تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۱
۰
plusresetminus
فرمانده لشکر پیشکسوتان دفاع مقدس شهید سلیمانی عنوان کرد؛

ایجاد کانال در مرز سیاه کوه ابتکار حاج قاسم برای مقابله با اشرار

سردار محمدمطهری گفت: بنا به دستور حاج قاسم و با استفاده از دستگاه های مهندسی لشکر41 ثارالله کانالی به عمق 5 متر، عرض 4 متر و طول 30 کیلومتر در مرز سیاه کوه ایجاد شد تا خودرویی از اشرار نتواند، تردد داشته باشد.
ایجاد کانال در مرز سیاه کوه ابتکار حاج قاسم برای مقابله با اشرار
سردار محمد مطهری در گفتگو با خبرنگار راه آرمان در خصوص اقدامات سپهبد شهید سلیمانی جهت تأمین امنیت در جنوب شرق کشور  با اشاره به نا امنی های ایجاد شده در سال 1370 در جنوبشرق کشور در استان سیستان و بلوچستان و جنوب و شرق کرمان گفت: ماهان و کوه های جوپار به عنوان محل استقرار و پاتوق اشرار بود و این ناامنی ها به استان سیستان و بلوچستان کشیده شده بود.

فرمانده لشکر پیشکسوتان دفاع مقدس سپهبدشهید حاج قاسم سلیمانی افزود: با ابلاغ شورای عالی امنیت ملی و موافقت فرمانده سپاه پاسداران، به لشکر 41 ثارالله مأموریت داده شد تا برای امنیت جنوب شرق کشور اقدام کنند و اولین اقدام ما در سال 1371 این بود که در تیپ بم بودیم در دشتک مستقر بودیم، این منطقه جایی بود که کاروان های اشرار به راحتی رفت و آمد داشتند.

وی با اشاره به گروگانگیری بخشدار نصرت آباد را به همراه چهل نفر دیگر توسط اشرار ابراز کرد: مذاکره با آنان برای برگرداندن افراد و بخشدار نصرت آباد جواب نداد و اشرار آنان را به شهادت رساندند و حتی پوست سر آنان را زدند.

فرمانده لشکر پیشکسوتان دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ادامه داد: زمانی که ما مستقر شدیم، اشرار سربازانی که از مرکز آموزشی زابل به سمت زاهدان می آمدند را در 15 کیلومتری شهر زاهدان به گروگان گرفتند و تعدادی از آنان را به شهادت رساندند؛ اشرار در تلاش بودند که به سمت افغانستان بروند و همان بلایی را که بر سر بخشدار نصرت آباد آورده بودند، تکرار کنند.

این رزمنده دفاع مقدس ادامه داد: حاج قاسم در این راستا یگان هایی را به کار گرفت و با استفاده از افراد بومی و محلی اتفاقات خوبی در این زمینه انجام شد و برخورد آنچنان محکم بود که در این مسئله تعداد زیادی از اشرار کشته و سربازان آزاد شدند.

وی افزود: زمانی که سربازان به شهرهای خود رفتند، خبری به ما رسید که آنان بالای منازل خود دو پرچم زده اند؛ یکی پرچم جمهوری اسلامی ایران و دیگری پرچم سپاه و افراد آزاد شده عنوان می کردند که ما آزاد شده سپاه هستیم.

سردار مطهری تصریح کرد: از جمله دیگر اقدامات سردار سپهبد شهید سلیمانی این بود که ما مرز مشترکی به نام مرز سیاه کوه بین ایران، افغانستان و پاکستان داریم و در این مرز بیشترین مشکلات وجود داشت؛ بنا به دستور حاج قاسم و با استفاده از دستگاه های مهندسی لشکر کانالی به عمق 5 متر، عرض 4 متر و طول 30 کیلومتر ایجاد شد تا خودرویی از اشرار نتواند، تردد داشته باشد.

فرمانده لشکر پیشکسوتان دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بیان کرد: ما نیز در مرز پاسگاه ناوک در برجک های مرزی مستقر شدیم و توانستیم با اشرار مقابله داشته باشیم؛ چرا که دیدگاه هایی در ارتفاع سیاه کوه ایجاد شده بود و با استفاده از دوربین ها می توانستیم تا عمق 40 کیلومتری موقعیت دشمن را رصد کنیم.

سردار مطهری با اشاره به استقرار توپخانه در منطقه یاد شده، اظهار کرد: این اقدام و سایر اقدامات سردار سپهبد شهید حاح قاسم سلیمانی موجب امنیت منطقه شده بود.

فرمانده لشکر پیشکسوتان دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با بیان اینکه در این زمان نا امنی های سیستان و بلوچستان به جنوب استان کرمان کشیده شد و حاج قاسم مجددا در این خصوص طرح ریزی کرد، اظهار کرد: تصمیم گرفته شد که به لانه اشرار در این منطقه حمله انجام شود؛ بنابراین در تاریخ ۱۳ آبان ماه سال ۱۳۷۳ به مقر اصلی اشرار در منطقه آورتین قلعه گنج حمله شد و پس از عملیات آورتین قریب به 400 نفر از اشرار در قالب گروه های متعدد تسلیم شدند.

وی خاطر نشان کرد: تمامی اشرار از برخورد حاج قاسم وحشت کرده بودند و در آن زمان حدود 2 هزار قبضه اسلحه جنگی جمع آوری شد و این مسئله تأثیر عمیقی در منطقه برجای گذاشت و البته شهید سلیمانی تنها به این مسئله اکتفا نکرد و برای ایجاد اشتغال با کمک جهاد کشاورزی و سازمان عشایری 300 حلقه چاه در آن منطقه حفر کرد و هر چاه به دوازده خانواره واگذار شد تا امرار معاش کنند و دیگر به دلیل نداشتن امرار معاش به دنبال شرارت نروند.


انتهای پیام/م
https://armanekerman.ir/vdcae6n6y49ne61.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین