تاریخ انتشار :شنبه ۴ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۲
۰
plusresetminus
طبق آخرین بیانیه وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه، از آغاز جنگ غزه تاکنون ۳۱ هزار و ۹۲۳ فلسطینی به شهادت رسیده و ۷۳ هزار و ۹۳۴ نفر نیز زخمی شده‌اند.
یک بام و دو هوای آمریکایی‌ها در نوار غزه
به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری «راه آرمان»؛ هفتم اکتبر ۲۰۲۳ آغاز جنگ و جنایت‌های وحشیانه صهیونیست‌ها بود و اکنون بیش از ۱۶۰ روز از این نبرد ناجوانمردانه رژیمی تا دندان مسلح که حامیان مطرحی را پشت سر خود دارد و البته بدون اجازه آن‌ها اقدامی را عملی نمی‌کند با مردم بی دفاع در نوار غزه می‌گذرد. تا به امروز هیچ کدام از کور‌های مدعی حقوق بشر و مدعی دموکراسی و حتی مجامع بین المللی حرکتی برای پایان جنایت‌های صهیونیست‌ها نکرده‌اند و تنها گاهی به انتشار یک بیانیه و درخواست و نه دستور در ارتباط با اتمام جنایت‌ها و کشتار صهیونیست‌های در نوار غزه اکتفا می‌کنند.

در بیانیه‌ای، وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که از آغاز جنگتاکنون ۳۱ هزار و ۹۲۳ فلسطینی به شهادت رسیده و ۷۳ هزار و ۹۳۴ نفر نیز زخمی شده‌اند. و نزدیک به ۸ هزار نفر زیر آوار مانده‌اند. این آمار آن قدر برای مدعیان حقوق بشر مهم نبوده است که پس از گذشت بیش از ۱۶۰ روز تا به حال هیچ اقدام جدی را برای جلوگری از اقدامات جنایتکارانه رژیم نتانیاهو نگرفته‌اند. از بمباران مناطق مسکونی و بیمارستان و کشتار مردم بی دفاع حتی در صف دریافت غذا تا جلوگیری از امداد و کمک رسانی و گرسنه نگهداشتن مردم غزه همه و همه از جنایات صهیونیست‌ها بوده است.

حالا، اما پس از گذشت این زمان ایالات متحده آمریکا که به نوعی و به اعتقاد تمامی کارشناسان جهان، مغز متفکر و نقش اول جنایات صهیونیست‌ها در نوار غزه است در شرایطی که پیش از این سه مرتبه قطعنامه پیشنهادی دیگر کشور‌ها را درباره آتش بس فوری در غزه  وتو کرده بود، قطعنامه‌ای برای پایان یافتن جنگ در غزه ارائه کرده است.

واشنگتن در این طرح خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد و تاکید کرد که «این طرح باید مبنایی برای آتش‌بس دائمی در غزه» باشد.
در این پیش‌نویس بر «نیاز فوری به افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان در کل نوار غزه، برچیدن همه موانعی که مانع ورود کمک‌ها می‌شود و نیز  تضمین ارسال پایدار آن از طریق تمام گذرگاه‌های ضروری، از جمله گذرگاه کرم ابوسالم و گشایش گذرگاه‌های بیشتر و یک کریدور دریایی» تاکید شده است.

بنا بر گزارش شبکه خبری المیادین، در این طرح «نگرانی عمیق» واشنگتن نسبت به خطر قحطی و بیماری‌های همه‌گیر که غیرنظامیان غزه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، ابراز و تاکید شده که گرسنگی در نوار غزه به سطح فاجعه‌باری رسیده است.

در این طرح همچنین «هرگونه کوچاندن اجباری ساکنان غزه که نقض قوانین بین‌المللی است و همچنین اقداماتی که باعث کاهش مساحت نوار غزه می‌شود، از جمله ایجاد مناطق به اصطلاح حائل» رد شده و «نگرانی نسبت به پیامد‌های حمله زمینی به رفح که منجر به خسارات بیشتر به غیرنظامیان و آوارگی بیشتر آن‌ها خواهد شد» ابراز شده است.

در پیش‌نویس قطعنامه آمریکا که به شورای امنیت ارائه شد «هرگونه تلاش برای تغییر جمعیتی یا سرزمینی در غزه» رد شده و بر «تعهد قاطع واشنگتن به چشم‌انداز راه‌حل دو دولتی» تاکید شده است.

این طرح نقش همه آژانس‌های بشردوستانه سازمان ملل را مشخص کرده و از تصمیم دبیرکل این سازمان مبنی بر انجام تحقیقات در خصوص ادعا‌هایی مبنی بر مشارکت برخی از کارکنان سازمان ملل متحد و آنروا در حملات هفت اکتبر استقبال کرده است.

از سوی دیگر، اما پیش‌نویس قطعنامه آمریکا، از کشور‌های عضو خواسته است تا تلاش‌های خود را برای سرکوب آنچه «تامین مالی تروریسم» عنوان کرده از جمله محدود کردن تامین مالی حماس تشدید کنند.

پیش‌نویس طرح آمریکا در حالی ارائه شده است که شکاف‌ها میان واشنگتن و رژیم صهیونیستی در بسیاری از مسائل به‌ویژه حمله زمینی این رژیم به رفح عمیق‌تر شده است.

در همین راستا، روزنامه آمریکایی «پالتیکو» فاش کرد که واشنگتن طرحی را برای امنیت مرز‌ها میان غزه و مصر به جای حمله به رفح که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر انجام آن اصرار دارد، ارائه خواهد کرد.

جواد منصوری کارشناس مسائل منطقه درباره اقدامات آمریکایی‌ها در جنگ غزه اظهار کرد: اگر آمریکا به معنای واقعی اراده قطع این جنگ را داشته باشد این جنگ به اتمام می‌رسد، منتهی آن‌ها به هیچ عنوان نمی‌توانند و نمی‌خواهند این کار را عملی کنند، برای آن که صهیونیست‌ها در ساختار آمریکایی‌ها بسیار تعیین کننده هستند. خصوصا در این مقطع که زمان انتخابات است و دو طرف مجبورند برای پیشبرد کار خودشان در جریان انتخابات به صهیونیست‌ها امتیاز بدهند؛  بنابراین این مدت زمان از یک جهت به نفع رژیم صهیونیستی است، چرا که دستگاه‌های موجود در آمریکا پشتیبان این دولت (دولت نتانیاهو) هستند.

منصوری در ارتباط با چشم‌انداز برای توافق و آتش بس در غزه اظهار کرد: ظاهرا چشم‌انداز روشنی برای توافق وجود ندارد و اگر هم چشم‌اندازی ایجاد شود کاملا محدود است  و به نظر نمی‌رسد که ماه رمضان برای رژیم صهیونیستی، آمریکا و اروپا اهمیت و نفعی داشته باشد. آن‌ها در جهت پیشبرد اهدافشان حرکت می‌کنند و ربطی به اعتقادات مردم این منطقه ندارند.

وی ادامه داد: آمریکا از یک طرف به رژیم اسرائیل انواع امکانات و حمایت‌ها را می‌دهد و از آن طرف بسته‌های غذایی به غزه پرتاب می‌کند و اکنون هم بحث ساخت بندر جدید را مطرح می‌کند.

بیش از ۳۱ هزار فلسطینی از زمان شروع حملات ارتش صهیونیستی به غزه کشته شده‌اند، اکثر جمعیت این منطقه آواره شده‌اند و اکثر ساختمان‌های آن آسیب دیده یا ویران شده است. ایالات متحده از زمان آغاز یورش‌های زمینی و هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه، بزرگ‌ترین حامی مالی و تسلیحاتی این رژیم باقی مانده و سه مرتبه قطعنامه آتش‌بس در غزه را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرده است.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای خبر/م https://armanekerman.ir/vdcjohev8uqethz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما