تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۳
۰
plusresetminus
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان با اشاره به مشاهده مشکوک به بیماری هاری در دام‌های این شهرستان، خواستار توجه جدی مردم و مسئولان در این‌ خصوص شد.
هشدار جدی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ریگان در خصوص شیوع بیماری هاری
محسن دهقانیان در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان»؛ گفت: بیماری هاری یک بیماری ویروسی مهلک و مشترک بین انسان و دام است که می‌تواند طیف وسیعی از پستانداران از قبیل سگ‌سانان، گربه‌سانان، نشخوارکنندگان (گاو، شتر، گوسفند، بز)، تک سمیان (اسب، الاغ)، موش‌خرما و… را درگیر کرده و عمدتاً از طریق بزاق حیوان آلوده خصوصاً سگ‌سانان با گاز گرفتن به سایر حیوانات و یا انسان منتقل می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان علائمی مانند تغییر رفتار حیوان (حمله‌کردن، گازگرفتن، نعره‌کشیدن و یا فلجی، گوشه‌گیری و ترس غیرمتعارف)، عدم توانایی در بلع غذا و آب (به دلیل فلجی ناحیه گلو)، ریزش بیش از حد بزاق و در نهایت مرگ را از مهم‌ترین علایم بیماری هاری در حیوانات برشمرد و از دامداران خواست دام‌های خود را در مکانی محصور که امکان ورود حیوان هار نداشته باشد نگهداری نمایند و در صورت وقوع گاز گرفتگی و یا مشاهده علایم فوق مراتب را در اسرع‌ وقت به دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

وی افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر جمعیت سگ‌های ولگرد و بلاصاحب در منطقه بسیار زیاد شده و با توجه‌ به نقش آنها در انتشار و انتقال این بیماری می‌طلبد کلیه ارگان‌ها و نهادهای ذی‌ربط در جهت کنترل جمعیت این قبیل سگ‌ها توجه و اقدام فوری نمایند.

دهقانیان در پایان تأکید کرد: بیماری هاری در انسان صددرصد کشنده ولی کاملاً قابل‌ پیشگیری است و لازم است افراد پس از هر گونه حیوان گزیدگی محل زخم را به مدت ۱۵ دقیقه با آب و صابون شسته و بلافاصله جهت تزریق واکسن و سرم ضد هاری به مرکز بهداشت شهرستان مراجعه نمایند.

انتهای خبر/د https://armanekerman.ir/vdcaein6049nee1.k5k4.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما