تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۳:۱۷
۰
plusresetminus
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان جیرفت عنوان کرد:

زراعت چوب، کسب درآمدی پر سود و زودبازده

رئیس منابع طبیعی شهرستان جیرفت گفت: با توزیع نهال رایگان توسط منابع طبیعی و زودبازده بودن زراعت چوب، کسب درآمد بالایی نصیب کشاورزان می‌شود.
زراعت چوب، کسب درآمدی پر سود و زودبازده
به گزارش «راه آرمان» منابع‌طبیعی، منابعی هستند که انسان‌ها آنها را به وجود نیاورده‌اند. این منابع در کره زمین، شامل نور خورشید، اتمسفر، آب، خشکی (شامل همه مواد معدنی) و تمام پوشش گیاهی، محصولات کشاورزی و زندگی جانوری که به صورت طبیعی در آن وجود دارد، می‌شود.
 
می‌توان منابع طبیعی را به روش‌های دیگری نیز طبقه‌بندی کرد. منابع طبیعی مواد و ترکیباتی هستند که می‌توان آنها را در طبیعت یافت.
 
مصطفی راه‌خسروانی در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی «راه آرمان» از جیرفت، درباره تاریخچه تصویب قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: این قانون در تاریخ ۱۳۴۱/۱۰/۲۱ توسط هیئت وزیران، با هدف انجام تحقیق، مطالعه، شناسایی، حفاظت، احیا، بهره‌برداری و مدیریت پایدار عرصه‌های جنگلی، مراتع و بیابان‌های کشور، به تصویب رسید.
 
رئیس اداره آبخیزداری و منابع طبیعی شهرستان جیرفت، افزود: وظیفه اصلی این سازمان، هدایت، برنامه‌ریزی و تصویب انجام تحقیق‌های بنیادی و کاربردی مربوط به شناسایی، حفاظت، احیاء، بهره‌برداری مدیریت پایدار منابع طبیعی تجدیدشونده شامل کلیه عرصه‌های جنگلی، مراتع و بیابان‌های کشور می‌باشد.
 
راه‌خسروانی درخصوص طرح کاشت یک میلیارد درخت، بیان کرد: باتوجه به لزوم افزایش پوشش درختان کشور، اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت برای ایران، حیاتی بوده و بایستی کار ترویجی گسترده، جهت مشارکت مردم و خیّرین انجام بشود.
 
وی با اشاره به ایجاد تعهد کاشت یک میلیارد درخت توسط سازمان ملل برای ایران، خاطرنشان کرد: جهت افزایش پوشش درختی کُره زمین، سازمان ملل، با تشکیل کنوانسیون‌هایی برای همه کشورهای جهان، تعهداتی در نظر گرفته که سهمیه ایران، کاشت یک میلیارد درخت در مدت چهار سال است.
 
مصطفی راه‌خسروانی افزود: ذیل تعهد کاشت یک میلیارد درخت در مدت چهار سال برای کشور ایران، سهمیه جنوب کرمان، کاشت ۱۶ میلیون درخت در مدت چهار سال شده است.
 
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان جیرفت اظهار کرد: سهمیه کاشت درخت در جنوب کرمان، هرساله کاشت و تولید چهار میلیون درخت خواهد بود که کاشت درخت با هدف بادشکن در اطراف مزارع و زراعت چوب، مورد استقبال مردمی قرار گرفته است.
 
وی درمورد واژه «زراعت چوب» عنوان کرد: در زراعت چوب، نهال رایگان، توسط اداره منابع طبیعی در اختیار مردم قرار گرفته تا در مستثنیات خودشان، کاشته و بعد از مدت زمان مشخصی، مجوز برداشت چوب، جهت برداشت و فروش به صنایع چوبی داده می‌شود.
 
وی افزود: بازار زراعت چوب، زودبازده و با صرفه اقتصادی بالا بوده و درخت مورد استفاده در زراعت چوب، اکالیپتوس هست که زود رشد و سازگار با آب و هوای منطقه است.
 
راه‌خسروانی درمورد عملکرد سال ۱۴۰۱ گفت: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۰۰ هزار اصله نهال رایگان در راستای طرح مردمی کاشت چهار میلیون درخت در سال برای جنوب کرمان، در مناسبت‌های مختلف همچون راهپیمایی ۲۲ بهمن، هفته منابع طبیعی و روزهای پایانی سال گذشته، بین مردم توزیع شده است.
 
وی درخصوص کاربرد نهال‌های رایگان توسط مردم، افزود: بیشترین کاربرد مردمی نهال‌های رایگان، کاشتن در اطراف مزارع بعنوان بادشکن هست که از فرسایش خاک و افزایش ریزگردها جلوگیری می‌کند.
 
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان جیرفت درمورد تولید نهال توسط اداره کل منابع طبیعی جنوب کرمان، اظهار کرد: تولید نهال در نهالستان اداره کل منابع طبیعی جنوب کرمان در شهر جیرفت، سالانه بالغ بر ۲۱۰ هزار اصله نهال هست که در با تکمیل ظرفیت آن، تا ۳۵۰ هزار اصله نهال را تولید خواهد کرد.
 
وی افزود: نهالستان‌های بخش خصوصی هم در زمینه تولید سالانه بیش از ۱۰۰ هزار اصله نهال، با منابع طبیعی همکاری می‌کنند که نهال‌های خریداری شده توسط منابع طبیعی، بصورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
 
مصطفی راه‌خسروانی مساحت شهرستان جیرفت را ۹۶۵ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: در شهرستان جیرفت، ۲۳۴ هزار هکتار عرصه جنگلی، ۱۴۶ هزار هکتار عرصه بیابانی و ۴۲۵ هزار هکتار عرصه مرتعی وجود دارد.
 
وی درخصوص فعالیت‌های آبخیزداری در سال گذشته، اظهار کرد: در سال گذشته ۲۱ پروژه آبخیزداری با حجم ۲۲۷ هزار مترمکعب و اعتباری بالغ بر ۵۸ میلیارد تومان، از محل اعتبارات ملی و استانی سال ۱۴۰۱ اجرا شده است.
 
راه‌خسروانی بیان کرد: اجرای پروژه‌های آبخیزداری با اهداف، کنترل فرسایش و رسوب، کاهش و به حداقل رساندن خسارت‌های ناشی خطرهای سیلاب، پیشگیری و کاهش خشکسالی، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، افزایش سطح آب‌های زیرزمینی، افزایش آب قنات‌ها و جلوگیری از فرسایش خاک و حاصلخیزی حوزه‌های آبخیز انجام می‌شود.
 
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان جیرفت، ضمن اشاره به خسارت‌های ناشی از سیلاب فروردین سال جاری در روستاهای اکبرآباد، بیگمان، ورامین و آبگرم، تصریح کرد: مطالعات منطقه قرقطوئیه اسفندقه که بالادست چهار روستای خسارت دیده از سیل در فروردین سال جاری هست، جهت اجرای طرح‌های آبخیزداری باهدف جلوگیری از خسارت‌های سیلاب در آینده، شروع شده است که پس از تامین اعتبار، اجرایی خواهد شد.
 
انتهای خبر/ فاریابی
https://armanekerman.ir/vdciywazpt1apr2.cbct.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما