تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۵۰
۰
plusresetminus
ایام نوروز فرصتی برای حضور گردشگران جهت بازدید از آثار و ابنیه تاریخی نقاط مختلف کشور است. پهناورتین استان کشور دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است که به بخش کوچکی از آن در گزارش زیر اشاره شده است.
از بلندترین تپه‌های ماسه‌ای دنیا در دل کویر تا بزرگترین آینه طبیعی جهان/ «بولیوی ایران» کجاست؟
به گزارش راه آرمان؛ در آستانه سال جدید قرار داریم؛ ایامی که با تعطیلات آغاز می شود و مردم سعی می کنند در این روزها با سفر به نقاط مختلف کشور از فضای گردشگری و آثار تاریخی استفاده کنند. استان کرمان، یکی از پنج استان تاریخی ایران است که دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است.

ریگ یلان
منطقه ریگ های یلان، بی نظیر ترین منطقه کویری کره زمین در بین سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی قرارگرفته با ارتفاعی بالغ بر۱۰۵۰ متر که گفتنی است قله ریگ فاقد پوشش گیاهی است. وجود بادهای سهمناک در این منطقه که در مدت زیادی از سال می وزند، همچنین نبود منابع آبی در گستره این منطقه اجازه رشد و نمو را از گیاهان سلب کرده است. از جمله ویژگی های این منطقه می توان به این مهم اشاره کرد که بلندترین تپه‌های ماسه‌ای دنیا با بیش از ۴۷۵ متر ارتفاع نسبی در ریگ یلان وجود دارد و قطب حرارتی زمین با بیش از ۷۰ درجه سلسیوس در جنوب غربی ریگ یلان واقع شده‌است.



پردیسان قائم

جنگل پردیسان قائم کی از زیباترین و بزرگ ترین بوستان های جنگلی کشور به شمار می آید که در حاشیه شرقی کرمان در کنار بلوار قائم قرار دارد. این جنگل بسیار زیبا ۲۳۰ هکتار مساحت دارد. کاشت دست خاک شهر کرمان در حاشیه شرقی خود، بستر بزرگترین جنگل دست‌کاشت ایران است؛ جنگلی با ۲۳۰ هکتار مساحت که سایه یک‌دستش آسایشگاه مردم دود‌ و ‌دم زده‌ی شهر شده است.



آبشار سیمک

آبشارهای سیمک در ۳۵ کیلومتری شمال کرمان و در منطقه کوهپایه واقع شده‌اند. در این منطقه ۱۳ آبشار وجود دارند که صعود و فرود از آن‌ها نیاز به در اختیار داشتن ابزارهای فنی دارد. سیمک نام تنگه‌ای بسیار زیبا و کم نظیر در شمال روستای کوهپایه کرمان است که عرض آن بسیار کم و بین ۳ تا ۵ متر است و دیواره‌های بسیار بلند دو طرف آن را احاطه کرده است.




دره شنگستان

دره شنگستان از مکان‌های گردشگری کرمان است و در منطقه ییلاقی کوهپایه در فاصله‌ ۳۰ کیلومتری شمال شهر کرمان قرار دارد. دشت و دامنه، رودخانه، آبشارها و آبادی‌های کوهپایه از مهم‌ترین مقصدهای گذراندن اوقات فراغت کرمانی‌ها است. این منطقه علاوه بر زیبایی‌های پایین‌دست، در مسیرهای بالادست، خصوصا مسیرهای صعود به قله سیمَک یا کوه گهر، به عنوان یکی از زیباترین مسیرهای کوهپایه‌ای کرمان، میزبان جلوه‌های دلپذیر طبیعت است. طول دره ۵ کیلومتر است و در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این دره مسیر صعود به قله گهر کرمان با ارتفاع ۳،۲۱۸ متر است. روستای وامق آباد و شنگستان در امتداد رودخانه‌ی درختِنگان و منتهی‌الیه شمال‌غربی منطقه کوهپایه واقع شده‌اند. مسیر رودخانه از روستای شنگستان تا سرچشمه‌های رودخانه، در دره‌ای بسیار زیبا و دیدنی قرار گرفته و فرود رودخانه از صخره‌ها و سنگ‌ها، آبشارهای متعدد و دلفریبی را ساخته است.



کویر شهداد

کویر شهداد از جمله زیباترین مقاصد طبیعت‌گردی و کویرنوردی استان کرمان است. کلوت‌ها تقریبا 145 کیلومتر طول از شمال به سمت جنوب و 70 کیلومتر عرض از غرب به سمت شرق دارند که بسیار رمزآلود و خطرناک هستند. از جاذبه‌های گردشگری این کویر می‌توان به شتر سواری، آفرود کردن، موتور سواری، قدم زدن و غلط خوردن بر روی رمل‌ها اشاره کرد. به علاوه در کویر آرامش و سکوت منحصر به فردی حاکم است که تماشای آسمان پر ستاره در شب هنگام، گردشگرانی که به دنبال آرامش هستند را به سمت خود جذب می‌کند. کویر شهداد در فاصله 87 کیلومتری از شمال شرق کرمان قرار گرفته است که به منظور دسترسی به آن باید وارد جاده کرمان- بم شوید.



دریاچه مخرگه

یکی از بزرگترین آینه های طبیعی جهان به مساحت چهار هزار هکتار در شهرستان شهربابک استان کرمان قرار دارد. این دریاچه که برای بخش بزرگی از گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی ایران ناشناخته مانده، به بولیوی ایران نیز شهرت دارد. هر روز در این دریاچه طبیعی فوق العاده، انعکاس نور چهره زمین و آسمان را به هم می‌بافد و تصویر زیبای آسمان در آینه دریاچه می افتد و این زیبایی وصف نشدنی است.

نام مخرگه که از کلمه مخ به معنی خرما استخراج شده است، طبق تعریف ریش سفیدان این منطقه گردشگری ایران، در این منطقه خرما کشت میشده که باور آن بسیار سخت است اما با گشت و گذار در این منطقه و پیدا کردن چوب‌ها و پوسته‌های درخت خرما می‌توانید شاهد واقعیت این ادعا توسط بومیان باشید. مخرگه در دوران قدیم، دارای سه رشته قنات بوده که تا به امروز هنوز برخی از آثار این رشته قنات ها در منطقه یافت می شود.

این دریاچه نمکی، در اکوسیستمی فصلی، هر ساله در فصل آبان با اولین بارش‌های فصلی پدیدار میشود و تا مردادماه سال بعد حیاتش ادامه دارد و بعد از آن به دلیل قطع شدن ورودی آب و دمای زیاد هوا، آب دریاچه تبخیر می‌شود. عمق دریاچه مخرگه در اکثر مناطق آن حدود ۳۰ سانتی متر میباشد و اگر شما در بستر این دریاچه زیبا قرار بگیرید، انعکاس مناظر اطراف در آب دریاچه، منظره‌ای بی‌نظیر و وصف نشدنی را ایجاد می‌کند.



انتهای پیام/م
  https://armanekerman.ir/vdcf0tdyjw6d0ja.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین