تاریخ انتشار :جمعه ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۱
۰
plusresetminus
رئیس کمیته امداد جیرفت گفت: گردآوری زکات، پشتیبانی، اشتغال‌زایی و درمان محرومان جزو اولویت‌های اول کمیته امداد است.
رسالت کمیته امداد پشتیبانی و توانمندسازی محرومان و اقشار کم درآمد است
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری«راه آرمان»؛ کمیته امداد به فرمان امام خمینی (ره) در ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ با اعلام هدفی با عنوان «پشتیبانی از محرومان و مستضعفان و توانمندسازی آنها» به ریاست حبیب‌الله عسگراولادی بنیان‌گذاری شد و از سال ۱۳۶۸، کمیته امداد با اجازه از رهبر معظم انقلاب (مدضله العالی) و صدور فتوای چند مرجع تقلید، کار گردآوری و هزینه‌کردن زکات را شروع کرد.
 
ستاد احیای زکات در سال ۱۳۷۵، در سازمان برنامه و بودجه ایجاد شد و در سال ۱۳۸۳ نیز کارش به کمیتهٔ امداد واگذار شد در آبان ۱۳۹۰، مجلس ایران «طرح زکات» را به شکل رسمی، به یک قانون تبدیل کرد.
 
ناصر امیرمحمودی در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی «راه آرمان» از جیرفت، درخصوص تعداد افراد و خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) جیرفت گفت: کمیته امداد جیرفت، بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ خانوار مستمری‌بگیر و بیش از یک هزار و ۵۰۰ خانوار بدون مستمری را تحت پوشش دارد که خانوارهای مستمری بگیر و غیرمستمری که از سایر خدمات کمیته امداد استفاده می‌کنند، جمعا قریب به ۱۱ هزار خانوار می‌شوند.
 
رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) جیرفت افزود: در شعبه بلوک هم بالغ بر ۱۴ هزار خانوار تحت پوشش داریم که مجموع شهرستان جیرفت، قریب به ۲۸ هزار نفر تحت پوشش بوده که در حال دریافت خدمات هستند.
 
ناصر امیرمحمودی خاطرنشان کرد: اولویت اول کمیته امداد، برای ارائه خدمت به مددجویان، ایجاد اشتغال است و علاوه بر افراد تحت پوشش، افرادی که در دهک اول تا پنجم هستند به شرط نداشتن شغل، بیمه و ارائه طرح تا مبلغ یک میلیارد ریال تسهیلات چهار درصد با دوره پرداخت ۶۰ ماهه تعلق خواهد گرفت.
 

سهمیه ۸۰ میلیاردی اشتغالزایی کمیته امداد شهرستان جیرفت

 

وی افزود: درصورت ارائه طرح‌هایی مانند گلخانه و کارگاه‌های تولیدی، تسهیلات تا سقف ۳ میلیارد ریال با سود چهار درصد و حتی مبالغ بالاتر با سود ۹ درصد هم قابل پرداخت است.
 
امیرمحمودی اظهار کرد: در شش ماه پایانی سال گذشته، با توجه به مشکلات سیستم بانکی، روند پرداخت سهمیه ۸۰ میلیارد تومان، تسهیلات به افراد متقاضی با کُندی روند روبرو شد.
 
رئیس اداره کمیته امداد امام خمینی (ره) جیرفت گفت: ایجاد مزایای پرداخت حق بیمه کارفرما و تسهیلات یک میلیارد ریالی برای کارفرمایان بخش خصوصی و دولتی هم برای ایجاد زمینه جذب و اشتغال مددجویان تحت پوشش کمیته امداد است.
 
ناصر امیرمحمودی حوزه مسکن مددجویان کمیته امداد را مهم دانست و افزود: در حوزه‌ مسکن، برای ساخت مسکن مددجویان، محدودیتی نداریم و شرط پرداخت تسهیلات مسکن، داشتن زمین است که بخشی از تسهیلات، قرض‌الحسنه و بخش دیگر آن، بلاعوض خواهد بود.
 
وی تصریح کرد: در حوزه حمایتی هم پرداخت مستمری، جهیزیه، بیماری صعب‌العلاج، پوشاک، فاکتور ویزیت دکتر و داروخانه را برای کمک به مددجویان واجد الشرایط در دستور کار کمیته امداد است.
 

صرف نیمی از وجوهات زکات برای طرح‌های عام‌المنفعه

 

رئیس اداره کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان جیرفت، حوزه فرهنگ را در صدر برنامه‌های کمیته امداد معرفی کرد و گفت: آموزش‌های لازم به مددجویان در زمینه‌های آسیب‌های اجتماعی، قبل و بعد از ازدواج داد می‌شود و همچنین خدمات پرداخت شهریه تحصیل دانش آموزان و دانشجویان تحت پوشش نیز جزو برنامه‌های کمیته امداد است.
 
وی درخصوص حوزه‌ مشارکت‌های مردمی اظهار کرد: کمیته امداد، برنامه‌های مختلفی در حوزه مشارکت‌های مردمی، تبلیغ و جمع آوری زکات مردم، دریافت صدقات، نذورات در سر فصل‌های مختلف را دارد که این درآمدها به مردم محروم منطقه پرداخت می‌شود و بخشی از درآمد حاصل از زکات، صرف هزینه‌های مورد نياز فقرا شده و بخش دیگری هم برای احداث طرح های عمرانی عام‌المنفعه در همان منطقه خرج خواهد شد.
 
ناصر امیرمحمودی خاطرنشان کرد: برای ایتام و بچه‌های بدسرپرست، طرح حامیابی در حال انجام است که حامیان می‌توانند برای هر تعداد فرزند، با هر مبلغی که حداقل بیست هزار تومان در ماه است به حساب این فرزندان معنوی‌شان پرداخت کنند.
 
انتهای خبر/ فاریابی
https://armanekerman.ir/vdca6en6o49nei1.k5k4.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما