تاریخ انتشار :چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۸
۰
plusresetminus
در دل پهناورترین استان کشور، بیش از هفت هزار اثر تاریخی به جا مانده است که هفت جاذبه گردشگری این استان شامل ارگ بم، باغ شاهزاده ماهان، کویر لوت، روستای صخره ای میمند، روستای دارستان، قنات های بم وجوپار به عنوان آثار جهانی گردشگری در یونسکو به ثبت رسیده اند.
از وجود مرتفع ترین هرم های ماسه ای دنیا تا روستایی صخره ای در دل کویر
به گزارش راه آرمان؛ استان کرمان که از آن به عنوان پهناورترین استان کشور یاد می شود با بیش از هفت هزار جاذبه تاریخی یکی از پنج استان تاریخی کشور است و هفت اثر تاریخی این استان ارگ بم، باغ شاهزاده ماهان، کویر لوت، روستای صخره ای میمند، روستای دارستان، قنات های بم و جوپار به عنوان آثار جهانی گردشگری در یونسکو به ثبت رسیده اند. هفته گردشگری بهانه ای است تا گذری بر اماکن دیدنی این استان داشته باشیم.



باغ شاهزاده ماهان

قدمت باغ شازده ماهان به زمان قاجار برمی‌گردد؛ باغی مستطیل شکل با بیش از ۳ هکتار مساحت که از همان ابتدا با سردر باشکوه و منحصر به فرد خود به شما خوش آمد می‌گوید و تفاوتش را نسبت به سایر باغ‌های ایرانی به رخ می‌کشد. درختان بلند و سرسبز، حوضچه‌ها، فواره‌ها و جویبارهای سنگی که در سراسر باغ در جریان است، حس زندگی و شادابی را به شما هدیه می‌دهد که هوای مطبوع کوهستانی این منطقه نیز در این حس زیبا بی‌تاثیر نیست.

باغ شازده نیز مانند اکثر باغ های ایرانی شامل عمارت میانی بوده که به جز بخشی کوچک، باقی مکان‌های آن برای بازدید عموم باز است. این باغ در حدود ۲ کیلومتری شهر ماهان در نزدیکی شهر کرمان و در دامنه کوه قرار دارد که برای رسیدن به آن از کرمان فقط ۳۰ دقیقه زمان لازم است.



باغ فتح آباد

باغ فتح آباد که به باغ بیگلر بیگی هم معروف بوده، یکی از زیباترین باغ های ایران است؛ با اینکه این باغ برای سال‌ها کنار گذاشته شده بود و متاسفانه برخی از درختان آن به همین دلیل خشک شد ولی دوباره به زیبایی هر چه تمام‌تر احیا شده و به دوران شکوه خود برگشت. این باغ در زمان قاجار ساخته شد و معماری شاهانه آن در عمارت میانی باغ خودنمایی می‌کند. این باغ در ۲۵ کیلومتری شهر کرمان و در شهر اختیارآباد قرار دارد.



ارگ بم

ارگ بم بزرگترین سازه خشتی در جهان است که محل آن در شهر بم در استان کرمان در جنوب شرقی ایران قرار داشت. این ارگ عظیم که در مسیر جاده ابریشم قرار دارد؛ در سده ۵ پیش از میلاد ساخته شده‌است و تا سال ۱۸۵۰ پس از میلاد نیز همچنان مورد استفاده بود. مساحت این ارگ نزدیک به 180 هزار متر مربع است که با دیوارهایی به بلندی ۶ تا ۷ متر و طول هزار و 815  متر احاطه شده‌است. ارگ از دو بخش جدا از هم تشکیل شده‌است که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارد. حدود ۶۷ برج در سطح شهر باستانی بم پراکنده شده ‌است.



کویر لوت

دشت لوت یکی از بیابان‌های ایران است که در جنوب شرقی قرار دارد و بخش هایی از آن در استان‌های یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی قرار دارد. این بیابان بیست و هفتمین بیابان بزرگ در بین بیابان‌های جهان به شمار می‌رود. دشت لوت بر خلاف کویر نمک‌زار نیست و دارای تپه‌ای ماسه‌ای و شنی است که یکی از زیباترین مناظر در دشت لوت، کلوت‎های اسرارآمیز شهداد است؛ کلوت‎های شهداد از دور شبیه شهری با آسمان‌خراش‎های کلوخی است که برخی آن را شهر ارواح، شهر خیالی و یا شهر لوت نامیده‌اند.

کلوت‏‌های شهداد مرتفع‎ترین هرم‎های ماسه‎ای دنیا هستند که بر اثر فرسایش باد و آب ایجاد شده‌اند. در میانه این کلوت‎های اعجاب برانگیز تقریبا هیچ حیاتی وجود ندارد و می‎گویند هنوز هیچ انسانی همه‌ بخش‎های این شهر را نپیموده است و به این دلیل به این شهرارواح نیز می گویند.احتمال این که در بیابان لوت قدم بزنید و با تکه ای شهاب سنگ و فسیل برخورد کنید زیاد است. زیرا این منطقه در طول سال ها دست نخورده باقی مانده و فسیل های زیادی در ماسه های مدفون شده اند بنابراین لوت برای اکثر فسیل شناسان بهشت محسوب می شود.



روستای صخره ای میمند

روستای تاریخی میمند با وسعت ۴۲۰ کیلومتر مربع یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین روستاهای دستکند ایران و جهان محسوب می‌شود که همچنان زندگی در آن جریان دارد و مردمانش بسیاری از سنت‌های پیشنیان خود را حفظ کرده‌اند. این روستا از مهم‌ترین جاهای دیدنی استان کرمان به شمار می‌رود.

این روستا در سال ۱۳۹۴ به‌عنوان نوزدهمین اثر جهانی ایران در میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. میمند همیچنین به‌عنوان هفتمین منظر فرهنگی- طبیعی و تاریخی در جهان در سال ۱۳۸۴ نخستین جایزه جهانی ملینا مرکوری را به دست آورد. این جایزه هر دو سال یک‌بار از سوی دولت يونان و با همكاری مجامع فرهنگی بين‌لمللی مانند يونسكو و ايكوموس (شورای حفاظت از بناها و محوطه‌های تاريخی) به آثاری اهدا می‌شود كه دارای شرايط و ضوابط فرهنگی، طبيعی و تاريخی منحصر به‌ فرد باشند.



قنات هاي اكبرآباد و قاسم آباد بم

قدمت اين 2 قنات به اواخر دوران قاجاريه و پهلوي اول مي رسد و برخلاف اغلب مسير طولاني ساير قنات هاي ايران، طول هر كدام از آنها به حدود چهار كيلومتر مي رسد و به نسبت طول كم، حجم آب دهي زيادي دارند.

ميزان آب دهي قنات قاسم آباد حدود 90 ليتر بر ثانيه و قنات اكبرآباد 60 ليتر بر ثانيه است كه جزو قنات هاي پر آب استان كرمان هستند و حدود 300 هكتار از پوشش باغات منطقه را آبياري مي كنند. قنات هاي اكبرآباد و قاسم آباد با فاصله ناچيز و به موازات يكديگر قرار دارند و مادر چاه دو قنات در شرق بم و مظهر آنها در شمال شرق بروات بم قرار دارد. مادرچاه، محور عبور و آبريز اين 2 قنات در محدوده هايي قرار دارد كه سال 1383 جزو منظر فرهنگي بم به ثبت جهاني رسيده است.

سفره تغذيه كننده آب قنات ها بر روي گسل بم_ بروات قرار دارد و به دليل اينكه بخش زيادي از محور عبوري اين 2 قنات از بافت سخت و محكم مي گذرد ريزش نداشته و نياز به لايروبي كمتري دارد. كوچه باغ ها و معابر ايجاد شده طي مسير عبور اين قنات ها در حال حاضر جزو جاذبه هاي گردشگري است.



قنات گوهر ريز جوپار

قنات گوهر ريز در دامنه كوه هاي جوپار كرمان واقع شده و به لحاظ منطقه اي و موقعيتي هم اكنون يكي از قنات هاي مهم استان به شمار مي رود. اين قنات هم اكنون يكي از فعال ترين قنوات منطقه است و آب آن از كوه هاي جوپار تامين مي شود كه شيرين و قابل شرب است. در گذشته آسيابي به نام آسياب بالا بر روي اين قنات ساخته شده بود كه تا سال 1358 فعاليت داشت.

طول قنات گوهر ريز سه هزار و 556 متر و با 129 حلقه چاه در شش شاخه، با دبي آب كنوني 100 ليتر بر ثانيه، حدود 330 هكتار از باغات و اراضي كشاورزي را آبياري مي كند. اين قنات از شش رشته قنات حسين يوسف، ختمي، رو به آب، حاج محمد نوش، تل سفيد و دروازه تشكيل مي شود و عميق ترين مادر چاه در رشته قنات تل سفيد به عمق 50.24 متر قرار دارد.

انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcjivevmuqe8az.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین