تاریخ انتشار :جمعه ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۹
۰
plusresetminus
راضیه ملکی بانوی کارآفرین رفسنجانی مدیریت یک کارگاه خیاطی را به عهده دارد که با ۱۲ چرخ صنتعی مشغول به فعالیت است.
خیاط‌خانه‌ای در مسجد که حامی بانوان سرپرست خانوار است
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری راه آرمان؛ بانوان ایران اسلامی با حضور موفق خود در صحنه‌های مختلف اجتماعی نشان دادند که زن بودن و محجبه بودن منافاتی با پیشرفت و حضور موثر در جامعه ندارد.

راضیه ملکی بانوی کارآفرین رفسنجانی یکی از این بانوان است که به سراغش رفتیم تا از رمز موفقیت خود بگوید.
وی متولد ۱۳۶۶ اهل رفسنجان و داری لیسانس (IT) است، در حال حاضر مادر سه فرزند، بسیجی کارآفرین و شاغل است.

در مورد خودتان بیشتر توضیح دهید؟
راضیه ملکی هستم یک بسیجی، مادر ۳ فرزند، شاغل و از دهه ۸۰ به عنوان بسیجی پاره وقت با بسیج دانشجویی همکاری داشتم سپس به عنوان بسیجی پاره وقت در بسیج دانش آموزی و حوزه صدیقه‌الکبری (س) کار کردم بعد از آن به عنوان فرمانده پایگاه حنانه فعالیت دارم.

پایگاه مستقر در مسجد باب‌الحوائج خیابان معراج است و مکانی برای پایگاه نداریم، فعالیت‌ها و برنامه‌های بسیجی و جهادی که داریم متمرکز در پایگاه واقع در مسجد صورت می‌گیرد.

کارهایی که بقیه پایگاه‌ها انجام می‌دهند را پایگاه حنانه هم انجام می‌دهد اما مضاف بر آن کارگاهی به همت یک خیر از سال ۹۵ احداث شد که وقف مسجد است.

ایده راه اندازی این کارگاه از کجا آمد؟
فصل تابستان بود که طرح جوانه‌های صالحین بسیج شروع شده بود و پایگاه هم این طرح را اجرا کرد. کلاس خیاطی را در طرح جوانه‌های صالحین شرکت کردم به فکرم رسید می‌توانیم در پایگاه که در مسجد واقع است یک کارگاه خیاطی راه بیاندازیم و این باعث شد که من دیپلم خیاطی و جواز کسب بگیرم و از آنجا با کمک خیری یک چرخ دوک و متراژی از پارچه را تهیه کردیم و کارگاه شروع به کار کرد.

سرمایه الان کارگاه چقدر است؟
اوایل کار محصولات کارگاه توسط نمازگزاران و افراد محله و مسجد خریداری و صرف هزینه‌های ماهانه مسجد می‌شد ولی کم‌کم با پیشرفتی که داشت در این چندین سال، ۱۲ عدد چرخ صنتعی خریداری و مکان کارگاه نیز احداث شده است.
هم اکنون نیز در حال دوخت البسه نظامی هستیم در کنار این کارهای دیگری مثل دوخت لباس‌های مدرسه و شرکت‌ها هم انجام می‌شود و خیاط‌ها ماهانه ۵ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند.

با هزینه نزدیک ۳ میلیون تومان و یک خیاط شروع کردیم و الان سرمایه این کارگاه به ۱ میلیارد تومان رسیده است و ۱۲ خیاط و چرخ صنعتی نیز در این کارگاه مشغول به کار هستند.

ملاک‌تان برای به کار گیری نیروها در کارگاه چه است و چه مشکلاتی وجود دارد؟
همیشه سعی بر این داشتیم که خانم‌هایی که بی‌سرپرست یا بد سرپرست هستند و تبحر خاصی در هنر خیاطی دارند را به کار بگیریم و حمایت کنیم.
یکی از مشکلاتی که داریم این است که که خیاط ثابت نیست و تلاشمان بر این است که آنهارا بیمه کنیم.

چه فعالیت دیگری در پایگاه شما انجام میشود؟
همینطور که در قرآن آمده که وام نیکو، قرض نیکو به یکدیگر بدهید در صندوق‌های وام‌دهی بسیج عملی شده است.
صندوق پایگاه ما ۴۰۰ نفر عضو دارد که بسیار کارگشا بوده و از طرفی دردسری ندارد و در اشتغال‌های کوچک خانگی خیلی کمک کرده است.
به کمک همین صندوق‌ها به ۲۰ نفر وام داده‌ایم که راهی سفر کربلا شدند که اکثرا سفر اولشان بوده است.

رمز موفقیت خود را بیان کنید؟
رمز موفقیتم را در روحیه جهادی که شامل ایمان و اراده هست و خانواده‌ام به ویژه حمایت مادر و همسرم که در این راه من را همراهی کردند میدانم.
از زمانی که ازدواج کردم، درسم را ادامه دادم، شاغل شدم و مادر سه فرزند شدم و همسرم در همه موارد همراه و پشتیبان من بوده و بسیار حمایت کرده و میتوانم بگویم که ازدواج باعث پیشرفت من شد.

صحبت پایانی؟
خواسته‌ای که از مسئولان دارم حمایت راه‌اندازی تعاونی برای مشاغل خانگی است که خیلی کمک می‌کند به کسانی که در خانه کار می‌کنند و بدانند جایی برای فروش محصولاتشان وجود دارد.
و مورد دیگر حمایت از کارگاه‌ها است که باید با چنگ و دندان کار کرد و خواهش میکنم که حمایت‌هایی صورت گیرد.
گفتگو از رقیه غیاثی
انتهای خبر/ https://armanekerman.ir/vdcf1vdyvw6dmma.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما