تاریخ انتشار :جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۵
۰
plusresetminus
در حالی که علم لحظه ای در حال رشد و تغییر است و دانشگاه هم همگام با آن حرکت می کند اما صنعت هنوز با همان فکر و دستگاه های 30 سال پيش به تولید ادامه می دهد اینگونه ارتباط صنعت دانشگاه بی منطق می شود
جذب دانشجو بدون نيازسنجي منطقه اي كاركرد دانشگاه را منحرف کرده است/ معامله دو سر سود با عارضه يابي صنعت توسط نخبگان
به گزارش "راه آرمان" علم و دانش همواره به عنوان مهم ترین عنصر رشد اقتصادی و علمی در انقلاب اسلامی مورد توجه بوده است و مجموعه  دانشمندان و دانش پژوهان و نخبگان همیشه لباس رزم پوشیده اند تا کشور را در بالاترین مدارج علمی با وجود سخت ترین تحریم ها قرار دهند.
در سال های اخیر دانشمندان جوان زیادی به جمع دانشمندان سالخورده جهان پیوسته اند تا علم را به رخ جهانیان بکشند و تا کنون هم موفقیت های بسیاری را بدست آورده اند که در طرح های دانش بنیان برای رفع تحریم ها و رشد اقتصادی در جامعه تلاش های فراوانی کرده اند؛ کار بسیار با ارزش و بی نظیری که بدون شک اجر دنیوی و اخروی آنان در نزد پروردگار محفوظ است؛ از این رو راه آرمان با دعوت از برخی دانش پژوهان میزگردی تشکیل داد تا فعالیت های این گروه های علمی را را مورد بررسی و مشکلات این قشر  را مورد کنکاش قرار دهد.
 حاضران دراین میزگرد همه نخبگانی از دیار کریمان هستند؛ دکتر عبدالحسین همتی سراپرده دانشمند جوان، دکتر حسینعلی ساسان فناور برتر کرمانی، دانشجوی نخبه محمد رضا سالاری و رضا خواجه حسنی مسئول بسیج علمی استان کرمان که حاصل این گفتگوها را در ادامه می خوانیم:

 رابطه دانشگاه با صنعت ضعیف است
محمد رضا سالاری دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک گفت: متاسفانه رابطه دانشگاه با صنعت بسیار ضعیف است و اگر مشکلات واحدهای صنعتی به عنوان پروژه تحقیقاتی دراختیار دانشجویان قرار گیرد و اخذ مدرک دانشگاهی به اجرای واقعی یک پروژه تحقیقاتی منوط شود در این صورت هم دانشجو بدون مهارت مدرک نگرفته است و هم صنعت از این دانشجویان منتفع شده است.
وی ادامه داد: اکثر واحد های تولیدی، صنعتی و معدنی به مشکلات خودشان واقف هستند بنابراین می توانند، اقدام به برگزاری دوره های ایده شو و یا کارگاهی کنند و آسیب ها و مشکلات واحد تولیدی خود را مطرح کنند تا دانشجوها بر روی این آسیب ها فکر کرده و ایده نویی را مطرح کنند تا گرهی از صنعت را باز کنند.
سالاری با اشاره به حل برخی مشکلات صنعتی با حضور دانشجویان عنوان کرد: در بسیاری از معادن تراک ها دچار مشکل بودند که با ورود برخی دانشجویان این عارضه شناسایی و مشکل حل شد در حال حاضر ما دنبال ترویج نوع جدیدی از کشت در کشاورزی هستیم تا این صنعت را نوین کنیم اما متاسفانه هنوز فرهنگ سازی نشده و کشاورزان با علم ما همراه نمی شوند.
وی دیگر مشکل علمی سازی کشاورزی را عدم همکاری سازمان های مربوطه دانست و گفت: متاسفانه مسئولان به دانشجویان اعتماد ندارند و برای اینکه کار راحت تر شکل بگیرد اخذ مجوزها باید آسان باشد اما کار کردن و رشد و توسعه علم با اقناع سازی مسئولانی که تحصص ندارند بسیار سخت و طاقت فرسا پیش می رود.

دانشگاه ها در تبدیل علم به فناوری نقش خود را خوب ایفا نکردند
درادامه رضا خواجه حسنی مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه ثارالله استان کرمان ، گفت: درتبدیل علم به فناوری دانشگاه ها نقش خود را به درستی ایفا نکردند وقتی دانش پژوهان به سمت تولید علم رفتند عملا از فناوری باز ماندند و جز در موارد محدودی نتوانستند فناور شوند.
وی ادامه داد: زیرساخت اصلی تولید فناوری بر پایه علم در دانشگاه های ایران فراهم نیست که این بزرگترین مشکل است.
 
مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه ثارالله استان کرمان با تاکید بر کم بودن تعداد شرکت های دانش بنیان در کرمان خاطرنشان کرد: تعداد شرکت های دانش بنیان و واحد های فناور ما درحد کرمان نیست زیرا با وجود صنایع و معادن و پتانسیل های استان متاسفانه 1 صدم کشورهای دیگر هم نیستیم حتی از شهرهای دیگر کشور هم در تعداد عقب تر هستیم .
خواجه حسنی عنوان کرد: ما در کرمان 63 شرکت دانش بنیان از 6 هزار شرکت در کل کشور را به خودمان اختصاص داده ایم که این واقعا تاسف بار است که این تعداد کم در حد رفع مشکلات صنایع ما  نیستند.
وی ادامه  داد: صنایع حاضرند میلیاردها تومان برای ورزش داخل استان هزینه کنند اما برای احیا و یا حتی پا گرفتن یک شرکت فناور و دانش بنیان در عرصه صنایع وابسته به خودشان سرمایه گذاری نمی کنند.
خواجه حسنی اذعان کرد: در حوزه فناوری ریسک پذیری حرف اول را می زند اما متاسفانه صنایع به شرط موفقیت طرح؛ هزینه های آن را متقبل می شوند؛ بی شک با این شرایط فناور حاضر نیست پروژه ای را بپذیرد.
مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه ثارالله استان کرمان: شاخص مهاجر پذیری کرمان بسیار بالا است و اکثر نخبگان کرمانی از کشور خارج می شوند و نمی توانند اینجا به فعالیت ادامه دهند و يكي از دلايلش نگاه نادرست به علم و پژوهش توسط صنایع است و این صنایع ترجیحشان واردات و نه رفع نیاز توسط نخبگان داخلی است.

عليرغم كمبود هزينه هاي پژوهشي در رتبه 15 توليد علم دنيا هستيم
همچنين عبدالحسین همتی سراپرده دانشمند جوان کرمانی با بیان اینکه در سال گذشته 9 نفر از اساتید دانشگاه باهنر و امسال 12 نفر به عنوان دانشمند جوان در دنیا شناخته شده اند گفت: معتقدم کشور ما از لحاظ پیشرفت علمی بسیار جلو است چه مقیم و چه غیر مقیم همیشه نام ایرانی ها در مجامع علمي بين المللي می درخشد.
وی با اشاره به این که ما از نظر زیرساختی و هزینه های پژوهشی و تجهیزات از دنیا عقب تر هستیم، توضيح داد: با تمام مشکلات اساتید دانشگاه ها و دانشجویان نخبه سعی کرده اند خودشان را با هر مشقت و سختی هست در سطح اول دنیا نگه دارند و ازلحاظ رتبه علمی در سطخ 15 جهان هستیم اما در خصوص هزینه ها پایین جدول هستیم.
 
همتی سرا پرده مشکل اصلی عدم رشد واحد های فناور با صنعت را عدم برقراری ارتباط درست عنوان کرد و گفت: در حالی که علم لحظه ای در حال رشد و تغییر است و دانشگاه هم همگام با آن حرکت می کند اما صنعت هنوز با همان فکر و دستگاه های 30 سال پيش به تولید ادامه می دهد.
 
معامله دو سر سود با عارضه يابي صنعت توسط نخبگان
عضو هيات علمي دانشگاه شهيد باهنر كرمان با بیان اینکه ما تعداد زیادی مقاله و پروژه های تحقیقاتی داریم که در کتاب خانه ها خاک می خورند، توضيح داد: هنوز صنعت و دانشگاه در کنار هم قرار نگرفته اند تا به صورت جدی به رفع خلاء بین خودشان بپردازند و نیاز اصلی توسط نخبگان مورد پژوهش قرار بگیرد و صنعت هم عارضه یابی را با هزینه پژوهش دراختیار نخبگان قرار دهد، اینگونه می توان یک معامله پایاپای و دوطرفه را داشت که دو سر سود باشد.
 
جذب دانشجو بدون نيازسنجي منطقه اي كاركرد دانشگاه را منحرف است
استاد دانشگاه باهنر کرمان تاکید کرد: بدون نیاز سنجی در رشته های مختلف دانشجو جذب می شود که دلیل آن عدم اشرافیت به نیاز کشور و بعضا حس رقابت دانشگاه ها نسبت به یکدیگر است در حالی که دانشگاه باید منبع تولید علم باشد اما سکویی برای گرفتن مدرک و کار کارمندی شده است لذا این روش غلطی در جذب دانشجو است.

بیماری نفتی ایران اجازه تحقیقات علمی را به نخبگان نمی دهد
حسینعلی ساسان دکترای مهندسی ژنتیک و زیست شناسی مولکولی گفت: ما در حد امکانات دانشگاه فعالیت می کنیم و در همین حد هم توانستیم کارهای تحقیقاتی خوبی داشته باشیم  و حتی تولید یک محصول دانش بنیان در عرصه ژنتیک نیز داشته باشیم.
وی افزود: ما تولید کننده کیت های بیولوژیک هستیم که به تازگی مجوز تولید انبوه آن صادر شده است و به زودی آغاز به تولید مي شود و صادارت این محصول بسیار مورد قبول دنیاست.
این فناور برتر عنوان کرد: مهمترين مشكل كشور ما اين است كه هنوز انگیزه جهش و قطع وابستگی به نفت، تولید و رقابت با دیگران در ما ایجاد نشده است.
وی با بیان اینکه ما یک مملکت کاملا نفتی هستیم؛ افزود: تا زمانیکه ما به درآمدهای مفت نفتی تکیه زده ایم توان پیشرفت را نداریم هنوز انگیزه های لازم برای حمایت های مادی از تحقیقات ایجاد نشده است اگر هم ایجاد شود بسیار کم است.
ساسان تاکید کرد: هنوز بر اساس نیاز کشور و اولویت ها ی آن برای محققین علمی هدف تعیین نمی شود، تا زمانی که برنامه جامعی برای علم وجود نداشته باشد ما ثروت خود را در جاهای نادرست سرمایه گذاری می کنیم و یکی از این مشکلات وجود بیماری نفتی است.

انتهای پیام/ ط1
  https://armanekerman.ir/vdcfemdyjw6d0ya.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین