تاریخ انتشار :جمعه ۳ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۴
۰
plusresetminus
ائمه جمعه استان کرمان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ضمن اشاره به شعار سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردمی» بر نقش مؤثر مردم در مسیر رشد یک اقتصاد توانمند برای کشور تاکید کردند.
جهش تولید در گرو مردمی‌کردن اقتصاد است
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری «راه آرمان»؛ آیین عبادی_سیاسی نماز جمعه این هفته در شهرستان‌های سراسر استان کرمان برگزار شد.
 
در خطبه‌های اول به‌مانند همیشه سخنان، ائمه جمعه در زمینه توجه‌به تقوای الهی، خودسازی، بیان احادیث و روایات ائمه معصومین علیهم‌السلام بیان شد و در خطبه‌های دوم نماز جمعه، مسائلی در حوزه فرهنگی همچون موضوعات روز شهرستان‌ها، مسائل مهم ملی کشور بیان شد.

امام جمعه رودبار جنوب: برای رفع مشکلات اقتصادی همه باید همت کنند
حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر افشارمنش در خطبه‌های نماز جمعه رودبار جنوب که در مصلی این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: توجه به نیازمندان در قالب‌های مختلفی مانند افطاری دادن، سرکشی و… یکی از آداب ماه مبارک رمضان است.

وی در ادامه با بیان این‌که روزه یک ودیعه ویژه الهی است، افزود: خداوند به روزه‌دار عنایت ویژه‌ای دارد و امیدوارم ماه مبارک رمضان در خانه جامعه و فرهنگ و همه ابعاد زندگی‌مان نورافشانی کند و همه را متحول سازد.

نماینده ولی‌فقیه در شهرستان رودبار جنوب با اشاره به میلاد امام حسن مجتبی (ع) و بیان برخی ویژگی‌های این امام معصوم گفت: نام‌گذاری این روز بزرگ با عنوان تکریم خیرین در کشور ما نشان‌دهنده ارزش والای خیرات و کمک به نیازمندان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین افشارمنش در ادامه ضمن تبریک بهار قرآن و بهار طبیعت اظهار کرد: ماه مبارک رمضان بهار عبودیت و بندگی است، فضایی فراهم می‌کند که به‌راحتی اعمال خوب بشر در پیشگاه خداوند متعال مورد قبول قرار گیرد و به‌دلیل روان‌بودن این ارتباط در زمین، آسمان، میان انسان و عالم غیب به‌راحتی دعا مقبول می‌شود.

امام جمعه رودبار جنوب با بیان این‌که امسال از طرف رهبر حکیم انقلاب اسلامی به‌عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده است‌‌، گفت: شعار سال معمولاً بخشی از راهبرد اساسی کشور است برای‌ این‌که توجه و همت مسئولان و تلاش آن‌ها متوجه این بخش بشود از طرف دیگر افکار عمومی مردم مطالبه کنند.

امام جمعه رودبار جنوب تصریح کرد: دشمنان تلاش فراوانی جهت فروپاشی اقتصاد کشور دارند که به فضل الهی موفق نشدند و نخواهند شد اگر مردم پای کار بیایند.

وی با بیان اینکه یکی از حربه‌های دشمن ایجاد یأس و ناامیدی است، خاطر نشان کرد: برای رفع مشکلات اقتصادی همه باید همت کنند، اگر تولید رونق بگیرد بی‌کاری کم می‌شود و اشتغال، موجب کاهش تورم، اعتماد به‌ نفس و رفاه ایجاد می‌کند.

افشارمنش با اشاره به این‌که مشکلات اقتصادی قابل حل است، اظهار کرد: از اول انقلاب دستاوردهای زیادی داشتیم در عرصه خارجی امنیت، نمونه دیگر آن برگزاری راهپیمایی ۲۲بهمن در کمال امنیت و انتخابات مجلس شورای اسلامی و ارتباط با کشورهای دیگر و از همه مهم‌تر تورم کاهش یافته است.

امام جمعه فهرج: جهش تولید در گرو مردمی‌کردن اقتصاد است
حجت‌الاسلام والمسلمین رضا آقاملایی، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته، با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ توسط مقام معظم رهبری به‌نام جهش تولید با مشارکت مردم، گفت: اگر ما بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، باید اقتصاد را مردمی کنیم.

وی افزود: باید برای جهش تولید، پای مردم را به عرصه تولید به‌نحو محسوسی باز و موانع حضور مردم را برطرف کنیم.

امام جمعه فهرج همچنین به ۱۷ رمضان، سال‌روز جنگ بدر اشاره و اظهار کرد: جنگ بدر، سندی از افتخارات بی‌شمار، امیرالمومنین علی علیه‌السلام است.

آقاملایی در ادامه ادعای واهی گروه هفت علیه ایران را مضحک عنوان کرد و گفت: در این بیانیه، هفت کشور صنعتی جهان، از ایران خواسته‌اند که موشک‌های بالستیک و دیگر فناوری‌های مرتبط در این رابطه را به روسیه ارائه نکند.

وی خاطرنشان کرد: این بیانیه نشان از شکست غرب در دو میدان جنگ غزه و اوکراین دارد و برای چهارمین ارتش دنیا و حامیان تا دندان مسلحش، رسوایی بزرگی است که از یک یا دو گروه فلسطینی، در یک جنگ چند ماهه شکست بخورند.

امام‌جمعه شهرستان بافت: ازدواج باید آسان، ساده و به‌موقع باشد
حجت‌الاسلام محمد محمدزاده امام‌جمعه شهرستان بافت در خطبه‌های اولین نمازجمعه ۱۴۰۳ جمعه ضمن سفارش به تقوای الهی گفت: نزدیک ۲۰ میلیون دختر و پسر دوست دارند ازدواج کنند حدود چهار میلیون نفر از جوانان ما سن آن‌ها بالا رفته است  که شامل دختران بالای ۲۸ سال و پسران بالای ۳۵ سال هستند که ازدواج نکرده‌اند و حدود ۱ میلیون نفر از آن‌ها امیدی به ازدواج ندارند و حدود ۱۵ میلیون نفر نیز به سن ازدواج رسیده‌اند.

وی ادامه داد: ازدواج باید سه ویژگی داشته باشد آسان؛ ساده و به‌موقع باشد اسلام و نیز بر به‌موقع بودن ازدواج تأکید کرده است و پدر و مادران باید مقدمات ازدواج جوانان را فراهم کنند؛ اسلام هم ازدواج آسان را توصیه کرده است. 

امام‌جمعه شهرستان بافت تصریح کرد: ما باعث سخت‌شدن ازدواج هستیم و تشریفات آن را زیاد کرده‌ایم و همچنین چشم و هم‌چشمی زیاد شده است، خانواده‌ها مهریه‌های سنگین قرار می‌دهند و جهیزیه‌های که برای خانواده دختر کمرشکن هستند درحالی‌که در اسلام اقلام ضروری توصیه شده است.

امام جمعه جازموریان: وظیفه‌ مهم مجلس و دولت، حمایت از جریان تولید مردمی است
حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صادقی امام جمعه جازموریان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته با اشاره به فرا رسیدن سال جدید و نام‌گذاری این سال توسط مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: مردم، بنیان جمهوری اسلامی هستند و در بیان امامین انقلاب، مردم همه مردم هستند به‌علت همین امر است که مشارکت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مورد تاکید ایشان بوده است.

وی با بیان این‌که باید درباره مشارکت مردمی به تجارب گذشته هم توجه جدی داشت، تصریح کرد: تجربه خصوصی‌سازی در دو دهه گذشته متاسفانه با ضعف‌های جدی روبه‌رو بوده و عموماً به مردمی‌شدن اقتصاد منجر نشده است.

امام جمعه جازموریان اضافه کرد: دولت‌ها معمولاً به‌جای نگاه توسعه‌‌محور نگاهی درآمدی به امر خصوصی‌‌سازی داشته‌اند بنابراین بخش اعظمی از موارد خصوصی‌شده به‌جای بدهی‌های دولت بوده یا به بخش خصوصی منتقل‌شده و نتیجه آن شکست در بالا رفتن بهره‌وری، افزایش سود و گسترش تولید بوده که در این زمینه باید دو مسیر کلان و خرد را با هم طی کرد گرچه این دو مسیر مکمل هم هستند اما روش‌‌های مختلفی را می‌طلبند.

حجت الاسلام صادقی عنوان کرد: در بخش کلان، باز تعریف ایران در اقتصاد جهانی با توجه به نظم‌های جدید درحال تولد، اساسی و حیاتی است که عموماً به مسئولان و نخبگان برمی‌گردد امری که متاسفانه با ایراداتی جدی مواجه بوده و باید در سال پیش‌رو برای چند پرونده آن تصمیم جدی گرفته شود.

خطیب جمعه جازموریان ابراز کرد: در بخش خرد، برداشته شدن ریسک‌های موجود و کاهش مشکلات داخلی، امری لازم است قانون تسهیل مجوزها بخشی از این مسیر بود که در مجلس یازدهم تصویب و در دولت به‌خوبی اجرا شد اما ریسک‌هایی مانند عدم‌ثبات در اقتصاد کلان هنوز هم سنگینی خود را دارد این‌ها مواردی است که دولت و دیگر قوا باید برای آن اقدام لازم را به کار ببرند.

وی اظهار کرد: اقتصاد یکی از نقطه‌ ضعف‌های ماست اگر اقتصاد کشور وضع مطلوبی پیدا کند در همه اوضاع کشور تاثیر می‌گذارد، می‌شود گفت در دین و دنیای مردم تاثیر خواهد گذاشت.

امام جمعه جازموریان تصریح کرد: بخش اصلی تحقق مشارکت مردم، حمایت مجلس و دولت از جریان تولید مردمی است بخش عمده این حمایت به رفع موانع و زمینه‌سازی برای نقش‌آفرینی حداکثری مردم در اقتصاد کشور برمی‌گردد بنابراین منظور از حمایت صرفا تزریق منابع مالی نیست بلکه میدان را بازکردن است.

وی خاطرنشان کرد: حمایت از تولید یعنی برداشتن مقررات دست‌ و پا گیر، مبارزه با قاچاق، منع جدی واردات بی‌رویه، مبارزه‌ی جدی با فساد مالی، مقابله‌ جدی با کارشکنی‌های اداری، رعایت حقوق مالکیت، پرهیز از کمک به سفته‌بازی و سوداگری‌های زیان‌ بخش، اعمال معافیت‌های مالیاتی البته نظارت دولت هم لازم است، نظارت دولت مطلقا قابل اغماض نیست اما نظارت غیر از دخالت کردن است.

امام جمعه شهرستان بم: شکوفایی اقتصاد با مشارکت مردم و دولت محقق می‌شود

حجت‌الاسلام قاسم دانشی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته بم ضمن سفارش مردم و خود به رعایت تقوای الهی بیان داشت: شعار سال جدید بیانگر دغدغه‌ مقام معظم رهبری برای معیشت مردم است.

دانشی خاطرنشان کرد: تلاش دولت برای بهبود معیشت شایسته و قابل قبول است،اما مشکلات اقتصادی دامن‌گیر ملت است.

خطیب نماز جمعه بم بیان کرد:هر علمی در خدمت انسانیت باشد ارزش دارد اما علم دین با سعادت انسان سروکار دارد، جوانان و خانواده‌ها در پذیرش و جذب طلاب و مبلغین دینی تلاش کنند.

ایشان گفت: اعتکاف از برکات انقلاب اسلامی است، که در ماه مبارک رمضان با حضور مردم در شهرستان بم برگزار می شود.

در پایان دانشی افزود: آمار سوانح رانندگی در کشور بالا است، عمده علت تلفات و سوانح عامل انسانی است، این آمار در شأن فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی نیست.

امام جمعه شهرستان قلعه‌گنج : اخلاق‌مداری نجات‌دهنده‌ جامعه در مقطع حساس کنونی است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین امین رضوانی امام جمعه شهرستان قلعه‌گنج گفت: اُخوّت و برادری بالاتر از ایمان است، مؤمن که شدید باید با هم برادر باشید، اساس پیوند برادری دین است و بهترین راهکار عملی برای شکل‌گیری یک جامعه‌ ارزشمند است.

وی افزود: در هر پست و مقام و جایگاهی که هستید اخلاق داشته باشید، اخلاق‌مداری نجات‌دهنده‌ جامعه در مقاطع حساس کنونی و اجتماعی ما است.

وی در ادامه گفت: بسیار زیباست که سال ۱۴۰۳ سالی امام حسنی است، در ابتدای این سال هفتم فروردین ولادت با سعادت امام حسن مجتبی(ع) است و در پایان این سال ۲۶ اسفند این سال نیز ولادت این بزرگوار است، ابتدا و انتهای سال امام حسنی است، ان‌شاءالله که روش و سیره امام حسن(ع) را درپیش داشته باشیم.

امام جمعه جیرفت: اصلاح الگوی کشت مسئله‌ای مهمی در جنوب استان است
حجت الاسلام والمسلمین میثم تارم امام جمعه جیرفت در خطبه‌های نماز جمعه این هفته گفت: یکی از نشانه‌های تقوای الهی تعظیم به شعار الهی است و افرادی که احترام و تکریم می‌کنند شعائر الهی را این نشانه تقوا عقل آن‌ها است.

امام جمعه جیرفت افزود: به فرموده امام علی (ع) سینه عاقل گنجینه اسرار است و خوش‌رویی دام محبت است و تحمل سختی‌ها دفن‌کردن عیب‌ها خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین تارم بیان کرد: انسان عاقل فردی است که اسرار خود را همه‌جا بازگو نمی‌کند و در صندوق دل و سینه خود نگهداری می‌کند.

وی تصریح کرد: از گوشی همراه با دقت باید استفاده شود تا حفظ بنیان خانواده‌ها از طریق استفاده درست صورت گیرد.

خطیب جمعه جیرفت مطرح کرد: یکی از مصادیق جهاد تبیین به فرموده مقام معظّم رهبری مدظله العالی در زمینه بیان حقایق انقلاب اسلامی و جنایات رژیم پهلوی است.

حجت الاسلام والمسلمین تارم ابراز کرد: مسئله اصلاح الگوی کشت یک مسئله بسیار مهمی به شمار می‌آید و امنیت غذایی برای منطقه جنوب بسیار با ارزش است.

امام جمعه جیرفت تصریح کرد: در بحث کشاورزی باید به فکر آینده بود و بهره‌وری را در کشاورزی ارتقاء بخشید تا تداوم کشت با رونق بیشتری صورت گیرد.

امام جمعه شهرستان نرماشیر: آمریکا به‌دنبال بحران‌آفرینی در جهان است
حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر منصفی امام جمعه شهرستان نرماشیر در خطبه‌های این هفته شهرستان، ضمن تبریک فرارسیدن سال نو، به پیام نوروزی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ایشان شعار امسال را جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری کرد، باید تولید مردمی شود تا کشور پیشرفت کند.

وی در ادامه به ناامنی و جنگ و آشوب در سال ۱۴۰۲ اشاره و بیان کرد: این بحران‌‌های دست‌ساز آمریکا اتحادیه اروپا و رژیم اشغالگر است، نسل‌کشی در غزه آبرو و اعتبار نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی از بین برد.

امام جمعه شهرستان نرماشیر در ادامه به شیطنت‌های آمریکا در پاکستان، چین و روسیه اشاره کرد و افزود: آمریکا به‌دنبال بحران‌آفرینی در جهان است.

وی گفت: این روزها فضای جامعه اسلامی به ویروس شایع‌پراکنی و اتهام‌زنی و انتشار اخبار تأییدنشده و قضاوت عجولانه مبتلا شده است.

خطیب جمعه نرماشیر بیان کرد: فضاسازی به‌وجود آمده، قبل از انتخابات و با پایان انتخابات به شکلی دیگر ادامه پیدا کرد و هدف از این حملات گسترده، ارزش‌‌هایی مثل امر به معروف حجاب، مهدویت، ولایت فقیه و حوزه‌‌های علمیه است.

حجت الاسلام والمسلمین منصفی افزود: زودباوری و عدم‌تبیین سازگار نیست و مردم باید سواد رسانه‌ای خود را بالا ببرند، از همه مهم‌تر تقوای رسانه‌ای و کلامی و قلمی خود را تقویت کنند.

وی افزود: همه وظیفه داریم در مصرف آب صرفه‌ جویی کنیم و فرزندان خود را آموزش دهیم و و مسئولان جهاد کشاورزی در جهت آبیاری به شیوه جدید تلاش کنند.

امام جمعه رابر: راه خنثی‌کردن نیرنگ دشمن حضور همیشگی مردم در عرصه اقتصاد است
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی علیدادی سلیمانی در اولین نمازجمعه سال جدید ضمن دعوت به رعایت تقوای الهی گفت لحظه آغازین مثل سال‌های گذشته برای سال جدید رهبر معظم انقلاب شعار سال جدید را تعیین فرمودند شعار سال جدید را «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند.
 
 امام‌جمعه رابر عنوان کرد: مردم همیشه محور شکل‌دهی انقلاب اسلامی بوده و خواهند بود و باعث پیروزی نظام مقدس شدند، مردم باعث نظام و انقلاب این اسلام خواهند بود جهش تولید وابسته به همین رکن اساسی است.
 
 وی ادامه داد: مردم قهرمان اساسی در همه ماجراهای انقلاب بودند و خواهند بود این انقلاب بخشی اسلامیت و بخشی جمهوریت است آحاد مردم پای این نظام و انقلاب ایستاده‌اند این جهش تولید بر مدار جمهور مردم است.
 
 حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علیدادی‌سلیمانی گفت: مردم در مسائل اقتصادی مشکلات عدیده اقتصادی را بر طرف خواهند کرد حضور مردم نقش بسیار مهم و فراگیر است.
 
 وی ادامه داد: تجربه نشان‌داده در این ۴۵ سال انقلاب مسائل سیاسی، فرهنگی و نظامی هشت سال دفاع مقدس وقتی مردم حضور گسترده داشتند دشمنان مردم عقب‌رانده شدند اگر حضور مردم در مسائل مکرر شود به طبع فشار و نیرنگ دشمن افزایش خواهد یافت.
 
  امام‌جمعه رابر سلیمانی یادآور شد: نیرنگ دشمن در جنگ اقتصادی و تحریم و امثال آن‌هم راه خنثی‌کردن نیرنگ حضور همیشگی مردم در اقتصاد است.
 
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علیدادی‌سلیمانی ادامه داد: اگر در مسائل سیاسی، اجتماعی به بلوغ و بالندگی خاص رسیدیم دلیلش حضور همیشگی مردم است ورود جدی مردم به عرصه اقتصاد کمر تحریم را می‌شکند ورود مردم در اقتصاد بسیار مهم است.
 
 وی، با بیان این‌که بخش دیگر شعار سال جدید متوجه مسئولین چه در مجلس و دولت است، گفت: باید زمینه جهش تولید برای مشارکت مردم فراهم کند دولت زمینه نقش‌آفرین مردم را فراهم کند.
 
 امام‌جمعه رابر افزود: بخشی شعار سال جدید متوجه مردم، گروه جهادی و میدانی داشته که ان‌شاءالله مسائل اقتصادی باهمت خود مردم و زمینه‌سازی مسئولین این مشکلات اقتصادی را پشت‌سر خواهیم گذاشت. 
 
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علیدادی‌سلیمانی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ۱۰ رخداد مهم در جهان در سال گذشته به‌وقوع پیوست، گفت: مهم‌ترین حوادث تلخ در دنیا می‌توان به جنگ نوار غزه اشاره کنیم، جهان درحال گذشت دست‌خوش ناامنی و جنگ و آشوب بمب‌های دست‌سازی اتحادیه اروپا و رژیم اشغالگر قدس بود.
 
 خطیب جمعه رابر، هولناک‌ترین جنگ رژیم صهیونیستی به نوار غزه مردم مظلوم غزه خواند و افزود: شهادت مظلومانه بیش‌از ۳۰ هزار انسان بی‌گناه اکثر آن‌ها زنان و کودکان بودند این جنایت بزرگ در غزه صورت‌گرفته است.
 
 وی ادامه داد: کابینه نتانیاهو و اتحادیه اروپا این جنگ را آغاز کرده و هم‌چنان این جنایت ادامه دارد تمام تلاش برخی کشورهای عربی خودباخته در تشکیل آتش‌بس حمایت آزادی اسرای یک‌طرفه برای رژیم جعلی بود همه تلاش آن‌ها که جنگ دنیا نظاره‌گر است این بود مردم مقاومت در فلسطین تمام سیاست‌های غرب در بستر جنگ غزه خنثی کرد؛ اما این تحولات خونین همچنان ادامه دارد. 
 
 خطیب جمعه رابر گفت: در این میان سازمان بین‌المللی اقدام خاصی صورت نداد واکنش سازمان بین‌المللی در این زمینه هشدار جنگی و حادثه تلخ واکنشی به بهانه مسدودبودن گذرگاه، نبود مواد غذایی وقوع بحران انسانی در مردم مظلوم و مقتدر صورت‌گرفته و قحطی در نوار غزه به‌وجود آمده است. 
 
 وی ادامه داد: فقط سازمان بین‌الملل به یک هشدار بسنده کرده است از کدامین حقوق بشر سخن به‌میان می‌آورد اما مردم مقتدر فلسطین در صورتی ۷۵ سال به این مردم مظلوم و مقتدر جنایت می‌شود مردم مظلوم فلسطین و نوار غزه مصمم شدند زمین‌های به‌ناحق اسرائیل غصب‌کردن را آن‌ها صاحب شوند.
 
 خطیب جمعه رابر خاطرنشان کرد: هرچه‌ دولت‌ها پر قدرت و پشتوانه مثل آمریکا و اتحادیه اروپا داشته باشد عنصر پرقدرت پیروزی از آن ملت مظلوم مقتدر است.

امام جمعه فاریاب: برای تحقق شعار سال از همه‌ ابتکارات ملّت در عرصه اقتصاد استفاده شود

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس گروهی امام جمعه فاریاب ضمن عرض تبریک به‌مناسبت سال نو بیان کرد: رهبر معظم انقلاب، شعار امسال را جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری فرمودند، برای عملیاتی‌شدن شعار سال و تحقق آن باید تلاش کنیم.

وی افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری اگر بخواهیم این شعار عملیاتی شود باید مسئولان از همه‌ ظرفیت‌ها از جمله بسیج همت‌ها، سرمایه‌ها و ابتکارات ملّت در عرصه اقتصاد استفاده کنند، اهمیت مسائل اقتصادی در دین و دنیای مردم تاثیر دارد.

خطیب نماز جمعه فاریاب تصریح کرد: یکی از خباثت‌های دشمن القاء یاس و نااُمیدی در مردم است، دشمن با انکار زمینه‌ها، ظرفیت‌ها و عوامل پیشرفت در کشور خاموش کردن نور اُمید در دل ملّت را نشانه رفته است اما مردم و جوانان با تلاش بی‌وقفه و پرهیز از اختلافات اُفق روشن آینده را پیگیری می‌کنند.

امام جمعه فاریاب بیان کرد: یکی از مصادیق بارز ظلمت حاکم بر غرب، نسل‌کشی در غزه است؛ بیش از ۳۰ هزار نفر در غزه کشته شدند که بیشتر آن‌ها کودک و زن هستند، در حوادث اخیر ظلمت حاکم بر غرب و حقانیت تشکیل جبهه مقاومت اثبات شد و این جبهه مردمی از قدرت واقعی خود رونمایی کرد.

انتهای خبر/ پسند https://armanekerman.ir/vdcbz9b8srhbf9p.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما