تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۵:۴۲
۰
plusresetminus
طلایی گران‌بها بی‌نصیب از نگاه مسئولان؛

وقتی تفکیک زباله به معمای حل‌‌نشدنی تبدیل می‌شود

سال‌های بسیاری است که مردم کرمان با اعتماد به وعده‌های مسئولان، در انتظار داشتن ساز‌و‌کار منسجم تفکیک زباله سماق می‌مکند.
وقتی تفکیک زباله به معمای حل‌‌نشدنی تبدیل می‌شود
به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری راه آرمان، سال‌های بسیاری است که زباله به‌عنوان یک منبع برای درآمدزایی مطرح شده و در محافل از آن به‌عنوان طلای کثیف نام‌ می‌برند.
 
اما تاکنون سیاست‌های مشخصی برای استفاده از این منبع عظیم به‌کار برده نشده، حال آنکه روزانه میلیون‌ها تن زباله توسط انسان‌ها تولید و در طبیعیت رها می‌شوند.
 
زباله‌هایی که برای تجزیه و بازگشت برخی از آنها به طبیعت هزاران سال زمان نیاز است، در طبیعت رها می‌شوند، در‌صورتی‌که می‌توان از آنها به‌عنوان منبعی بسیار ارزشمند استفاده کرد.
 
اگرچه برای استفاده از این طلای کثیف نیازمند تفکیک زباله و استفاده از دستگاه‌های ویژه برای بازیافت هستیم اما می‌بینیم که امروز فرهنگ‌سازی در این زمینه بسیار ضعیف بوده و حتی ساده‌ترین اقدام که تفکیک زباله است، توسط خانواده‌ها صورت نمی‌گیرد.
 
معضل تفکیک زباله معمای حل‌‌نشدنی سالیان طولانی
 
به‌گفته کارشناسان روزانه بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ تن زباله در شهر کرمان تولید می‌شود؛ زباله‌هایی که بیشتر آنها تَر هستند و شرایط خوبی برای بازیافتشان وجود ندارد.
 
 اما این زباله‌ها چه تَر و چه خشک سال‌هاست که درگیر نبود فرایند تفکیک مناسب، دفع غیراصولی و نهایتا آتش‌سوزی غیراستاندارد هستند و نهایتا معضل زباله و تاثیرات مختلف محیطی و زیستی آن سال‌های بسیاری است که با مردم کرمان دست‌به‌یقه است.
 
در شرایطی که شهرداری‌ها با کمبود بودجه مواجه هستند، استفاده از درآمد حاصل از بازیافت زباله می‌تواند راهکاری منطقی برای تامین بودجه پروژه‌های عمرانی و شهری شهرداری باشد.
 
کمتر شهری در کشور پیدا می‌کنید که به این اصل مهم اهمیت داده و اقدام عملی چشم‌گیری انجام داده باشد حال آنکه همواره‌ بر اهمیت موضوع تاکید شده است.
 
طرح جمع‌آوری زباله از مبدا ابتکار شهرداری، در راستای تفکیک طلای کثیف
 
یکی از اقدامات قابل توجهی که توسط شهرداری کرمان صورت گرفته، راه‌اندازی طرح جمع‌آوری زباله از مبدا است، در این طرح افراد می‌توانند از طریق اپلیکیشن کرمون من زباله‌های خود را در محل تفکیک و تحویل دهند.
 
سال ۱۳۹۹ بود که مهران عالم‌زاده شهردار سابق کرمان کارخانه بازیافت زباله کرمان را افتتاح کرد اما دیری نپایید که مشخص شد این کارخانه با کمترین ظرفیت خود فعالیت می‌کند و به حالت نیمه تعطیل درآمده است.
 
اگرچه قرار بود زباله‌های تَر در فرآیند کارخانه به کود کمپوست تبدیل شوند و زباله‌های خشک و از رده خارج، با فرآیند بازیافت، مجدد به چرخه تولید باز‌گردند.
 
ضرر سرمایه‌گذار عامل تعطیلی کارخانه بازیافت کرمان
 
محمدباقر سلطانی معاون پردازش و دفع پسماند سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان در گفتگو با خبرنگار ایرنا به زیان سرمایه‌گذار کارخانه بازیافت زباله و تعطیلی هشت‌ماهه این کارخانه اشاره کرد و افزود: طبق قرارداد با سرمایه‌گذار به‌ازای ۲۵۰ تن زباله‌‌ای که روزانه در اختیار این کارخانه قرار می‌گرفت، ماهیانه ۷۰ میلیون تومان نیز به شهرداری از سوی سرمایه‌گذار پرداخت می‌شد.
 
وی افزود: متاسفانه با افزایش زباله‌گردهای سطح شهر و موضوع تفکیک زباله از مبدا، پسماندهای خشک برای آنالیز در این کارخانه کاهش و سیر نزولی به‌خود گرفت و درنهایت سرمایه‌گذار دچار ضرر شد.
 
جمع‌آوری کارگاه‌های ضایعاتی راهکار رونق صنعت بازیافت زباله
 
با‌این‌حال تنها در‌صورتی می‌توان رونق را به کارخانه‌های بازیافت بازگرداند که چاره ای برای زباله‌گردها اندیشید حال آنکه کارگاه‌ها ضایعاتی به مراکز تجمع خلاف‌کاران تبدیل شده است.
 
البته برای بازیافت زباله باید در مرحله اول تفکیک به‌درستی صورت گیرد که نیاز به فرهنگ‌سازی و مهیا کردن سطل‌های زباله مجزاست که در شهر کرمان به‌ندرت یافت می‌شود.
 
در شرایط کنونی که گاهی در کشور با کمبود کاغذ مواجه می‌شویم، تفکیک زباله و کاغذهای قابل استفاده می‌تواند کمک بسیاری به تامین بخشی از کاغذ مورد نیاز کند.
 
چندی پیش پویشی برای جمع‌آوری کاغذهای باطله و کتاب‌های بلااستفاده در شهر کرمان به‌راه افتاد که گام موثری در این زمینه به‌حساب می‌آید.
 
عسکری مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان در گفتگو با خبرنگار برنا هدف از برگزاری این پویش را استفاده بهینه از کاغذ دورریز، حفظ محیط زیست و جلوگیری از قطع درختان برای تولید مجدد کاغذ عنوان کرد و تصریح کرد: کاغذ‌های جمع‌آوری‌شده از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری، برای بازیافت، تحویل کارخانه‌های تولید کاغذ و مقوا داده می‌شود.
 
او تاکید کرد: شهروندان همچنین می‌توانند اپلیکیشن شمیز را با دانلود نرم‌افزار کرمون من از میز خدمت سایت شهرداری کرمان به آدرس kerman.ir یا کافه‌بازار نصب کنند و با عضویت و تکمیل پروفایل، وارد بخش شَمیز شوند، کاغذ‌های باطله و کتاب‌های بی‌استفاده را تحویل دهند.
 
حل مشکل کارگاه‌های ضایعاتی لابه‌لای کاغذبازی مسئولان گم شد
 
یکی دیگر از معضلات بازیافت زباله، کارگاه‌های ضایعاتی است که بیشتر تبدیل به مکانی امن برای خلاف‌کاران و معتادان متجاهر شده، بارها و بارها به این مسئله نقد شده و مسئولان برای جلوگیری از تجمع خلاف‌کاران قول داده‌اند که این کارگاه‌ها به خارج از شهر انتقال یابند اما همچنان این طرح در کرمان اجرا نشده است.
 
حال آنکه کارخانه بازیافت زباله هم حدود چهار سال پیش با هدف حذف زباله‌گردی آغاز‌به‌کار کرد اما با بی‌توجهی به آن و نیمه فعال شدن این کارخانه، عملا این هدف بایکوت شد.
 
با‌توجه به اینکه کرمان یک کلان‌شهر محسوب می‌شود و سالیانه جمعیت چشم‌گیری از روستاهای اطراف به اینجا مهاجرت می‌کنند، قاعدتا میزان تولید زباله هم افزایش می‌یابد.
 
در این شرایط مسئولان باید هرچه سریع‌تر چاره و راه‌حلی برای مشکلی که سالهاست مطرح می‌شود، پیدا کنند حال آنکه از دیدگاه اقتصادی می‌توان به زباله به‌عنوان یک منبع عظیم ثروت در دسترس نگاه کرد.
 
در پایان لازم به‌ذکر است که خبرنگار راه آرمان بیش‌از یک ماه تلاش کرد تا با مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان گفتگویی در این رابطه داشته باشد اما با پاسخ منفی مواجه شد.
 
انتهای خبر/ س
 
 
https://armanekerman.ir/vdcfjedytw6dmca.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما