تاریخ انتشار :شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۱
۰
plusresetminus
برای احیاء کسب وکار لازم است فرهنگ جامعه را تغییر دهیم و این تغییر فرهنگ بدون گفتمان سازی ایجاد نخواهد شد در دین اسلام حتی علم داد و ستد به وضوح بیان شده است بنابراین اگر رسم استاد_شاگردی احیا شود بی شک ایجاد شغل نیز آسان خواهد بود .
نیازمند زیست بوم اشتغال بر پایه فرهنگ دینی هستیم/ شغل وجود دارد اما فرهنگ انجام آن از بین رفته است
به گزارش "راه آرمان" کارگران فصلی ، کارگران روز مزد، شاگردان مغازه ها، کارگران باغات و مزارع ، کارگران کوره های آجر پزی و حتی ضایعاتی های استان کرمان اتباع بیگانه هستند که این نشان از وجود شغل در کرمان و حتی ایران دارد اما کسی نیست که جایگزین این قشر شود.
شغل های پردرآمدی که خواهان ایرانی ندارند
گویا کسب مدارک دانشگاهی، تغییر نگاه به فرهنگ کار، کاذب و پایین نشان دادن اینگونه شغل ها و البته نداشتن حداقل های درآمدی سبب شده است که این شغل ها به اتباع بیگانه برسند و سهم جوانان شهر ما بیکاری باشد.

در حالی که نرخ بیکاری در کشوری مثل ژاپن صفر است در ایران این نرخ بیکاری آنچنان مشهود است که به هیچ شکلی نمی توان آن را نادیده گرفت اما دلیل اینکه کشور ایران اسلامی که فرهنگ کار را از دین خود دارد و ائمه معصوم مرتب کار و کسب روزی حلال را در احادیث مختلف تاکید کرده اند ، رواج بیکاری نشانه چیست؟

کار عامل نشاط نه فقط کسب درآمد
در تمام کشورهای صنعتی و حتی نیمه صنعتی کار و اشتغال از اولویت های اصلی محسوب می شود اما در کشور اسلامی ایران کار فرصتی برای کسب درآمد شده است تا سرگرمی و تفریح زیرا در کشور های آسیای شرقی کار کردن در فرهنگ عامه مردم بسیار نشاط آور است و تنها به عنوان منبع درآمد به آن نمی نگرند.

 محمد قدیری استاد دانشگاه ولیعصر رفسنجان در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص رواج بیکاری گفت: گرچه ایجاد اشتغال از برنامه های دولت ها محسوب می شود اما متاسفانه مردم ما فقط منتظر هستند تا دولت کاری تمیز و پشت میزی با درآمد بالا برای آنها ایجاد کند و عملا فرهنگ کار در ایران تغییر کرده است.

نگرش جویندگان کار به شغل تغییر کرده است
وی با عنوان اینکه نگرش جویندگان کار به شغل تغییر کرده است ، گفت: اکنون جوانان به دودسته تقسیم شده اند یا مهارت دارند اما مدرک دانشگاهی ندارند یا بالعکس مدرک دارند اما هیج مهارتی در رشته اخذ شده ندارند.

استاد دانشگاه اذعان کرد: برای احیاء کسب وکار لازم است فرهنگ جامعه را تغییر دهیم و این تغییر فرهنگ بدون گفتمان سازی ایجاد نخواهد شد در دین اسلام حتی علم داد و ستد به وضوح بیان شده است بنابراین اگر رسم استاد شاگردی احیا شود بی شک ایجاد شغل نیز آسان خواهد بود .

نیازمند زیست بوم اشتغال بر پایه فرهنگ دینی هستیم
وی ادامه داد: ما برای احیا کسب و کار اسلامی نیازمند زیست بوم اشتغال بر پایه فرهنگ دینی هستیم در این راستا کلیه مشکلات شغل و بیکاری حل خواهد شد  و جوانان خود به سمت کار اشتیاق خواهند یافت و روحیه سستی و تنبلی  که به واسطه کسب مدرک ایجاد شده است از بین می رود.

کسب درآمد زیاد بدون زحمت نگرش جدید نسل امروز
محمدی مدرس سواد رسانه نیز در گفتگو با خبرنگار ما عدم علاقه مندی جوانان به کسب و کار را فضای مجازی دانست و گفت : زندگی های متمولانه و لاکچری که مرتب در فضای مجازی منتشر می شود سبب افزایش مصرف گرایی شده است و عملا جوان را به سمت درآمدهای زیاد یک شبه که بعضا از راه قمار بدست می آیند سوق می دهد.

وی ادامه داد: اکثر نسل جوان ما به دنبال کسب درآمد همراه با قناعت نیستند به همین علت به خرده شغل ها کمتر اهمیت می دهند و حتی حاضر به انجام آن نیستند و ترجیح می دهند زندگی مجازی خوبی را به تصویر بکشند تا اینکه از صبح تا شب با هزینه کمی زندگی روزمره خود را بگذرانند .

این مدرس جوان تاکید کرد: د رحال حاضر ایجاد شغل برای جوانانی که رغبتی به کار کردن ندارند و به دنبال کسب درامد یک شبه هستند بسیار سخت است و نمی شود کار ثابت با دستمزد قانون کار به آنان پیشنهاد داد.

همچنین کارآفرین نمونه عباس دوستکامی در گفتگو با خبرنارما از بروکراسی های سخت اداری گلایه کرد و گفت: در کشور ایران اگر بخواهید شغل ایجاد کنید عملا صلاخی می شوید زیرا آنقدر قوانین سختگیرانه وجود دارد که عملا از تولید ناامید می شوید.

کارآفرین با ایجاد شغل صلاخی می شود
وی ادامه داد: در ادارات استان هیچ هماهنگی وجود ندارد و بعضا ادارات هرکدام قوانینی دارند که جلوی تولید را می گیرند به طور مثال اگر از جهاد کشاورزی مجوز راه اندازی گرفتید باید برای محصولات و حتی تامین زمین دو اداره دیگر را هم راضی کنید که بعضا این اتفاق رخ نمی دهد.


وی اذعان کرد: در بسیاری از کشورها حمایت از صنایع خرد و کوچک اولویت است زیرا با هزینه های کم افراد زیادی به کار گیری می شوند اما درحال حاضر در کشورما از صنایع بزرگ حمایت می شود و به ازای هر نفر 1 میلیارد باید سرمایه گذاری کرد تا شغل ایجاد شود!

دوستکامی تاکید کرد: د رحالی که برای هر شغل خرد و کوچک با صد میلیون تومان می شود یک تا دو نفر را مشغول کرد.

 کوتاهی جمعی نخبگان در ایجاد  اشتغال
بنابراین به نظر می رسد افراد زیادی در زمینه ایجاد اشتغال کوتاهی کرده اند که لازم است سند تحول بنیادین کسب و کار را دوباره از نو بنویسند، فضای مجازی رها شده که تنها به دنبال رواج مصرف گرایی است نه تولید، روحانیتی که شغل و کسب و کار را رها کرده اند و تنها به هزینه کم تبلیغ نه تنها قناعت کرده اند بلکه برای رواج فرهنگ کار هیچ کجا منبری نمی روند و مردمان را با علم مکاسب اسلامی آشنا نمی کنند.

و دولت هایی که بدون توجه به جامعه قوانینی را ایجاد و اجرا می کنند که عملا ایجاد شغل را برای قشرهای کم درآمد سخت تر می کند.

با این اوصاف به نظر می رسد آنقدر کاهش نرخ بیکاری واقعی که در کف میدان بتوان آن را مشاده کرد؛ سخت است که نیازمند یک حرکت جهادی بزرگ از سوی دولت، ملت دانشگاه و حوزه های علمیه در راستای تبیین فرهنگ کار است.
انتهای پیام/ ط1
 
  https://armanekerman.ir/vdceox8zzjh8wzi.b9bj.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین