تاریخ انتشار :شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۱
۰
plusresetminus
خلاقیت جوان زرندی گل کرد؛

تولید آهن اسفنجی در آزمایشگاه خانگی

جوان زرندی توانسته در آزمایشگاه خانگی خود آهن اسفنجی تولید کند.
تولید آهن اسفنجی در آزمایشگاه خانگی
به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری «راه آرمان»؛ در ابتدای سالی که به مشارکت مردم در امر تولید نام‌گذاری شده، تولید آهن اسفنجی در آزمایشگاه خانگی می‌تواند این مشارکت را تقویت کند. 

محمدصالح ابراهیمی جوان تحصیلکرده زرندی می‌گوید: برای اولین‌بار در کشور کوره آزمایشگاهی تولید آهن اسفنجی را طراحی و راه‌اندازی کردیم و خوشبختانه موفق به تولید آهن اسفنجی شدیم.

وی افزود: برای اولین‌بار در کشور کوره نیمه‌صنعتی هم طراحی و در حال ساخت است و در حال حاضر تولید آهن اسفنجی در کارخانجات به‌روش میدرسک و کوره بلند انجام می‌شود، اما به یاری خداوند من و همکارم توانستیم برای اولین بار در کشور تولید خانگی محصول را با هزینه‌های بسیار پایین انجام دهیم. 

وی بیان کرد: در روش تولیدی ما هزینه تولید ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. 

ابراهیمی اظهار کرد: نزدیک دو سال روی این پروژه کار می‌کنیم، از مزایای این روش این است که هزینه‌های تولید را کاهش داده و مشکلات زیست محیطی را برطرف می‌کند و یک محصول بهینه و با کیفیت بالا تولید می‌شود. 

وی با اشاره به مزیت پاک بودن روش تولید گفت: در این روش از گاز استفاده نمی‌شود و از کک هم به سبب آلودگی زیست‌محیطی که ایجاد می‌کند خبری نیست، بلکه از برق استفاده می‌شود و در یک محیط بسته کار می‌کند.

 این محقق زرندی افزود: این کوره نسل اول کوره‌های آزمایشگاهی ماست و نسل بعدی کوره نیمه‌صنعتی است که بعداز ساخت آن این کوره از رده خارج می‌شود و بعداز آن کوره تونلی با ظرفیت ۱۰۰ تن براساس کوره پایلود ساخته می‌شود و تولید آهن اسفنجی به روش جدید و بدون آلایندگی زیست‌محیطی و با هزینه بسیار کم نسبت به روش‌های موجود تولید می‌شود.

وی درصد خلوص سنگ آهن را در تولید آهن اسفنجی موجود در بازار فلزات، بین ۴۲ تا ۴۵ درصد ذکر کرد و گفت: این درصد خلوص در مرحله بعد پس از خردایش به ۶۴ تا ۶۷ درصد می‌رسد و پس‌از احیا با این روش می‌توان به بالای کیفیت و خلوص آهن تا ۹۵ درصد رسید. 

ابراهیمی افزود: با توجه به سیستم‌هایی که روی کوره پایلود نصب می‌کنیم تکنولوژی این دستگاه را بسیار بالا می‌برد در صورتی که تجهیزات بسیار مدرن و به‌روز برای بالا بردن کیفیت محصول روی آن نصب می‌شود و از لحاظ زیست محیطی می‌توان گفت قابل رقابت با نمونه موجود در کشور نیست و به جرأت می‌توان گفت هیچ‌گونه آلایندگی زیست محیطی نسبت به کوره‌های موجود ندارد. 

وی در خصوص هزینه راه‌اندازی این کوره بیان کرد: فولاد میانه، کوره میدرسک با ظرفیت ۲ هزار ۲۰۰ تن با سرمایه گذاری ۵ هزار میلیارد را راه‌اندازی کردند و اگر در حال حاضر بخواهیم نمونه آن را راه‌اندازی کنیم حدود ۷ هزار میلیارد تومان باید سرمایه‌گذاری کنیم. 

ابراهیمی تصریح کرد: ما در این روش با همان ظرفیت ۲ هزار ۲۰۰ تن با سرمایه گذاری ۱۵۰۰ تا ۲ هزار میلیارد تومان می‌توانیم آهن اسفنجی را تولید کنیم بدون استفاده از آب و گاز، با راندمان بسیار بالا و تنها از برق استفاده می‌شود.

وی افزود: کوره‌های ما کوره‌های ۱۰۰ تنی است برای تولید ۲ هزار و ۲۰۰ تن محصول بین ۲۲ تا ۲۴ کوره باید طراحی کنیم و از مزیت‌های کار این است که هر کوره که نیاز به تعمیرات داشته باشد فقط همان کوره از سرویس خارج می‌شود و نیازی به‌خارج کردن دیگر کوره‌ها از سرویس تولید نیست در صورتی‌ که در روش‌های موجود در کشور هر مشکلی که در سیستم تصفیه آب یا گاز ایجادشود، باید کل خط تولید از سرویس خارج شود.

فرماندار زرند نیز در بازدید از این طرح گفت: طراحی و تولید آزمایشی آهن اسفنجی دراین مدل جلوه‌ای از نام‌گذاری شعار سال در شهرستان زرند است. 

حسینی‌نژاد ضمن ابراز خرسندی از راه‌اندازی این مجموعه تولیدی گفت: این اقدام نشان‌دهنده این است که جوانان ما می‌توانند اقدامات ارزشمندی را در رشد و شکوفایی ایران اسلامی داشته باشند. 

وی بیان کرد: این جوان خوش‌ذوق، خلاق و کارآمد در طراحی و ساخت ادوات کشاورزی تولیدات ارزشمندی را داشته است و در ادامه با همکاری یکی از دوستانش توانسته فرایند احیا آهن اسفنجی را با موفقیت طراحی و تولید کند که قدردان خلاقیت این جوان هستیم که یک فعالیت اقتصادی را برای خود و جامعه رقم زده است.

فرماندار زرند گفت: دولت هم از این جوان خلاق حمایت جدی خواهد کرد، چرا که وی با روش ابداعی‌اش در مقایسه با روش‌های موجود توانسته یکی دو مرحله از تولید را حذف کند و تحول ارزشمندی در آینده صنعت فولاد به‌وجود آید.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای خبر/م https://armanekerman.ir/vdciwuazvt1a5p2.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین