تاریخ انتشار :شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۷
۰
plusresetminus
سید جعفر قنادباشی با تأکید بر اینکه با عضویت ایران در مجموعه شانگهای گام بزرگی به سمت شکست تحریم های غربی بر می داریم، گفت: عضویت ایران در این سازمان این مهم را نشان می دهد که کشورهای بزرگ آسیایی روی کارآمدن آیت الله رئیسی را به عنوان تحول و جهت گیری درست در سیاست خارجی ایران می دانند.
شکست تحریم های غربی با عضویت ایران در سازمان شانگهای/ کشورهای آسیایی روی کارآمدن آیت الله رئیسی را تحول می دانند

سید جعفر قنادباشی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به پیوستن جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای گفت: مجموعه شانگهای یک مجموعه بزرگ سیاسی، نظامی و اقتصادی است که در شرایط حاضر ابعاد اقتصادی همکاری های عضو بیش از دفعات دیگر است و این مجموعه به اتحادیه همکاری های اقتصادی بسیار خوبی بدون حضور غربی ها تبدیل شده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران قابلیت های بسیار خوبی پیدا کرده است که می تواند به عنوان یکی از قدرت های سیاسی و اقتصادی آسیایی به مجموعه ای مانند شانگ های اعتبار ببخشد؛ همچنین اعضا و بنیان گذارهای این مجموعه علاقمند بودند که جمهوری اسلامی ایران به عضویت این مجموعه در آید تا این مجموعه بتواند جایگاه بیشتری در جهان پیدا کند.

وی با بیان اینکه با عضویت جمهوری اسلامی ایران به مجموعه شانگهای به سیاست یک سو نگری به غرب پایان می دهیم، ابراز کرد: ما در گذشته بارها صحبت از نگاه به شرق کرده بودیم، لیکن در عرصه عمل بیشتر همکاری های ما با غرب ادامه پیدا کرد و روابط با کشورهای غربی در عرصه های سیاسی و اقتصادی روابط پر رنگی بود که اتکا به غرب در گذشته برای جمهوری اسلامی ایران می توانست زمینه ساز مشکلات فراوانی باشد؛ بنابراین عضویت در شانگهای به معنی تغییر مواضع ایران است که هم سو با روابط با غرب روابط با شرق را گسترش می دهد.

قنادباشی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران، کشوری است که به سمت قدرتمندتر شدن در عرصه اقتصادی، نظامی و سیاسی پیش می رود و نیازمند ارتباط با جهان است تا روابط متعادلی را با غرب و شرق داشته باشد و در گذشته روابط با غرب بسیار بود و روابط با شرق در عرصه عمل بسیار کم بود که در حال حاضر این مسئله جبران می شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تأکید بر اینکه با عضویت ایران در مجموعه شانگهای گام بزرگی به سمت شکست تحریم های غربی بر می داریم، تصریح کرد: در مجموعه شانگهای عمدتا کشورهای متضاد با غرب عضویت دارند و حتی برخی از کشورها مانند روسیه در این سازمان مورد تحریم کشورهای غربی هستند و بنابراین عضویت ما در این مجموعه به معنی تجمیع روابط کشورهایی است که با دنیا غرب مخالف هستند و از این حیث آنها می توانند به شکستن تحریم ها کمک کنند.

وی با بیان اینکه عضویت جمهوری اسلامی در سازمان همکاری شانگهای، گام برداشتن به سمت حذف تحریم ها و دور شدن از شرایطی است که دنیای غرب می خواهد با فشار حداکثری برای ایران ایجاد کند، گفت: با این عضویت ما اتکا خود را به دلار در عرصه عمل کاهش می دهیم.

قنادباشی ضمن اشاره به مطالب فوق افزود: در مجموعه شانگهای کشورهایی عضویت دارند که مخالف به کار گیری دلار در اقتصادشان هستند و این مسئله به ما کمک می کند که ما نیز اتکا خود را به دلار کاهش دهیم.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری های شانگهای در آغاز فعالیت دولت سیزدهم نشان از چیست، عنوان کرد: این اقدام نشان دهنده این است که کشورهای بزرگ آسیایی روی کارآمدن آیت الله رئیسی را به عنوان تحول و جهت گیری درست در سیاست خارجی ایران می دانند.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنان که در ابتدای انقلاب در شعارهای خود تأکید داشته، از همکاری های گسترده و افراطی با غرب دور می شود و به سمت همکاری های متعادل با شرق و غرب پیش می رود.

قنادباشی در پایان خاطر نشان کرد: در دولت گذشته کشورهای عضو مجموعه شانگهای نگران حرکت های افراطی و عملی به سمت غرب بودند و امروز احساس می کنند که جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی برای همکاری آسیایی ارزش قائل است و همکاری های زیان بخش غربی را مانند گذشته بنا نیست ادامه دهد.

انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdciwzazvt1ar52.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین