تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۰۸
۰
plusresetminus
مدیرعامل فروآلیاژ رباط کرمان گفت: ۳ کوره قوس‌الکتریکی تولید سیلیکو منگنز، برای اولین بار در ایران سیستم برق کوره‌ها از ac را به dc تبدیل کرد.
کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق با نگاه دانش بنیانی کارآفرین نمونه کرمانی
محمدعلی نژادمحمودی در گفتگو با خبرنگار سرویس اقتصادی راه آرمان عنوان کرد: باید دلت برای کرمان بتپد تا تجربه ۳۵ ساله‌ات را عاشقانه در وسط میدان گذارده و برای شهر و دیارت قدمی برداری، بسیار افرادی هستند که بر سرمایه خود می افزایند و گذرشان حتی  به هیچ اداره‌ای نمی‌افتد و از هفت خان کاغذبازی نیز که گاهی دل هر عاشقی را به درد می آورد نیز حتی گذر نکنی، اما عشق به کرمان جاذبه خاصی دارد و سبب قدم برداشتن ما در مسیر توسعه شده است.


مدیر عامل مجتمع فروآلیاژ رباط، کارآفرین و نخبه برتر بخش صنایع معدنی استان کرمان گفت: مجتمع فروآلیاژ رباط واقع در کیلومتر35 جاده کرمان – رفسنجان با نام تجاری FARCO جزو پنجاه طرح ملی کشور و از شرکت‌های دانش بنیان است، این مجتمع تولید کننده فرومولیبدن، فرومنگنز و فرو کروم است.

 وی ادامه داد: اولین محصول تولیدی مجموعه مولیبدن رباط، فروکروم آلیاژآهن وکروم بامقدار 50 تا 70 درصد وزنی کروم است،این آلیاژ به روش احـیا با کربن و درکوره های قوس الکتریکی تولید می شود که ازکشورهای به نام تولید کننده این محصول می توان به آفریقای جنوبی– هند و قزاقستان اشاره کرد.

مدیر عامل مجتمع فروآلیاژ رباط افزود: فرومنگنز از ترکیب اکسید منگنز ( ( MnO2و اکسید آهن (Fe2 O3) است که در این مجموعه تولید می‌شود، فرومنگنز در دمای بالا و حالت مذاب و با وجود کربن به صورت ذغال سنگ یا کک بدست می‌آید، این فرآیند در کوره‌های قوس الکتریکی انجام می شود .

کارآفرین نمونه بخش مواد معدنی اذعان کرد: سومین ماده معدنی تولید شده در مجتمع معدنی ما، فرومولیبدن است، یک آلـیاژ حاوی مقدار 60-70درصد وزنی مولیبدن،این آلیـاژ بوسیله ذوب اکسید مـولیبدن (Mo O3) آلومینیوم و آهن و از طریق احیا به وسیله آلومینیوم تولید می شود، فرو‌مولیبدن مهمترین ماده  آلیاژی مورد استفاده در فولادهای کم آلیاژ است.

نژاد محمودی افزود: سولفور مولیبدن مهم‌ترین ماده اولیه مورد استفاده ما است که باید از طریق بورس رقابتی تهیه شود که این مساله باعث ایجاد مشکل در بخش صادرات نیز می‌شود.

وی تصریح کرد: سالانه حدود ۶۰۰ هزار تن فرومنگنز در کشور مورد نیاز است، فقط حدود ۳۰۰ هزار تن از این ماده در داخل کشور تولید می‌شود و میزان باقیمانده باید از کشورهای دیگر وارد شود، حدود چهار سال است که موفق به واردات سنگ خارجی نشده‌ایم و عیار منگنز سنگ‌های داخلی کشور نیز پایین است که باعث ایجاد مشکلاتی نیز در این زمینه شده است.

مدیرعامل مجتمع فروآلیاژ رباط با بیان اینکه ما موفق به کسب دانش استیصال منگنز از سنگ سیلیس شده‌ایم، افزود: با وجود ایجاد یک واحد کارخانه کنسانتره منگنز در کنار کارخانه فروآلیاژ رباط و ایجاد اشتغال مستقیم برای هزار و ۷۰۰ نفر باید با برخی قوانین دست و پاگیر عملا دست و پنجه نرم می‌کنیم.

نژاد محمودی با بیان اینکه توسط نخبگان فروآلیاژ رباط کرمان تولید کننسانتره منگنز با عیار 40 درصد برای اولین بار در ایران رقم خورده است، گفت: تیم عارضه یاب ما توانست مشکل تامین سنگ منگنز را بومی سازی کندو با تولید منگنز با عیار 40 درصد، در نهایت بریکت، باعث تامین بیش از ۸۰ درصد خوراک سنگ منگنز کوره‌های قوس این مجتمع شد، با این اتفاق، بخش زیادی از نیاز کارخانجات فولاد کشور به فرومنگنز را تامین خواهیم کرد.

 مدیر عامل مجتمع فولاد رباط و کارخانه کرمان فک تاکید کرد:  مجتمع فروآلیاژ رباط با نام تجاری فارکو جزو ۵۰ طرح ملی کشور و از شرکت‌های دانش بنیان است که دارنده نشان ۷ سال صادر کننده نمونه استان و یک سال کارآفرین برتر، ۶ سال واحد نمونه صنعتی و همچنین منتخب سه سال حامی حقوق مصرف کننده است.

این نخبه کرمانی ادامه داد: مجتمع فروآلیاژ رباط دارای ۳ کوره قوس الکتریک تولید سیلیکو منگنز است که برای اولین بار در ایران سیستم برق کوره‌ها از ac  را به dc تبدیل کرد که این امر باعث افزایش ۳۰ درصدی راندمان و کیفیت تولید، همچنین کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق  شده است.

وی تاکید کرد: تمامی مراحل طراحی ساخت نصب و راه اندازی این مجتمع توسط شرکت ماشین سازی کرمان فک که متعلق به سهامداران این مجتمع بوده، انجام شده است و فاز اول این مجتمع در سال ۱۳۹۰ با ظرفیت تولید سالیان ۱۲۰۰ تن فرومولیبدن به بهره برداری رسید و تمام محصول فرومولیبدن این مجتمع به خارج از کشور صادر می‌شود؛ فاز دوم مجتمع در سال ۱۳۹۶ در زمینه تولید سیلیکو منگنز و فرو منگنز با ظرفیت تولید سالانه ۳۶ هزار تن محصول افتتاح و به بهره برداری رسید و فاز سوم در زمینه تولید فروکروم در شرف راه اندازی است.

نژاد محمودی از افتخارات این واحد را تولید فرومولیبدن دانست و گفت:  مولیبدن در قرن هجدهم کشف شد و به مدت ۱۵۰ سال به عنوان یک ماده شیمیایی که خواص آن مشخص نبود، باقی ماند تا اینکه در قرن بیستم به عنوان یکی از فلزات مهم در تولید فولاد به کار برده شد و پس از آن به علت مصرف در صنایع نظامی با شکل گیری جنگ جهانی اول، استفاده از آن مورد توجه قرار گرفت و در نتیجه در سال‌های ۱۹۲۴ تا ۱۹۳۴ تولید و مصرف این فلز ۲۰ برابر شد، امروزه نیز به دلیل افزایش استفاده فولاد باعث شده مصرف این فلز روز به روز بیشتر و وسعت روزافزونی داشته باشد.

وی ادامه داد:  فرو مولیبدن یک فلز انتقالی است و فلز خالص آن به رنگ سفید نقره‌ای و خیلی سخت است و بیشترین نقطه ذوب را در بین عناصر خالص دارد مولیبدن دومین عنصر گروه 6 جدول تناوبی است و یکی از مواد پر اهمیت در صنایع بالاخص تولید انواع فولاد و فولاد آلیاژی است.

نژاد محمودی افزود: حضور این ماده در فولاد سختی پذیری را بهبود بخشیده و بر قابلیت جوشکاری و برشکاری به طور مطلوبی اثر می‌گذارد این ماده در کشور ما در دیگر نقاط جهان به صورت خالص یافت نمی‌شود و به عنوان یکی از مواد همراه مس توسط شرکت ملی مس تولید و در بورس فلزات عرضه می‌شود، ۹۰ درصد مولیبدن در تهیه آلیاژها با مقاومت بالا و فولادهای ویژه استفاده می‌شود لذا در صنایع مربوط به بخش‌های موشک و ریخته گری به عنوان فلز آلیاژی و ابر آلیاژها به منظور افزایش سختی پذیری و مقاومت در برابر زنگ زدگی استفاده می‌شود.

این مقام مسول اذعان کرد:  بیش از ۸۰ درصد از آندهای اشعه چرخشی که اخیراً در کلینیک‌های تشخیص طبی به کار برده می‌شود از آلیاژهای مولیبدن تشکیل شده است، در منابع دما بالا مولیبدن با ابر آلیاژهای آهن نیکل کبالت سرامیک و سایر فلزات دیرگداز تنگستن تانتالیوم و نیوبیوم رقابت می‌کند، فرومولیبدن به عنوان یک کاتالیزور در صنعت نفت به خصوص در کاتالیزورهایی که برای جابجایی سولفورهای عالی از محصولات نفتی است، استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد:  مجتمع فروآلیاژ رباط از شرکت‌های دانش بنیان در زمینه فرآوری سنگ‌های کم عیار معادن نیز هست، از آنجایی که فرومنگنز از نیازهای مبرم کارخانجات فولاد سازی کشور بوده و در حال حاضر ۳۰ درصد در داخل و مابقی با صرف میلیون‌ها دلار ارز از خارج کشور وارد می‌شود و مشکل اصلی کارخانجات تولید فرومنگنز کمبود سنگ منگنز با عیار بالای ۳۰ درصد است.

نژاد محمودی با بیان اینکه تیم عارضه یاب ما توانست مشکل تامین سنگ منگنز را بومی سازی کند گفت: قبل از تحریم‌ها سنگ منگنز از خارج وارد می‌شد، با توجه به اینکه ذخایر بالای سنگ‌های سیلیس منگنزدار با عیار پایین در کشوربه وفور موجود بود، بنابراین مجتمع فروآلیاژ توانست با تحقیقات و روش‌های مختلف استحصال منگنز را از سنگ‌های کم عیار به دست آورد.

کارآفرین نمونه کرمانی ادامه داد:  با تدوین تکنولوژی جدید و با داشتن امکانات ماشین سازی و مهندسین با تجربه در زمینه طراحی ساخت و نصب ماشین آلات صنایع معدنی با خرید چندین معدن بزرگ منگنز کم عیار مبادرت به تجهیز واحدهای فرآوری در معادن و تولید کنسانتره منگنز با عیار ۴۰ درصد کردیم.

 صنعتگر نمونه و مدیر عالمل فروآلیاژ رباط در پایان خاطر نشان کرد: با تولید منگنز با عیار 40 درصد، در نهایت بریکت، باعث تامین بیش از ۸۰ درصد خوراک سنگ منگنز کوره‌های قوس این مجتمع شد که این تکنولوژی در آینده نزدیک در چندین محدوده در اقصی نقاط کشور به اجرا در می‌آید و بخش زیادی از نیاز کارخانجات فولاد کشور به فرومنگنز را تامین خواهد کرد و باعث اشتغال حداقل ۱۲۰۰ نفر نیرو به صورت مستقیم خواهد شد.

انتهای پیام / طهماسبی
  https://armanekerman.ir/vdcbs5b8grhbffp.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین