پورنجیب به مجوز پایان‌کار اشاره کرد و گفت: شهرداری به‌راحتی برای افرادی که ساختمانی را ساخته‌اند مجوز پروانه صادر می‌کنند درحالی‌که از مقاومت سازه، نوع و میزان مواد مورد استفاده هیچ اطلاعی ندارند و به اسم کمیسیون ماده صد به‌راحتی حکم مرگ خود را با پرداخت جریمه دریافت می‌کند زیرا این خانه دیگه منزلگاه نیست.

وی ادامه داد: گاهی مصالح هم خوب هستند اما در اجرا از مقاومت خوبی برخوردار نبوده‌اند که با اندک لرزه، فرونشست یا سیل ریخته و باعث مرگ و میرهای زیادی شده است در مدیریت شهری هم شاهدیم برخی از شهرداران حتی مدرک تحصیلی آنها و یا تخصصشان ارتباطی هم با مهندسی عمرانی و سازه ندارند.

مهندس جوان کرمانی در پایان با بیان اینکه هر تقاطعی را غیرهم‌سطح نمی‌توان نامید،خاطر نشان کرد: در مباحث مهندسی ما به همه پل‌ها تقاطع غیرهم‌سطح که باید تمام لوپ‌های آن کامل باشد اما اینگونه‌ نیست و بهترین تقاطع غیر‌هم‌سطح اجرا شده درکرمان پل چهارراه بازرگانی است، زیرا از هر سمت به این تقاطع وارد شویم می‌توان به هر مسیری که اراده کردیم تغییر مسیر دهیم.

انتهای خبر/طهماسبی
 



  https://armanekerman.ir/vdch6wnz-23nxxd.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما