تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۸
۰
plusresetminus
سواد رسانه‌ای در جامعه امروزی بسیار حائز اهمیت است زیرا نقش هدایتگری برای مردم یک اجتماع را بر عهده دارد.
سواد رسانه‌ای موجب می‌شود اهرم رسانه در دست ما باشد
به گزارش سرویس افرهنگ و جامعه پایگاه خبری «راه آرمان» انسان بالطبع یک موجود مدنی است، یعنی اجتماعی بودن انسان بدیهی و روشن است که جزء فطرت و سرشت او است.

انسان بدون اجتماع و به صورت انفرادی قادر به ادامه زندگی نیست، بنابراین برای بقاء و ادامه زندگی نیاز به اجتماع و تعامل با دنیای بیرون خود دارد.

امروزه با پیشرفت فناوری، انسان با حجم بالایی از محتوا رو به رو است و این فرد را وادار به یادگیری و چگونگی استفاده و انتخاب از فناوری روز دنیا می‌کند.

اما چگونگی این یادگیری و انتخاب خیلی مهم است؛ ممکن است این انتخاب صحیح باشد یا غلط. تشخیص این مسئله نیازمند سواد رسانه‌ای است.

بعضی از افراد معتقدند که سواد رسانه‌ای هیچ کاربردی در زندگی آنها ندارد، بنابراین دنبال آن نمی‌روند اما سواد رسانه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است و هیچکس نمی‌تواند مدعی شود که رسانه هیچ کاربردی در زندگی‌شان نداشته و ندارد.

همان‌طور که اشاره شد، انسان بالطبع یک موجود مدنی است؛ بنابراین ما خواسته و ناخواسته در معرض حجم بالایی از پیام‌های رسانه‌ای هستیم.

ممکن است این پیام‌ها مفید و غیر مفید باشند و ما باید بخاطر آینده خود بهترین انتخاب را داشته باشیم تا دچار ضرر و زیان نشویم، که این امر نیازمند سواد رسانه‌ای است.

به طور مثال سازنده‌های شبکه‌های اجتماعی صرفاً محتوای مفید در اختیار ما قرار نمی‌دهند، بلکه به دنبال منافع خودشان هستند، پس ما از آن جهت که مصرف کننده هستیم باید سواد رسانه‌ای داشته باشیم.

اگر ما سواد رسانه‌ای نداشته باشیم، اختیار از دست ما خارج می‌شود و به عنوان یک بازیچه در برابر رسانه قرار می‌گیریم و بدون هیچ آگاهی به سمت جهل پیش می‌رویم که نتیجه آن آسیب رساندن به خود و خانواده و جامعه است.

شخصی که فاقد سواد رسانه‌ای است با خواندن هر محتوایی یک برداشت رسانه‌ای خواهد داشت.

سواد رسانه‌ای به ما کمک می‌کند تا انتخاب‌های خود را در برابر دنیای رسانه‌ای، منطقی و عقلانی پیش ببریم و هر چه سواد ما بالاتر باشد کمتر دچار آسیب خواهیم شد و تسلط ما بر رسانه بیشتر است تا اینکه رسانه بر ما مسلط باشد.

به عبارت دیگر داشتن سواد رسانه‌ای موجب می‌شود اهرم رسانه در دست ما باشد و کنترل کننده آن همراه با نظارت و بیشترین منفعت از رسانه‌های اجتماعی ما هستیم.

یکی دیگر از فواید سواد رسانه‌ای این است که ما می‌توانیم پیام‌ها را تحلیل و تفکیک کنیم، یعنی وقتی یک پیام را دریافت می‌کنیم از همه جنبه‌ها بررسی خواهیم کرد تا به صدق و کذب آن پی ببریم تا کمتر دچار فریب و ضرر شویم.

در واقع ما با سواد رسانه‌ای همیشه به روز هستیم، می‌توانیم واقعیت را از غیر واقعیت تشخیص دهیم، اگر خبری را شنیدیم نباید بپذیریم بلکه فوراً باید دنبال منبع آن باشیم.

مثلاً اگر اعلام شود، امروز در شهر شما سیل می‌آید و باید هر چه سریع‌تر خانه را ترک کنید و شما هم با عجله خانه را ترک کنید و بعد متوجه شوید این یک خبر غیر واقعی بوده است و  تنها شما ضرر کرده‌اید پس باید به دنبال منبع هر خبر منبع باید باشید.

به طور کلی سواد رسانه‌ای ما را در برابر آسیب محافظت می‌کند و چگونگی استفاده از آن را به ما یاد می‌دهد، به ما مدیریت کردن و بهره‌برداری بهتر و صحیح از محتوا را یاد می‌دهد.

سواد رسانه‌ای به ما فرق چالش و موانع را یاد می‌دهد، مثلاً فردی که سواد رسانه‌ای داشته باشد مشکلات زندگی را چالش می‌داند نه مانع، و سعی می‌کند این چالش را دور بزند و به اهداف خود برسد به جای اینکه انزوا بگیرد و ناامید شود.

سواد رسانه‌ای یعنی هر انسان اختیار انتخاب و اختیار معقول و منطقی دارد.

انتهای خبر/ امیری
https://armanekerman.ir/vdciqqazrt1app2.cbct.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما