تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۵۹
۰
plusresetminus
تحلیلگر مسائل سیاسی و استادیار دانشگاه ولیعصر رفسنجان؛

بنی امیه اولین شبهه بعد از عاشورا مطرح و صهیونسیت علم مقابله با شیعه را بلند کرد

بنی امیه بلافاصله پس‌از حادثه ظهر عاشورای سال شصت و یک هجری و درست قبل از رسیدن اسرا به کوفه، ابتدا در کوفه و سپس در شام از امام حسین(ع) با عنوان شخصی که بر خلیفه وقت خروج کرده است، یاد می کند و او را از دایره دین خارج و مستحق قصاص می‌دانستند، و با این توجیهات و شبهات سعی در آرام کردن افکار عمومی و همراه کردن آنها با خودشان داشتند.
بنی امیه اولین شبهه بعد از عاشورا مطرح و صهیونسیت علم مقابله با شیعه را بلند کرد
مهدی تقوی رفسنجانی استاد یار دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان و تحلیل گر مسائل سیاسی در گفتگو با "راه آرمان" خصوص پدیدار شناسی شبهات در بستر جریانات ضدفرهنگی معارض با عاشورا گفت: اهمیت قیام امام حسین(ع) در شکل‌گیری مکتب شیعی و تفکر مقاومت شیعی بر کسی پوشیده نیست.

وی تاکید کرد: بدون‌شک شیعه‌ای که در دفاع از اعتقاداتش حاضر است همچون حسین بن علی(ع) حتی از جان خود و بچه شش‌ماهه‌اش نیز بگذرد تا کیان مذهب‌اش حفظ شود و از سوی دیگر معتقد است به ظهور مردی از نسل امام حسین علیه‌السلام و منتظر ظهور است، برای تفکر صهیونیستی و سفیانی خطرناک است.

استاد یار دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان اذعان کرد: شبهه افکنان از همان زمان قیام امام حسین علیه‌السلام تا به امروز در تلاشند تا از اهمیت این قیام کم کرده و اعتقادات شیعیان را هدف قرار دهند، با نگاهی اجمالی به تاریخ مشاهده می شود که اولین شبهه افکنان مسئله کربلا بنی‌امیه بودند.

وی ادامه داد: بنی امیه  بلافاصله پس‌از حادثه ظهر عاشورای سال شصت و یک هجری و درست قبل از رسیدن اسرا به کوفه، ابتدا در کوفه و سپس در شام از امام حسین(ع) با عنوان شخصی که خروج بر خلیفه کرده است یاد نموده و او را از دایره دین خارج و مستحق قصاص می‌دانستند، و با این توجیهات و شبهات سعی در آرام کردن افکار عمومی و همراه کردن آنها با خودشان داشتند.

تقوی رفسنجانی ادامه داد: امروز نیز گروه‌هایی در ادامه سیاست‌های اموی و برای رسیدن به مقاصد خود واقعه کربلا را هدف قرار داده و اقدام به شبهه‌افکنی می‌ کنند، بی‌شک برای پاسخ‌گویی بهتر به این شبهات لازم است که ماهیت این گروه‌ها و نوع شبهاتی که این گروه‌ها مطرح می‌کنند به تفکیک مشخص شود.

وی با بیان اینکه هرچند که شبهه افکنان در ظاهر از چند گروه مختلف هستند، تاکید کرد:  با تحقیق و کنکاش در پیشینه شبه افکنان مشاهده می‌شود که همه آن‌ها از بدنه یهودیت و سازمان جاسوسی اسراییل موساد دستور گرفته و کلیه حمایت های مالی و معنوی از آن مرکز در حال حاضر تامین می‌شوند.

تحلیلگر مسائل سیاسی مطرح کرد: اولین جریان شبهه افکن بهائیان هستند که بیشترین شبهه افکنی‌ها از سوی این گروه مطرح می‌شود، شیوه شبهه‌افکنی بهائیان چنان است که آهسته و پیوسته در پوستین نرم و ملایم افکار خود را در ذهن مخاطب جای می‌دهند به گونه‌ای که کمترین مقاومتی از سوی مخاطب ایجاد نشود.

تقوی رفسنجانی اذعان کرد: در واقع بهائیان شگرد خاص خود را دارند و بدین‌صورت عمل می‌کنند که مطالب را به‌گونه‌ای نشر می دهند که مردم در برابر آن‌ها جبهه نگیرند، درواقع روند تبلیغی بهائیان تدریجی است و ممکن است برای رسیدن به هدف خود سال‌ها وقت صرف کنند و  بیشترین حوزه‌ای که در واقعه عاشورا مدنظر بهائیان است رد کلی واقعه عاشورا است.

وی با بیان اینکه آن‌ها سعی می‌کنند با پاک کردت صورت مسئله و نفی اصل واقعه‌ی عاشورا بطور کلی عزاداری برای ایشان را زیر سوال ببرند، گفت:  ازجمله شبهاتی که توسط این گروه مطرح می‌شود می توان به اینکه "واقعه ی عاشورا در پاییز رخ داده و هوا گرم نبوده" ، "کربلا بیابان نیست و جلگه ای خوش آب و هواست" ، " آب بر امام حسین بسته نشده است" ، "کربلا گنجایش این حجم از یزیدیان را ندارد" ، "چنین جنگی با این ابعاد امکان رخ دادنش وجود ندارد" ، "شهادت حضرت علی اصغر از اساس دروغ است" و... اشاره کرد.

مهدی تقوی رفسنجانی، دومین جریان معارض عاشورا وهابیت است که حیاتش بسته به از بین بردن دو بال حسینی و مهدوی شیعه است، بنابراین در هر دو جبهه به‌شدت درحال شبهه‌افکنی است و تلاش دارد بر افکار شیعیان و به‌ویژه جوانان شیعه تاثیر بگذارد.

وی با بیان اینکه وهابیان هرچند تندروتر از بهائیان هستند، تاکید کرد: در شبهه‌افکنی باتوجه به این‌که مطالب زیادی از ابن‌تیمیه و ابن‌عربی و سایر بزرگان وهابیت و نویسندگان این گروه در دست دارند، قوی‌تر عمل کرده و در حوزه‌های متعدد شبهه‌افکنی می‌کنند آن‌ها اصل واقعه عاشورا را زیر سوال نمی‌برند اما دلیل قیام حضرت راه "خودرایی" و شبهاتی همچون "دعوا بر سر یک زن یا دعوای پسرعموها یا دعوا بر سر قدرت" عنوان می‌کنند.

تحلیلگر مسائل سیاسی در آن‌ها گریه و عزاداری را برای اموات جایز نمی‌دانند و گریه و عزاداری برای حسین‌بن‌علی علیه‌السلام "بدعت" عنوان می کنند، گفت: وهابیت شیعه را به‌عنوان قاتل امام حسین معرفی می‌کنند و در شبهات خود از نامه‌های شیعیان برای امام حسین (ع) و دعوت او به کوفه و ناچار شدن یزید برای جنگ با او سخن می‌گویند، همچنین شبهاتی مانند "خروج امام حسین بر خلیفه"، "کراهت سیاه پوشیدن در محرم" و... را مطرح نموده و هر چند وقت یکبار این شبهات را متناسب با شرایط جامعه ویرایش نموده و بصورت جدیدی مطرح می‌کنند.


وی سومین گروه شبهه افکن باستان‌گرایانه افراطی دانست و گفت: این گروه وظیفه دارند با شبهات خود عرب و عجم را در مقابل یکدیگر قرار داده و با زیر سئوال بردن همه شعائر اسلامی نوعی مرزبندی بین اسلامیت و ایرانیت ایجاد کرده و القا می کنند تلفیق فرهنگ ایرانی و اسلامی غیرممکن است و این دو با یکدیگر در تعارض اند.

تقوی رفسنجانی ادامه داد: باستان گرایان افراطی، برای تحریک احساسات مخاطب از دروغ‌های تاریخی احساسی مانند "اسلام آوردن ایرانیان با زور شمشیر" ، "حمله حضرت علی علیه‌السلام و امام حسن و امام حسین علیه‌السلام به ایران" و "شرکت آن‌ها در جنگ با ایران" ، "پدید آمدن مذهب شیعه از زمان صفویه" ، "جعلی بودن قیام امام حسین" و "دروغین بودن مقاتل" و ... استفاده می‌کنند.

استادیار دانشگاه ولیعصر (عج)چهارمین گروه از شبهه افکن در واقعه عاشورا بعد از انقلاب را مجاهدین خلق یا منافقین دانست و گفت:  این گروه علی‌رغم این‌که در ظاهر برای امام حسین(ع) عزاداری می کنند اما به‌شدت به‌دنبال شبهه‌پراکنی هستند و همه تلاش شان این است که از طریق این شبهات به نظام جمهوری اسلامی ضربه بزنند.

وی تاکید کرد: در واقع آنچه که برای این گروه(مجاهدین) مهم است، براندازی نظام جمهوری اسلامی است و شبهاتی پیرامون اسلام و قیام امام حسین و غیره صرفاً وسیله‌ای هستند، برای رسیدن به هدف نهایی که همان براندازی است، دنبال می کنند.

تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: همانطور که قبلا گفته شد همه این گروه‌ها در حال حاضر از سوی موساد آموزش می‌بینند و تقسیم کار و تامین منابع مالی آن‌ها توسط موساد انجام می‌شود، زیرا عوامل موساد به‌خوبی آگاهند که ایجاد شکاف‌های هویتی و قومی ایرانی اسلامی و شکاف مذهبی شیعه و سنی و نیز ایجاد تردید در دل شیعیان و تضعیف اعتقادات راه را برای فروپاشی نظام شیعی حاکم بر ایران باز می‌کند.

تقوی رفسنجانی افزود: در جبهه نرم موساد به‌شدت فعال بوده و برای سست کردن پایه‌های اعتقادی جامعه شیعی ایران و فروپاشی نظام اعتقادی در بین جوانان ایرانی به‌شدت سرمایه‌گذاری می‌کند، پر واضح است که پاسخ این شبهات به‌نحوی‌که علاوه‌بر مستند و کامل بودن موجز و جذاب هم باشد باید دستور کار بخش‌های فرهنگی قرار گیرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: متأسفانه تاکنون آنچه که در پاسخ‌گویی به شبهات اتفاق افتاده‌است علاوه‌بر طولانی بودن (به گونه‌ای که از حوصله مخاطب خارج است) به اندازه‌ی خود شبهه جذابیت ندارد و نمی‌تواند قشر خاکستری جامعه، بعنوان جامعه هدف شبهه افکنان را جذب نماید که لازم است کار فرهنگی زیبا و جذاب در قالب پاسخگویی به شبهات انجام شود.

انتهای پیام/ طهماسبی
 
https://armanekerman.ir/vdcexv8zpjh8wfi.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین