تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۵
۰
plusresetminus
همزمان با هفته دولت نهالستان تولید نهال گونه‌های جنگلی و بیابانی شهرستان جیرفت به بهره‌برداری رسید.
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» از جیرفت، ذبیح الله اعظمی نماینده مردم شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، ضمن تبریک هفته دولت از اقدامات موثر مجموعه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در راستای آبخیزداری، جنگلکاری و همچنین حفاظت و حراست از عرصه‌های منابع ملّی منطقه تقدیر کرد.

نماینده مردم شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در راستای تولید نهال سالم بایستی بخش خصوصی را پای کار آورد افزود: با این اقدام می‌توان زمینه اشتغال فارغ التحصیلان بخش کشاورزی و منابع طبیعی را جهت مشارکت در تولید نهال در راستای اجرای طرح زراعت چوب و غرس در عرصه‌های منابع ملّی فراهم نمود.

در ادامه قاسم رحیمی‌نیا مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با اشاره به اینکه همزمان با هفته دولت ۳۸ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری با اعتباری بالغ بر ۶۷۵ میلیارد ریال در جنوب کرمان اجراء و بهره‌برداری می‌رسد اضافه کرد: از این مجموع ۱۲ پروژه با اعتباری ۲۸۴ میلیارد ریال در شهرستان جیرفت اجراء و بهره‌برداری می‌رسد که با اجرای این پروژه‌ها بیش از ۴۵٠ خانوار در این شهرستان از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد.

رحیمی‌نیا با تاکید بر اهمیت اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور گزارشی از روند تولید نهال در راستای اجرای این طرح مردمی، ارائه کرد و افزود: در راستای این طرح طی ۴ سال ۲۰ میلیون اصله نهال در جنوب کرمان، تولید و در عرصه‌های منابع طبیعی و اراضی مستعد کاشته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تولید گونه‌های بومی و سازگار با منطقه در اولویت قرار دارد اظهار کرد: از مهمترین گونه‌های گیاهی بومی و سازگار با منطقه که در این نهالستان‌ها تولید می‌شود می‌توان به اکالیپتوس، کهور، کنار، شب خسب، گز، صنوبر، بادام کوهی، اسکنبیل، شیشه شور، ناترک، تاکاما و سایر گونه‌های مستعد کاشت در منطقه اشاره کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور، را مردمی دانست و ابراز کرد: به منظور تولید نهال سالم و مرغوب جهت اجرایی طرح کاشت یک میلیارد درخت ۱۲ نهالستان در جنوب کرمان بهسازی و ساماندهی شده است که از این مجموع ۱٠ نهالستان خصوصی و ۲ نهالستان دولتی است.

قاسم رحیمی‌نیا با تاکید بر مشارکت ویژه مردم در اجرای این طرح بیان کرد: نهالستان تولید نهال شهرستان جیرفت که امروز به بهره‌برداری رسید ظرفیت تولید سالانه ۴۷۰ هزار اصله نهال از گونه‌های جنگلی و بیابانی را دارد و تاکنون در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت ۴۶٠ هزار گلدان‌گیری صورت گرفته و از این تعداد ۴۴٠ هزار نهال نیز کاشته شده است.

در افتتاحیه این مراسم معاونین، فرماندهی یگان حفاظت و روسای، ادارات جنگلداری و جنگلکاری و امور بیابان اداره کل، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جیرفت و پرسنل این اداره نیز حضور داشتند.

انتهای خبر/ ا
https://armanekerman.ir/vdca6in6i49nei1.k5k4.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما