تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۱۷
۰
plusresetminus
رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران گفت: به جز رهبر انقلاب هدف و انتخاب اصلی سیاست‌مداران «موتور مصرف» است بنابراین تنها راه رشد اقتصاد اتصال به موتور سرمایه‌گذاری است.
اقتصاد ایران باید به موتور سرمایه‌گذاری و رشد متصل شود
محمد قاسمی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان» به نوع انتخاب رهبر انقلاب در خصوص نام‌گذاری شعار سال بر مبنای «جهش تولید و مشارکت مردمی» عنوان کرد: سال‌هاست که حکیم فرزانه مرحله به مرحله مباحث اقتصادی را باز و تشریح می‌کنند و خواستار حضور رسمی مردم و بخش خصوص در اقتصاد هستند اما با این اوصاف هنوز در مقوله اقتصاد درجا می‌زنیم.

وی با طرح این سئوال که چرا نتوانسته‌ایم عناصر ایجاد یک اقتصاد توانمند را در ایران پایه‌گذاری کنیم، گفت: اولین مورد انتخاب سیاست‌مداران در نگاه به اقتصاد است اما بررسی عناصر ایجاد یک اقتصاد توانمند مفصل است و زمانی بسیار زیادی لازم دارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران افزود: متأسفانه تحولاتی که از سال ۸۵ به بعد در ایران رخ داد یعنی اول اجرای نادرست سیاست‌های کلی اصل ۴۴، دوم توزیع یارانه نقدی و سوم تحریم‌ها شان می‌دهند که فضای اقتصاد سیاسی ایران آماده اصلاحات اقتصادی نیست به گونه‌ای که برندگان و بازندگان قدرتمندی دارد که سیاست‌گذاری و دست‌کاری در اقتصاد را سخت می‌کند.

قاسمی ادامه داد: به‌عنوان مثال وقتی در ساختار مالکیتی اقتصاد چهار رشته فعالیت اصلی یعنی فولاد، صنایع معدنی پتروشیمی و نفت و گاز و صنایع غذایی که بیش‌ترین ارزش افزوده را تولید می‌کنند بررسی می‌شوند به جز صنعت غذا که بخش خصوصی در آن حضور دارد مابقی عمدتاً دولتی و شبه دولتی هستند.

وی اذعان کرد: به عبارتی بخش بسیار مهمی از ارزش‌افزوده‌ای که تولید شده و انتظار می‌رود که به پس‌انداز و سپس به سرمایه‌گذاری تبدیل شود به‌دلیل وجود ساختار مالکیتی دولتی مصرف می‌شود، به‌عنوان نمونه شرکت‌های شستا(زیر مجموعه دولت) از این طریق باید حقوق ماهیانه بازنشستگان را پرداخت کنند بنابراین سود آنها کمتر صرف سرمایه‌گذاری می‌شود لذا با وجود این ساختار مالکیتی اگر بخواهیم به آن دست بزنیم باید جواب انبوه بازنشستگان را داد.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران تأکید کرد: در زمان تصویب بودجه ۱۴۰۳ رئیس کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس پنج دقیقه صحبت کرد که شروعش این‌گونه بود « می‌خواهم پول را از پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها برداشته و در جیب بازنشسته‌ها قرار دهم» این دقیقا بیان درستی در تعریف عملکرد نادرست اقتصادی و مصداق بارزی برای شیوه غلط مصرف در مبانی اقتصادی بود.

قاسمی ادامه داد: اینکه روش ادامه مسیر اقتصاد به چه شکل انتخاب شود و اقتصاد به موتور سرمایه‌گذاری و رشد وصل شود یا موتور مصرف بسیار اهمیت دارد، اما سئوال اصلی اینجاست تا چه زمانی این نوع انتخاب امکان‌پذیر است و بر اساس صحبت فوق هدف اصلی سیاست‌مدار «موتور مصرف» است و در چه زمانی این اقتصاد با چنین دست فرمانی فرو خواهد پاشید؟؟

وی ابراز کرد:  نکته اینجاست که در کشور ما عملاً از یک دورانی به بعد بین مسئله امنیت و اقتصاد یک دوگانگی پیچیده ایجاد شده است که باید این دوگانگی را حل کرد، نمی‌توان گفت؛ اقتصاد ما می‌تواند خطری برای دنیا درست کند منفی باشد زیرا در این صورت یعنی یک پایه از امنیت ملی فروپاشیده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران اظهار کرد: اینکه در کشوری مثل ترکیه با ۵۰۰ میلیارد دلار بدهی با وقوع کودتا خیلی از سرمایه‌گذاران غربی در این کشور از اردوغان رئیس جمهور کنونی ترکیه حمایت می‌کنند به این دلیل نیست که آنها نگران ترکیه و اردوغان هستند بلکه آنها نگران سرمایه‌گذاری‌های خود در کشور ترکیه هستند.

قاسم ادامه داد:  شما فکر می‌کنید ترکیه با پول خود بندر فرودگاه یا راه آهن ساخته است؟ خیر! این‌ها همه بدهی‌های ترکیه به سرمایه‌گذاران اروپایی است بنابراین امنیت ترکیه برای سرمایه‌گذاران خارجی بسیار مهم است، پس امنیت ملی آن را با حمایت خود تضمین می‌کنند.

وی عنوان کرد: عده‌ای در کشور معتقدند که اجازه ورود ایران به زنجیره ارزش آنگولا ساکسونی را نمی‌دهد اما این موضوع قانع‌کننده نیست، زیرا باید راه حلی ارائه شود و در این عرصه باید مشخص شود که چقدر به اقتصاد اولویت داده می‌شود تا دنبال حل آن مسائل باشیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در پایان خاطر نشان کرد: نقطه اتصال زنجیره ارزش داخلی و بین‌المللی در ایران شناسایی و مشخص نشده است لذا بر اساس مدل شبکه اقتصاد جهانی می‌توان گفت؛ که در حال حاضر بود و نبود اقتصاد ایران هیچ تأثیری بر اقتصاد بین‌الملل ندارد و این موضوع تحلیل نیست بلکه یک محاسبه است زمانی که ایران از جدول داده‌ ستانده جهانی حذف شود هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد و این بزرگ‌ترین خطر امنیتی برای کشورمان است.

انتهای خبر/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcgnz9qyak9tz4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین