تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۰
۰
plusresetminus
طی سلسله‌ مراحلی اخلاق و ویژگی‌های یک فرد اصلاح را برای انتخاب برخواهیم شمرد تا نسبت به اخلاق انتخاباتی نامزدها بیشتر آشنا شویم.
اخلاق هواداران نامزدها در زمان انتخابات چگونه باید باشد!
به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی راه آرمان؛ همزمان با نزدیک شدن به ایام انتخابات قرار است در یادداشتی چند مرحله‌ای به توصیف انتخابات و شرایط انتخاب از افراد شرکت‌کننده بپردازیم؛ برای مشاهده قسمت اول اینجا را لمس کنید!

امام خمینی(ره): «میزان رأی مردم است» در انتخابات آزاد، میزان رأی مردم است تا با دقت در انتخابات، نامزد اصلح را برگزینند.

قسمت چهارم؛
در این مجال، به بررسی اخلاق انتخاباتی رأی‌دهندگان‌ در چند مرحله می‌پردازیم؛

۱- تحقیق مردم در مورد نامزدها

در این مرحله می‌توان از دو شیوه استفاده کرد، ابتدا تفکر و تعقل را سرلوحه کار خویش قرار داد تا از این رهگذر بتوان نامزد اصلح را از میان نامزدها برگزید.

امام علی (ع) می‌فرمایند: « الرأی‌الرجل میزان عقله» نظر (دیدگاه) یک فرد میزان عقل اوست.

در مرحله بعد، اگر از راه اول به نتیجه نرسید، به وسیله مشورت با صاحبان عقل و اندیشه به انتخابی صحیح رهنمون شود.

امام صادق (ع) می‌فرمایند :«شاور فی امرک، آلذین یخشون الله عزوجل» در امور خود با کسانی که از خدا می‌ترسند مشورت بکن.

امام علی (ع) نیز می‌فرمایند: «من شاور ذوی الباب دل علی‌الصواب» هر کس با صاحبان عقل و اندیشه مشورت کند، به راه راست هدایت می‌شود، حال باید در زمان انتخابات توجه داشت که نامزد باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد؛

۲- معرفی نامزد اصلح

چنانکه ویژگی‌هایی که تاکنون برای نامزد اصلح برشمردیم، برای فردی احراز نشد، باید با تحقیق و بررسی از افراد معتمد، در این فریضه اجتماعی و سیاسی‌ و دینی شرکت کند .

وظایف نامزد برگزیده مردم، پس از انتخاب‌شدن:

۱_شکرگزاری 

برگزیده مردم را سزاست تا به شکرانه نعمتی که به‌واسطه مردم به‌ او داده شده است، در احیای حق و ابطال‌ باطل باشد و از حرام دوری کند. او علاوه‌بر سپاس‌گزاری از خدا باید سپاس‌گزار مردم نیز باشد.

سید‌الساجدین (ع) در بیانی زیبا و رسا می‌فرمایند: حقوق کسی که به تو نیکی می‌کند، این است که از او تشکر کنی و نیکی‌اش را به زبان آوری و از وی به‌خوبی یاد کنی و میان خود و خدای تعالی برایش خالصانه دعا کنی، اگر چنین کنی، بی‌گمان پنهانی و آشکارا از او تشکر کرده باشی. اگر روزی توانستی نیکی او را جبران کنی، جبران کن.

۲- پرهیز از تحقیر رقیبان 

یکی از رفتارهای ناسالم، غیراخلاقی و غیرانسانی پس از پیروزی در انتخابات تحقیر دیگر نامزدهاست و حتی هواداران آنهاست. چنین‌کاری نشان‌دهنده پلیدی درون آدمی است.

پیامبر اعظم (ص) می‌فرمایند: «حسب‌ابن آدم من‌الشر آن یحقر اخاه‌المسلم»، در بدی فرزند آدم همین بس که برادر مسلمان خود را کوچک شمارد در روایت دیگری از ایشان آمده که : هیچ مسلمانی را خوار و حقیر مشمار، زیرا کوچک آنان نزد خداوند متعال، بزرگ است.

۳- وفاداری 

«الموفون بعهدهم اذا عاهدوا»، آنان که چون عهد بندند به عهد خود وفا کنند.
بایسته است برگزیده ملت‌، صداقت خود را به وفاداری امانتی که از طرف خدای تعالی و مردم به‌عهده او واگذار شده است، نشان دهد، زیرا بهترین صداقت، وفای به‌عهد است.

عهدی که با مردم می‌بندد تا در خدمت آنان باشد ، امام علی (ع) می‌فرمایند: «احسن‌الصدق‌الوفا بالعهد» بهترین صداقت وفای به‌عهد است.

نویسنده: محمدمهدی پورغلامعلی

این یادداشت ادامه دارد....

انتهای خبر/ طهماسبی

  https://armanekerman.ir/vdcg7u9qqak9wy4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما