تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۰
۰
plusresetminus
نام البرز از رشته کوه های البرز گرفته شده که مرکزی بخش مهمی از آن از شمال این استان می گذرد، البرز از دوران پیش از تاریخ و باستان نیز سرزمین پرجاذبه و مرکز آب و آبادانی بوده است.
البرز میزبان تنها کاروانسرای درون شهری ایران/ جاذبه های چشم نواز؛ از لاله های گچسر تا سد امیرکبیر
به گزارش راه آرمان؛ به نقل از تیتریک، استان البرز جدیدترین استان ایران است که پیش از این شهرهای تشکیل دهنده استان البرز به نام غرب استان تهران مشهور بودند، نام این استان از رشته کوه های البرز گرفته شده که مرکزی بخش مهمی از آن از شمال این استان می گذرد. 
 
کرج، مرکز استان البرز در ۲۰ کیلومتری شمال غربی شهر تهران قرار دارد. کرج از شهرهای بزرگ و پرجمعیت ایران است که پس از شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و تبریز بعنوان پنجمین شهر پرجمعیت ایران به شمار می رود. 
 
کرج پس از تهران بزرگترین شهر مهاجرپذیر ایران است و با توجه به جوان بودن آن نسبت به سایر شهرهای بزرگ ایران، به عنوان یکی از کلان شهرهای جدید کشور به شمار می آید. مركز استان البرز شهر کرج است و شهرهای مهم این استان عبارتند از: کرج، هشتگرد، طالقان، نظرآباد و ساوجبلاغ این استان از دوران پیش از تاریخ و باستان نیز سرزمین پرجاذبه و مرکز آب و آبادانی بوده است.
 
 استعدادهای طبیعی و منابع آبی فراوان سلسله جبال البرز، همچنین خاک حاصلخيز دامنه های البرز و دشت منتهی به آن برای اجتماعات بشری مناسب بوده و دليل آن آثار باستانی ارزشمندی است که در گوشه و کنار این جلگه وسيع و در حاشیه راههای ارتباطی کهن قابل مشاهده است.
 
* ساوجبلاغ: 
 
نام ساوجبلاغ ترکی و به معنی چشمه آب سرد» است. این شهرستان دارای روستاهای زیادی است و محصولات کشاورزی فراوانی دارد. میوه گیلاس آن به ویژه گیلاس روستای فشند و آردهه کیفیت بالایی دارد. شهر طالقان که بيلاق بسیار زیباییست از شهرهای تابعه ساوجبلاغ است که جزو مکانهای توریستی ایران به ویژه استان تهران می باشد. 
 
روستای واریان: 
 
این روستا واقع در حاشیه شرقی سد کرج ابتدا در جایی که اکنون بستر دریاچه سد کرج است قرار داشت اما در پی ساخت این سد اهالی و ساکنان آن به مناطق بالاتر کوچ داده شدند و بدین ترتیب تنها راه ارتباطی آن راه آبی بود. زیبایی خاص واریان و زیبایی دریاچه باعث شده بود که این روستا از موقعیت خاصی برخوردار شود. در آن سوی دریاچه و کنار جاده امکاناتی برای قایقرانی و اسکی روی آب وجود دارد.
 
بدلیل نزدیکی به آب دریاچه، شنا ، اسکی و قایق رانی از ورزش های اختصاصی اهالی واریان می باشد. یکی از جذابیتهای مهم این استان عبور جاده کرج - چالوس از این استان است که این جاده جزو زیباترین جاده های ایران بلکه دنیا می باشد که این ویژگی استان البرز را یکی از استانهای مطرح جهت گردشگری به شمار می آورد. سد زیبای امیرکبیر (سدکرج) هم یکی از نقاط زیبای عبوری از کنار این جاده می باشد که زیبایی این جاده را دو چندان کرده است.
 
البرز میزبان تنها کاروانسرای درون شهری ایران/ جاذبه های چشم نواز؛ از لاله های گچسر تا سد امیرکبیر
 
جاده کرج،چالوس: 
 
جاده کوهستانی و پر پیچ وخم چالوس یکی از نادرترین جاده های کوهستانی در جهان است و جاده کرج که برخی این جاده را یکی از زیباترین جاده های جهان می دانند. این جاده از میان شهر کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در کرانه دریای خزر وصل می شود جاده ای با قدمت بیش از نیم قرن که همچون گوهری درخشان بر تارک زیبایی های طبیعت این منطقه می درخشد، جاده ای در سلسله جبال البرز با پیچ و خم های متعدد در دل کوه و زیبایی های بکر طبیعی تا سفری خیال انگیز را برای مسافران خود رقم زند. جاده چالوس در هر فصل به رنگی در می آید و گاه تضاد رنگها همزمان با هم منظره های باشکوه، منحصر به فرد و چشم نوازی پدید می آورد.
 
جشنواره هرساله گلهای لاله - گچسر:
 
حضور در دنیای پاک گلها تو را از زندگی صرف مادی می رهاند و به وسعت آرامشی ژرف دعوت می کند. کمی بعد از شهر کرج به طرف جاده زیبای چالوس، خداوند رنگین کمانی بر روی زمین گسترانده و آن را با لاله های خوش قامت و ظریفش آراسته است .
 
این باغ در زمینی به وسعت ۸ هزار متر مربع قرار گرفته که به باغ لاله های گچسر معروف شده، این باغ در روستای گرماب در کیلومتر ۵۲ جاده چالوس از توابع گچسر جنب رستوران نوفل لوشاتو واقع شده و در آن ۶۰۰ هزار شاخه گل لاله روییده و نمای زیبایی به این محل هدیه کرده، طبیعت رویایی و زیبای باغ لاله را می توان با چشم اندازهایی چون کوه های البرز، رودخانه کرج و پوشش گیاهی منحصر به فرد چالوس، از جاذبه های گردشگری کشور نام برد که مشتاقان و گردشگران ایرانی و خارجی بیشماری تاکنون از این مجموعه دیدن کرده اند. 
 
این جشنواره هرساله در بین روزهای ۱۰ الی ۲۷ اردیبهشت ماه در این محل برگزار می شود. زیبایی این باغ در نوع خود در کل کشور بی نظیر بوده و آرامش کاملی را به انسان هدیه می دهد و برای گذراندن یک روز آرامش بخش گزینه ی خوبی می باشد.
 
البرز میزبان تنها کاروانسرای درون شهری ایران/ جاذبه های چشم نواز؛ از لاله های گچسر تا سد امیرکبیر
 
دریاچه و سد امیرکبیر - کرج: 
 
دریاچه سد امیرکبیر در کیلومتر ۲۲ جاده کرج - چالوس درتنگه واریان واقع و هوای این منطقه در تابستان ها خنک و مطبوع است. طول این دریاچه در زمان تکمیل بودن ظرفیت آب پشت سد به مسافتی بالغ بر ۵۵۰۰ متر می رسد این دریاچه محیط مناسبی. برای انواع ورزش های آبی از جمله قایقرانی، ماهیگیری  اسکی روی آب، شنا و پرواز با کایت است در ضمن دریاچه امیرکبیر یکی از مهمترین مراکز طبیعی پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان و نمونه نادر خال قرمز است که امکانات مطلوبی را جهت ورزش مفرح و پر طرفدار ماهیگیری فراهم آورده است .سد امیر کبیر(سد کرج) که در مقیاس جهانی یکی از بزرگترین سد هاست اولين سد چند منظوره ایران محسوب می گردد.
 
سد امیرکبیر در شمال شهر کرج و در ۲۵ کیلومتری محور کرج به چالوس واقع شده و دریاچه این سد که به وسیله رودخانه پرآب کرو تغذیه می گردد یکی از مهمترین مراکز طبیعی پرورش ماهی قزل آلا است طبیعت زیبای پیرامون این سد یکی از مهمترین گردشگاه های تهران و کرج محسوب می گردد که هم در فصل سرما و هم در فصلهای دیگر پذیرای گردشگران می باشد. 
 
مهمترین اهداف ساخت این سد کنترل سیلابهای بهاره و جلوگیری از خسارت های ناشی از سیل، تامین آب شرب تهران ، تنظیم آب برای مصارف آبیاری و کشاورزی اراضی حومه کرج و تولید انرژی جهت با کمک به شبکه سراسری برق به ویژه در ساعات اوج مصرف به میزان سالانه ۱۵۰۰۰۰ مگاوات ساعت و ... می باشد. 
 
البرز میزبان تنها کاروانسرای درون شهری ایران/ جاذبه های چشم نواز؛ از لاله های گچسر تا سد امیرکبیر
 
روستای ییلاقی شهرستانك. گچسر: 
 
شهرستانک روستایی کوهستانی در شمال کوه توچال است شهرستانک روستایی است تاریخی و بیلاقی که ناصرالدين شاه قاجار در آن كاخ مخصوصی داشته که امرور ؟ کاخ شهرستان معروف است . ناصرالدین شاه در شهرستانک هرسال مراسم آشپزان به راه می انداخت. اعتماد السلطنه در کتاب خاطرات خود - این باره می نویسد هر سال در یک روز معین ناصرالدين شاه به اتفاق وزرا و رجال و شاهزادگان و دیگر نزدیکان خود به شهرستانک می آمد و مراسم مخصوص آشپزان را به راه می انداخت. امروزه از این قصر ویرانه ای بیشتر نمانده است. این قصر در و منطقه ای بسیار زیبا و در سینه کش کوه ساخته شده است و رودخانه ای سرازیر از کنار این قصر میگذرد و امروزه پناهگاه و استراحتگاهی برای کوهنوردان مسير و گردشگران روستای شهرستانک می باشد . بهترین مسیر دسترسی به شهرستانک، راه نه آسفالته ۱۰ کیلومتری ای است که از جاده کرج - چالوس، نرسيده به گچسر منشعب شده و به شهرستانک منتهی می شود.
 
البرز میزبان تنها کاروانسرای درون شهری ایران/ جاذبه های چشم نواز؛ از لاله های گچسر تا سد امیرکبیر
 
برج میدانك. آسارا:
 
برج آرامگاهی میدانک با برج تهمينه به عنوان یکی از آثار ملی از مهمترين آثار تاریخی آسارای کرج است. این برج در کیلومتر 10 جاده کرج - چالوس و در روستای میدانک واقع شده و قدمت آن به دوره تیموری باز می گردد، فضای داخلی برج " دارای پلان مربع شکلی است که چهار قوس عقب نشسته آن در هر ضلع پلان چلیپایی را در ذهن تداعی می کند. پوشش برج به صورت گنبدی دو پوش بوده که در حال حاضر، پوشش بیرونی از بین رفته و تنها پوش زیرین باقی مانده است. بنای یاد شده دارای تزئیناتی از قبیل کادر بندی و قطار بندیهای داخل فضای ایوان و بقعه است و مصالح به کار رفته در ساخت برج نیز سنگ، گچ و نوعی ملاط ساروج است.
 
امامزاده طاهر - مهرشهر کرج: 
 
امامزاده طاهر نام امامزاده ای است در نزدیکی شهر کرج که به خاطر گورستان همجوار آن که مدفن بسیاری از هنرمندان و روشنفکران است مشهور است. این مکان در مسیر اتوبان کرج - قزوین بعد از پل مهرشهر واقع شده است. در قسمت شرقی شهرک دریا و شمال باغ سیب مهرشهر و در حریم شمالی راه آهن کرج - قزوین واقع شده و راه دسترسی به آن از حریم راه فرعی آزادراه می باشد. بخشی از بنای فوق متعلق به دوره صفویه و بخش دیگر آن مربوط به دوره معاصر است. پارک و فضای بازی کودکان به مساحت شش هزار متر مربع است یا در ضلع جنوبی حرم نمایی زیبا به این بقعه بخشيده است.
 
روستا و برج کردان - کرج: 
 
روستای تاریخی کردان از توابع بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ در ارتفاع ۱۳۵۰ متری از سطح دریا واقع شده است که از شمال با جاده کوهسار و برغان ، از غرب با اراضی سیف آباد و بانو صحرا، از جنوب با اتوبان کرج - قزوین و از شرق با شهرستان کرج مجاور می باشد. 
 
البرز میزبان تنها کاروانسرای درون شهری ایران/ جاذبه های چشم نواز؛ از لاله های گچسر تا سد امیرکبیر
 
این روستا در ۲۲ کیلومتری شهر کرج قرار گرفته و یکی از ییلاقات شهرستان کرج و حتی تهران بحساب می آید. از جاذبه های مهم روستای کردان می توان و از شاهزاده حسین و بي بي شهربانو نام و برد. بنای شاهزاده حسین با پلانی مدور که دارای 34 کنگره به ارتفاع شش متر بر: دوی بدنه و گنبد دو پوش از نوع عرقچین با شیوه آجر سنتی به صورت معمولی و رگ چین می باشد و از این نظر جزو بناهای زیبا و استثنائی ایران محسوب می گردد در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است. 
 
پل کردان - کرج:
 
این پل در ۲ کیلومتری شمال غربی روستای کردان،  در ۲۷ کیلومتری شمال غربی کرج و در مسیر روستای ولیان واقع شده و از  آثار دوره صفوی است. 
 
آبشار خور - کرج: 
 
روستای خور با طبیعت زیبای خود از توابع شهر کرج در استان البرز می باشد. برای رسیدن به این آبشار و روستا ، در مسیر جاده چالوس و در۳۵ کیلومتری شهر کرج از جاده انحرافي خور به خوزنکلا به طول ۵ کیلومتر به روستای خوش آب و هوای خور در دل  کوههای البرز میرسیم
این آبشار در دل کوه و در میان یک دره و صخره بلند واقع شده است. پیست اسکی خور نیز به طول ۱۸۰۰ متر و با داشتن ۱۸ میله طولانی ترین پیست اسکی ایران می باشد و در زمستان نیز پذیرای  علاقمندان و کوهنوردان می باشد.
 
کاروانسرای شاه عباسی - کرج: 
 
کاروانسرای شاه عباسی کرج بنایی سنگی - آجری و دارای بیش از ۳۰۰۰ متر مربع مساحت است. این کاروانسرا متعلق به دوران صفویه بوده و بین سال های ۱۰۷۸ تا ۱۱۰۹ در زمان شاه سلیمان صفوی ساخته شده است. این بنا در بخش مرکزی شهرستان کرج در استان البرز و در سمت جنوب شرقی میدان توحید قرار گرفته است این کاروانسرا در ابتدای ساخت برای کاروانها و مركب هایشان به عنوان مکان استراحت بوده و در اوایل دوران قاجاریه تبدیل به پادگان یا قلعه نظامی شد و در اواخر دوران قاجار نیز به عنوان مدرسه موسوم به فلاحت از آن استفاده می شده است. در ساخت این بنا از سنگ، آجر، چوب و کاهگل استفاده شده است. این کاروانسرا در سال ۱۳۵۶ شمسی به شماره ۱۳۶۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. 
 
البرز میزبان تنها کاروانسرای درون شهری ایران/ جاذبه های چشم نواز؛ از لاله های گچسر تا سد امیرکبیر
 
غاريخ مراد . گچسر: 
 
غار یخ مراد در حوالی روستای آزادبر و روستای کهنه ده در منطقه گچسر و جاده چالوس  می باشد فاصله این غار از تهران در حدود ۶۵ کیلومتر می باشد دریچه ی ورودی این غار در ارتفاعات کوههای منطقه واقع شده است و مسیر غار عموما شيب دار و رو به پایین می باشد که نهایتا با رسیدن به اعماق كوه، با چشمه های یخ زده در کف زمین و  استالاکتیت های اسفنجي غار مواجه می شوید. دهانه این غار سه متر پهنا و هشت متر ارتفاع دارد. در ماههای اسفند و فروردین، قندیل های بسیار زیبای غار در بهترین وضعیت خود به سر می برند. 
 
در بخشی از غار یخ مراد چهار طبقه با اختلاف ارتفاع بیش از ۳۰متر دیده میشوند در فصل بهار گیاهان معطر کوهستانی اطراف محوطه، بیرون غار را  می پوشاند که این منظره برای بازدیدکنندگان از غار بسیار دیدنی است.
 
دریاچه سد و شهرک طالقان: 
 
شهرستان طالقان واقع در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی شهر تهران و در استان البرز قرار گرفته است.
 
طالقان منطقه ای است متشکل از حدود ۸۰ روستای کوهستانی و شهر طالقان به لحاظ قرار گرفتن در  رشته کوه های البرز میانی دارای آب و هوای کوهستانی و ییلاقی است به همین دلیل یکی از ييلاقات مهم استان تهران نیز محسوب می شود و در تابستان جمعیت این منطقه تا چند برابر افزایش می یابد ، از جاذبه های دیدنی این منطقه دریاچه و سد زیبای طالقان است.
 
از جمله مهم ترین جاذبه های طبیعی بخش طالقان، آبشار زیبای کرکبود است که در کنار روستایی به همین نام قرار دارد. این آبشار در واقع همان سوباشی (ساواشی) کوچک است و کسانی که به تنگه سوباشی سفر کرده اند با بازدید از آبشار کرکبود خاطرات تنگه سوباشی را در ذهن زنده می کنند.
 
از جمله جاذبه های مهم مذهبی در این منطقه و ر تعدد امامزاده هایی است که بویژه در نقاط مرتفع قرار دارند و دسترسی به آنها هم کمی مشكل است، اما گردشگران با همه وجود سعی  میکنند به آن مناطق برسند از مشهورترین آنها می توان به امامزاده یوسف در روستای وشته، امامزاده هارون درجوستان، امامزاده بالا و امامزاده های دیگر اشاره کرد. روستاهای زیبای طالقان در دامنه های جنوبی و شمالی ، در ارتفاع ۱۴۰۰ تا۲۶۰۰متر از سطح دریا ، در امتداد رودخانه ها و کنار چشمه سارها پراکنده شده اند. 
 
طبیعت روح نواز طالقان بعنوان مهمترین جاذبه منطقه گردشگران بسیاری را بسوی خود جلب می کند. رود شاهرود نيز که رگ حیاتی این سرزمین است، از کوهپایه های شرقی آغاز و با طولی نزدیک به ۱۰۵ کیلومتر به  غرب می رود این شربان آبی  بیش از ۱۵ رودخانه کوچک و بزرگ منطقه را که از چشمه سارها و برفابها سرچشمه می گیرند، همراه خود تا سپیدرود  می برد تا با آبهای قزل اوزن آمیخته و راهی دریای خزر شود.
 
 
ستاره احمدی - تیتریک 
 
 
انتهای پیام/
https://armanekerman.ir/vdcaymn6i49num1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین