تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۳
۰
plusresetminus
افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد و بی صاحب به معضلی در محیط‌های شهری، روستایی و محیط زیست تبدیل شده است.
طرح زنده گیری و عقیم سازی سگهای ولگرد در استان بطور كامل اجرا شود/شهروندان موادغذایی را به سگ های رها در سطح شهر ندهند/همکاری سازمان های مربوطه با شهرداری برای سامان دهی سگ ها
به گزارش راه آرمان؛ جولان سگ های ولگرد در سطح شهرها پدیده ایست که طی سالهای اخیر به معضل شهری تبدیل شده است؛ کرمان نیز از این معضل بی نصیب نمانده است.


محمد جبارپور مشاور شهردار در بهینه سازی فرایندهای راهبردی در گفتگو با خبرنگارما در رابطه با سگ های ولگرد گفت: نامه ای به محیط زیست زده ایم که فضای در اختیار ما بگذارند که بتوانیم این سگ ها رو ساماندهی کنیم،اما محیط زیست نمی تواند مکانی در اختیار ما بگذارد.

وی افزود:ما در پناهگاهمان حدود ۳۰۰۰ سگ داریم تخمین زده شده که ۶۰۰۰ سگ در سطح و حواشی شهر وجود دارد که مجموعا ۹۰۰۰ سگ می شود.، لذا این مجموعه در هرجا که رها شود یا نیاز به غذا دارد و باید به آنها غذارسانی شود و اگر به آنها غذا داده نشود باید از غذای طبیعی استفاده کنند که حقیقتا به محیط زیست ضربه می زنند.

راه علمی کم شدن سگ ها در شهر این است که سگ ها زنده گیری، عقیم سازی شوند

جبار پور توضیح داد: لذا در نهایت این سگ ها برمی گردند به محیط شهر پس راه حل این نیست که سگ ها را بگیریم و به بیرون از شهر رها کنیم، در همین بازه زمانی سه الی چهار جلسه متوالی در استانداری گرفته شد، و راه علمی این کم شدن سگ ها در شهر این است که  سگ ها زنده گیری، عقیم سازی شوند و در حین عقیم سازی سگهایی که مشکل دارند اصطلاحا مرگ با ترحم می شوند.

وی با اشاره به اینکه  سگ های عقیم شده  بعد  به  آنجای که  گرفته شده اند بر می گردنند ادامه داد: چون اگر بیرون رها شوند دوباره همان مشکل بوجود می آید، ما اگر طی یک سال همه یا بیشتر این سگ ها را عقیم سازی کنیم انتظار می رود در چهار سال آینده مشکل سگهای کرمان حل شود و غیر از این هر راهی که دنبالش باشیم آن راه موقتی است.

 مشاور شهردار در بهینه سازی فرایندهای راهبردی  در کرمان تصریح کرد: در راستای همین عقیم سازی دانشکده ی دامپزشکی قول همکاری را داده است که هفته ای کار عقیم سازی را با هزینه ی کمتر از هزینه های بیرون انجام دهد،این یک واحد عقیم سازی است واحد دیگر در پناهگاه راه افتاده است که یک سری زیرساخت ها را شهرداری تهیه کرده است و یک سری زیر ساخت ها را خود حامیان حیوانات تهیه کرده اند، هزینه دامپزشک را حامیان حیوانات تامین می کنند و در هفته حدود ۱۵۰ سگ عقیم سازی می شوند.

مردم باید بدانند که دو سه سالی همانطور که گربه در سطح شهر است سگ هم است

وی در پایان افزود: روند این کار نشان دهنده ای این است که بعد از یک سال آن سگ های اصلی که وجود دارند عقیم می شوند و می ماند سگهای حاشیه ای و کم رنگ تر می شومد، لذا سگی که عقیم می شود واکسن هاری هم خورده باشد گیرنده گی ندارد و تقریبا یک سگ بی خطر می شود و آمار گزیدگی ناشی ازسگ هم پایین می آید، اما مردم باید بدانند که دو سه سالی همانطور که گربه در سطح شهر است سگ هم است اما به شرطی که عقیم سازی انجام شود وگرنه سال آینده این فاجعه دوبرابر می شود.

 سازمان محیط زیست در این راستا فقط کار نظارتی را بر عهده دارد
 
همچنین مرجان شاکری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان  در پاسخ به سوالات خبرنگار ما در این رابطه توضیح داد: سازمان محیط زیست در این راستا فقط کار نظارتی را بر عهده دارد و ما فقط یک عضو هستیم و صرفا سازگاری مکان عرفی شده با ضوابط سازمان محیط زیست را بررسی می کنیم و وظیفه ما تامین مکان برای نگهداری سگ ها نیست.

وی بیان اینکه ما متولی دادن زمین نیستیم بیان کرد: شاید منابع طبیعی باید این کار را انجام بدهد چون در دستور کار ما نیست، مافقط بحث نظارت بر محیط را به عهده داریم و حتی نظارت بر عقیم سازی سگ ها هم به عهده ما نیست و دامپزشکی باید نظارت داشته باشد.

شاکری با اشاره به اینکه ما باید در وهله اول قانون مربوط به سگ های بلاصاحب را با دقت مطالعه کنیم ادامه داد: متولی واگذاری زمین ما نیستیم، افرادی که اظهار نظر می کنند که متولی کار محیط زیست است مطمئنا آگاه به این موضوع نیستند.


نامه ای از طرف محیط زیست برای مشخص کردن مکان به دست ما نرسیده

 مهدی رجبی زاده مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان در گفتگو با خبرنگار "آرمان کرمان"  در رابطه با مکان دادن به سگ های ولگرد توسط شهرداری توضیح داد: روال کار برای دادن محیط موقت یا دائم توسط منابع طبیعی و تعیین یک پناهگاه به سگ ها این است که باید نامه ای از طرف محیط زیست به ما ارسال شود که تا به الان این نامه به ما نرسیده است که بتوانیم در رابطه با موضوعات دیگر با شهرداری کرمان به مذاکره بنشینیم.
 
وی توضیح داد:  تکلیف سگ های ولگرد و بی صاحب در قانون آمده و ضوابط آن نیز مشخص است، ساماندهی سگ های ولگرد به وزارت کشور محول شده و از سوی وزارت کشور هم شهرداری ها در شهرها و دهیاری ها در روستاها متولی هستند، ما هم انتظار داریم که هر چه زودتر این وضعیت تعیین تکلیف شود.

 

انتهای پیام/ط

  https://armanekerman.ir/vdcjmievtuqe8iz.fsfu.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین