تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۴
۰
plusresetminus
آن‌چه از سخنان رهبر انقلاب در رابطه با پیشرفت و رسیدن به یک اقتصاد موفق می‌شود استنباط کرد، حضور مردم در عرصه تولید به‌عنوان کلید اصلی جهش تولید است.
کلید اصلی مثل مردم
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» ابتدای راه سال ۱۴۰۳ هستیم و هنوز به میانه اولین ماه سال هم نرسیده‌ایم، سالی که رهبر انقلاب اسلامی آن‌ را به‌عنوان « جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کرده است.

پیش از هر کلامی بهتر است از راهبرد رهبر انقلاب در جهت هدایت کشور به‌سمت پیشرفت و اقتصاد کشور سخن بگوییم.

سال‌های متوالی است که رهبر انقلاب به موضوع اقتصاد و به‌واقع خودکفایی، تولید داخلی و اشتغال تأکید می‌کنند. به‌واقع از دهه ۹۰ به‌ بعد شعار سال با «اقتصاد» و موضوعات مرتبط با آن همراه شد.

اگر مروری به شعار سال‌های ۹۵ تا ۱۴۰۲ کنیم، خواهیم دید که «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» شعار سال ۹۵؛ «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال»  شعار سال ۹۶ و بعد از آن در سال ۹۷ «حمایت از کالای ایرانی» مطرح شد.

 به ترتیب شعار سال‌های  ۹۸ تا ۱۴۰۲ «رونق تولید»، «جهش تولید»، «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها»، «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، «مهار تورم، رشد تولید»  از جمله موضوعاتی بوده که به‌عنوان دغدغه از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است.

اما بی‌تردید محور شعار امسال از زبان مقام معظم رهبری «مردم» است. همان مردمی که در طول عمر ۴۵ ساله انقلاب اسلامی به‌عنوان اصلی‌ترین رکن و اساس انقلاب حضور داشته‌اند و اصلا اگر آن‌ها نبودند و همت‌شان یکی نبود انقلابی شکل نمی‌گرفت و اکنون نیز مقام معظم رهبری دست بر روی بزرگ‌ترین سرمایه این انقلاب یعنی همان مردم گذاشته است و جهش تولید را با مشارکت مردم محقق می‌داند. در ادامه مرور کنیم سخن‌های مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان در خصوص نقش مردم در سرگذشت انقلاب اسلامی ایران:

«مردم در همه‌ این دوران‌ها قهرمان اصلی ماجرا و سرگذشت انقلاب بوده‌اند.» (رهبر انقلاب ۰۸/ ۰۶/ ۱۴۰۱)
مسئله‌ اصلی، کلید اصلی، این‌جا است: حضور مردم در همه‌ مسائل، حل‌کننده‌ مشکلات است. آن چیزی که حضور مردم را تأمین بکند، مردم را تشویق به حضور در عرصه و در میدان بکند –میدان‌های مختلف مورد ابتلای کشور- مغتنم است. و حضور مردم هیچ جایگزین دیگری ندارد؛ هنر اصلی انقلاب هم همین بود؛ هنر اصلی انقلاب این بود که جمهور مردم را از یک مجموعه و توده‌ منفعل و مصرفی و فاقد یک نگاه ملّی و عمومی، تبدیل کرد به یک مجموعه‌ی پُرانگیزه، علاقه‌مند، همّت‌دار، هدف‌دار، آرمان‌خواه، و وارد میدان کرد؛ کار بزرگ انقلاب این بود.» (۱۲/ ۰۵/ ۱۴۰۰)

«ما ابزارهای نظامی، ابزارهای سیاسی، ابزارهای اقتصادی را قدرت‌افزا و قدرت‌زا می‌دانیم برای کشور، امّا هیچ‌کدام به اندازه‌ حضور مردم نیست؛ حضور مردم، نظام جمهوری اسلامی را به‌ معنای واقعی کلمه قدرتمند می‌کند.» (۲۶/ ۰۳/ ۱۴۰۰)

از نگاه مقام معظم رهبری حضور مردم در میدان؛ نه تنها در انتخابات به‌عنوان یک تصمیم سرنوشت‌ساز مهم و ضروری است اما در ابعاد دیگر اجتماعی، اقتصادی، سیاسی نیز مؤثر و دارای اهمیت است یعنی زمانی می‌توانیم به جهش تولید دست پیدا کنیم که به اندازه کافی نیروی انسانی در این میان حضور داشته باشند از نگاهی دیگر باید به مردم در امور مهم‌تر و جدی‌تری از جمله اقتصاد و سپردن این امور به مردم نقش داد تا علاوه بر انجام بهتر کارها، نظام مردم‌سالاری نیز تحقق بخشید.

بهره‌مندی از پتانسیل و سرمایه مردم، می‌تواند به‌عنوان مهم‌ترین عامل و پایه اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی در جهت خنثی‌سازی تحریم‌های غرب علیه ایران باشد.
تجربه موفق حضور جهادی مردم در بزنگاه‌ها نشان داده است که هر جا پای مردم در میان باشد آن امر به بهترین شکل رویش خواهد داشت و نتیجه می‌دهد.

وقتی حرف از مشارکت مردم می‌زنیم جنس و سن مطرح نیست بلکه تحقق هدف در اولویت است، کودک، نوجوان، جوان، زن و یا مرد هر یک در جایگاه خود و با استعداد و توانمندی‌شان بی‌شک می‌توانند در جهت جهش تولید نقش‌آفرین و اثرگذار باشند.

برای مثال اگر یک نیم نگاه به نقش زنان در تحقق شعار سال بیاندازیم خواهیم دانست که زنان با داشتن نقش چندگانه در خانه می‌توانند به‌عنوان پیش‌قراولان عرصه جهش تولید باشند. نقش مدیریتی زن به‌عنوان مادر و همسر در خانواده می‌تواند بسیار مؤثر باشد. به‌واقع تأثیرپذیری اعضای خانواده از نقش زن در خانواده است که می‌تواند جامعه را هدایت و از طرفی موفق کند.

ترویج فرهنگ صحیح استفاده از کالاها، ترویج فرهنگ اقتصادی، تصحیح فرهنگ اقتصادی، تصحیح فرهنگ مصرف‌گرایی و ترویج مشاغل خانگی از جمله تلاش‌های زنان در جهت رشد و جهش اقتصادی است.

همه می‌دانیم خرید کالا منجر تولید خواهد شد و زمانی تولید به جهش خواهد رسید که اعتماد خریداران را جلب کند اما واقعیت این است که برای جلب کردن اعتماد خریداران باید مسیر طولانی را عبور داد و از آزمون و خطاها گذشت، از این ‌رو زنان می‌توانند این مسیر آزمون و خطا تولید را کوتاه کرده و با حمایت از کالاهای داخلی آن‌را به‌سمت جهش تولید هدایت کنند.

از سویی دیگر جوانان نیز در تحقق سال به عنوان یکی از مهره‌های اصلی که اتفاقاً دارای اندیشه، ذوق، ایده و انرژی است بسیار حائز اهمیت است، جوان دارای نیروی و انگیزه‌ای است که بدون شک در حرکت درآوردن چرخه اقتصادی حکم کلید را دارد.

یادداشت: اعظم پسند
انتهای خبر/
 
 
 
  https://armanekerman.ir/vdcd9z0foyt0of6.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین