تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۳۵
۰
plusresetminus
مدیرکل منابع طبیعی جنوب کرمان بیان کرد:

کاشت چهار میلیون درخت رایگان توسط منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی جنوب کرمان گفت: در طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور، چهار میلیون درخت را خواهیم کاشت.
کاشت چهار میلیون درخت رایگان توسط منابع طبیعی
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی «راه آرمان» از جیرفت، قاسم رحیمی‌نیا در نشست خبری با خبرنگاران، که به مناسبت آغاز هفته منابع طبیعی و آبخیزداری در کهنوج برگزار شد، به حذف طرح مالچ‌پاشی در برنامه‌های منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: از ایجاد بادشکن بیولوژیک و طرح «هر نفر یک درخت» بعنوان جایگذین طرح مالچ‌پاشی استفاده خواهد شد.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان درخصوص جازموریان، اظهار کرد: مرتع بزرگ جازموریان که در گذشته بعنوان بزرگترین ذخیره‌گاه علوفه در کشور بود الان بدلیل عدم رعایت حق‌آبه، دچار خشکسالی شده است.
 
وی ذخائر ژنتیکی منابع طبیعی جنوب کرمان را غنی معرفی کرد و افزود: رویشگاه انار شیطان دلفارد ۵۰ هکتار و میوه گز روغنی بعنوان طلای چرب، ۵۰۰ هکتار در قلعه گنج است.
 
قاسم رحیمی‌نیا درمورد حوزه آبخیز جنوب کرمان خاطرنشان کرد: در جنوب کرمان سه میلیون و ۶۸۶ هزار هکتار حوزه آبخیز وجود دارد که مطالعه آبخیزداری ۹۰۰ هزار هکتار انجام شده و در ۵۰۰ هزار هکتار، طرح آبخیزداری انجام شده است.
 
وی درخصوص طرح کاشت یک میلیارد اصله درخت گفت: در این طرح هر نفر در جنوب کرمان با کاشت سه اصله درخت، مشارکت کرده و منابع طبیعی برای اجرای آن، هزینه‌ی مالی نخواهد داشت زیرا از ظرفیت مردمی، تشکل‌ها، معادن و صنایع استفاده خواهد شد.


 
مدیرکل منابع طبیعی جنوب کرمان اظهار کرد: در جنوب کرمان یک میلیون ۹۴۰ هزار هکتار مرتع، ۴۸۳ هزار هکتار عرصه جنگلی و یک میلیون و ۲۶۳ هزار هکتار بیابان وجود دارد که کانون فرسایشی ۳۰۰ هکتاری در رودبار جنوب قرار دارد.
 
وی به توزیع نهال در هفته منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: در هفته منابع طبیعی که از ۱۳ تا ۲۲ اسفند می‌باشد، در راستای کاشت یک میلیارد درخت در کشور، ۳۷۰ هزار نهال، با هدف ایجاد فضای سبز، بادشکن بیولوژیک و زراعت چوب، بین مردم توزیع خواهد شد.
 
رحیمی‌نیا درمورد مزایای کاشت درخت، بیان کرد: با کاشت یک میلیارد درخت، ۱۵۰ میلیون تن کربن جذب شده و از فرسایش ۲۵ میلیون تن خاک جلوگیری خواهد شد و میزان نفوذ آب در زمین درخت‌دار، ۴۰ درصد بیشتر از زمین بایر است و در نتیجه سفره آب زیرزمینی تقویت می‌شود.
 
انتهای خبر/ فاریابی
https://armanekerman.ir/vdce7x8z7jh8x7i.b9bj.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما