تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۴۰
۰
plusresetminus
همایش بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی امروز ۲۱ اسفندماه با حضور اساتید و دانشجویان در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.
زبان و ادبیات پارسی، ستون فرهنگ ایرانی است
به گزارش گروه فرهنگی پایگاه خبری «راه آرمان»؛ حامد حسینخانی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر اظهار کرد: بسیاری از مراکز فرهنگی تاریخی ایران کهن امروز در قلمرو جغرافیایی ما نیستند و همین موجب شده برخی سیاست‌مداران کوته‌فکر در کشورهای همجوار نقشه بریزند که بزرگان حوزه ادب پارسی را مصادره و به‌عنوان گنجینه ادبی و فرهنگی خود معرفی کنند.

وی افزود: ما حوزه تمدنی بزرک به‌عنوان ایران فرهنگی داریم و ستون این فرهنگ، زبان و ادبیات پارسی است و هر شاعر بزرگی در این قلمرو آثار و ادبیاتی به زبان پارسی خلق کرده ایرانی و متعلق به تمدن بزرگ ایرانی است و این شخصیت‌ها قابل مصادره نیستند.

حسینخانی بیان کرد: در ایران جدید از لحاظ دوره‌بندی تاریخ زبان‌ها، اولین کانون و پایگاه تقویت و شکوفایی زبان و ادب پارسی در خراسان بزرگ شکل گرفته و نقش فردوسی در ماندگاری و تثبیت زبان فارسی که حامل فرهنگ ایرانی است، در کانون خراسان بی‌بدیل است.

این استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: یک کانون دیگر کانون آذربایجان بود که نظامی در این کانون نقش ارزشمندی دارد و البته خاقانی و دیگر نیز شعرا هستند.

وی با اشاره به اینکه یکی از کارهای بزرگ نظامی پرداختن به سنت داستان‌گویی بود که در ادبیات شفاهی داشتیم، افزود: در پنج گنج نظامی منشور کامل از عناصر مهم فرهنگ شفاهی ایران که ریشه‎‌دار است، تبلور تمام پیدا کرده و داستان‌پردازی را به اوج رسانده است.

حسینخانی با اشاره به اینکه نظامی در غزل خیلی قدرتمند است، گفت: نظامی جاذبه کم‌نظیری در قلمرو شعر و ادبیات ما دارد و در قرون بعدی بیش از ۲۰۰ شاعر به تبعیت از نظامی خمسه سرایی کرده‌اند و از موفق ترین شاعران و پیروان نظامی شاعران بزرگ کرمان از جمله خواجو، عماد فقیه و ... هستند.

محمدصادق بصیری عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در این همایش با پرداختن به خصوصیات ویژه شعر نظامی بیان کرد: نظامی در حوزه علوم بلاغی جایگاه بسیار تاثیرگذاری دارد.

محمدرضا صرفی عضو دیگر هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در این همایش بیان کرد: در فرهنگ ایرانی همیشه حکمت با فلسفه همراه بوده و حکیم بودن شعرا را باید در فیلسوف بودن آن‌ها جستجو کنیم و به نظامی به این دلیل لقب حکیم دادیم که حکمت نظری و عملی در آثار او کاملا وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه حکمت شعر نظامی حال و هوای اخلاقی ایمانی دارد، افزود: جریان‌های متعددی از شعر فارسی از حکمت شعر نظامی منشعب می‌شود و بیش از ۲۰۰ شاعر قوی مثل خواجو، ناصر خسرو و ... به دیده تحسین به او نگاه کرده‌اند.


منبع: ایسنا

انتهای خبر/م https://armanekerman.ir/vdcft1dymw6dmea.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما