تاریخ انتشار :شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۰
۰
plusresetminus
زندگی امام خمینی(ره) سراسر پند است و بازخوانی و ترویج سیره او نیاز جدی امروز جامعه است.
الگویی برای تمام نسل‌ها
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری«راه آرمان»؛ ۱۴ام خرداد سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی رحمة الله علیه رهبر کبیر انقلاب و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران فرصت مناسبی است برای پرداختن به سیره و سبک زندگی بی‌مانند این شخصیت بزرگ که می‌تواند الگویی برای تمام نسل‌ها باشد.

یکی از خصوصیات بارز امام خمینی (ره) که بسیار هم بر آن تأکید داشتند و از مهم‌ترین نیازهای امروز جامعه است رعایت قانون و تاکید بر مساوات همه اقشار و اصناف در برابر آن بود و بی‌قانونی را سبب همه مفاسد اجتماعی برمی‌شمردند به‌طوریکه حتی در زمان اقامت در نوفل لوشاتو با وجود غیردینی بودن قوانین آن کشور ایشان همچنان اعتقاد خود به رعایت قانون را نگه داشتند که اگر امروز تنها همین یک خصوصیت امام را سرلوحه خویش قرار می‌دادیم شاهد بسیاری از هنجارشکنی‌ها و ناآرامی‌ها در کشور نبودیم.

از دیگر خصوصیات بیان‌گذار انقلاب اسلامی نگاه ویژه‌ای بود که به زنان داشتند ایشان برخلاف بسیاری از شخصیت‌های زمان خودشان بر تکریم شخصیت زن تاکید داشته و به ضرورت حضور بانوان در اجتماع معتقد بودند به‌طوریکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی زن ایرانی تحول یافت و شخصت از دست رفته‌اش بازگشت.

رهبر کبیر انقلاب در رابطه با مقوله آزادی زنان که یکی از چالش‌های مهم امروزه در کشور است، معتقد بودند که اسلام هیچ‌گاه مخالف آزادی زنان نبوده و می‌توانند به‌عنوان یک انسان در جامعه اسلامی مشارکت فعال با مردان داشته باشند اما نه به صورت یک شی بلکه باید از هر چیزی که زن را از کرامت انسانی دور می‌سازد جلوگیری شود.

یکی از مشکلاتی که امروز جامعه ما با آن دست و پنجه نرم می‌کند طلاق عاطفی زوجین است که زندگی امام خمینی (ره) و توجه ایشان به همسر می‌تواند الگوی مناسبی برای جوانان ما باشد تا گرفتار این مشکل نشوند.

ایشان با وجود مشغله‌های زیاد همسری نمونه بودند و تمام سعیشان بر این بود که باعث اذیت همسرشان نشوند؛ از دیگر رفتارهای پسندیده امام راحل (ره) در زندگی مشترک می‌توان به اظهار محبت به همسر، کمک کردن در امور منزل، حفظ احترام حتی در اوج عصبانیت و... اشاره کرد.

ساده زیستی که در حکومت اسلامی یک اصل اساسی است از دیگر توصیه‌های امام بود که خود نیز بر آن پایبند بودند؛ خصلتی که امروز در بسیاری از زندگی‌ها دیده نمی‌شود و اکثریت به سمت تجمل‌گرایی و زرق و برق دنیا گرویده‌اند.

امام (ره) با این‌که رهبریت یک جامعه را برعهده داشت اما همیشه خود را در سطح طبقه ضعیف جامعه نگه داشت؛ امری که اگر مسئولین ما آن را سرلوحه خویش قرار دهند قطعا رضایت مردم را جلب خواهند کرد.

خلاصه مطلب این که زندگی امام (ره) سراسر پند است و بازخوانی و ترویج سیره و شخصیت او نیاز جدی امروز جامعه است.

نویسنده: حجت‌الاسلام ابوذر عرب مسئول نهاد رهبری دانشگاه فرهنگیان کرمان و استاد دانشگاه فرهنگیان

انتهای پیام/ ک https://armanekerman.ir/vdca6yn6m49neo1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما