تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۵
۰
plusresetminus
در نبود سواد رسانه ای مخاطب؛ برخی رسانه ها به صورت هماهنگ و هدفمند توپخانه محتوا را به سمت نظام اسلامی نشانه گرفته و سعی دارند هر اقدام مثبتی را منفی جلوه دهند تا مردم به آینده امیدوار نشوند و گرد ناامیدی بر جامعه بپاشد.
توپخانه روشن سمت نظام
به گزارش راه آرمان چندسالی است که موضوع سواد رسانه جز تیترهای زیبا و آموزش های اولویت دار در همایش ها و نمایش ها مطرح می شود؛ اما این دریای بیکران رسانه آنقدر بی حد و حصر است که دست یابی به جامعه ای با سواد رسانه ای چندان دست یافتنی به نظر نمی رسد و هنوز راه بسیاری برای پیمودن وجود دارد.

در شرایط عادی که با رسانه هایی منصف و حقیقت گو روبرو باشیم توقع برخورد منطقی و باسواد مخاطب از رسانه ها توقعی به جاست اما وقتی با انبوهی از تولید محتوا و انتشار مغرضانه و هدفمند روبرو هستیم مخاطب نخبه هم ممکن است دچار تردید شود چه برسد به مردم عادی!

در همین روزهای اخیر مثالهایی از هجمه های رسانه ای که به طور هماهنگ قصد تاثیرگذاری فوری بر اذهان مخاطبان را داشتند دیده شد.
از سرود همخوانی سلام فرمانده تا اعلام عید فطر و گران شدن نان و ماکارونی؛ این رسانه ها همخوانی دهه نودیها برای امام زمان(عج) را برنمی تابند و آن را در تضاد با حقوق کودکان می دانند! اما همین رسانه ها هرگز کشته شدن کودکان در فلسطین و یمن و افغانستان و... را نقض حقوق کودکان نمی دانند!
 
یا در موضوع دیگر در اعلام عید فطر رسانه هایی که تمام ماه رمضان را بر طبل مضر بودن روزه داری در ساعات طولانی فصل گرم  می کوبیدند و از مشکلات کلیوی و گوارشی که روزه داری برای مردم ایجاد می کند سخن می گفتند و تحلیل و کارشناسی می کردند و اساسا گردانندگان این رسانه ها هیچ اعتقادی به مسائل دینی و مذهبی از جمله روزه داری ندارند به ناگاه موضوع عید فطر برایشان مهم شده و کارشناس رصد و نجوم می شوند و نگران روزه حرام مردم در عید فطر می شوند! مسائل مطرح شده در این رسانه ها چنان هماهنگ و همه جانبه و پرتکرار با بکارگیری تکنیک های اقناع مخاطب در شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی پمپاژ می شود که بر ذهن هر مخاطبی اثر می گذارد.

یکی دیگر از موضوعات مطرح شده برای حمله به دولت و ناتوان نشان دادن نظام در کنترل قیمتها و سامان دهی اقتصادی؛ مسائل مربوط به حذف ارز ترجیحی بود که درست و غلط را در قالب تحلیل به مخاطب خوراندند؛ در فضای مجازی و برخی شبکه های ماهواره ای نان گران شد و ماکارونی نایاب اما در واقعیت جامعه اینطور نبود.
 
و البته در این ماجرا خلا اطلاعات صحیح و عدم اطلاع رسانی به موقع از سوی مسئولان راه را برای ارائه اطلاعات نادرست و پروژه نگران و ناامیدسازی مردم باز گذاشت تا در نبود سواد رسانه ای مخاطب؛ برخی رسانه ها به صورت هماهنگ و هدفمند توپخانه محتوا را به سمت نظام اسلامی نشانه گرفته و سعی دارند هر اقدام مثبتی را منفی جلوه دهند تا مردم به آینده امیدوار نشوند و گرد ناامیدی بر جامعه بپاشد.

انتهای پیام/ سوده پاکاری
  https://armanekerman.ir/vdcb80b80rhb5wp.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین