تاریخ انتشار :شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۷
۰
plusresetminus
روشندلان و معلولان نیازی به ترحم ندارند، بزرگ‌ترین مشکل روشندلان، اشتغال، متناسب‌سازی معابر عمومی و ارائه خدماتی برای زندکی بهتر آنان است.
خط بطلانی بر محدودیت‌ها با عصای سفید/ اشتغال، مسکن و ازدواج سه خواسته روشندلان جنوبی 
بیست و سوم مهرماه در تقویم بنام عصای سفید نامگذاری شده و درپی تهیه گزارشی از آخرین وضعیت روشندلان و معرفی توانمندی‌های آنها به جهت فرهنگ سازی برآمدیم.

محمد رضانژاد رییس اداره بهزیستی شهرستان جیرفت در گفتگو با راه آرمان از جیرفت مطرح کرد: روشندل، به افراد دارای معلولیت بینایی اطلاق می‌شود که در چهار دسته‌، خیلی شدید، شدید، متوسط و خفیف تقسیم بندی می‌شوند.

۷۲۸ نفر روشندل در جیرفت زندگی می‌کنند

رییس اداره بهزیستی افزود: ۷۲۸ نفر روشندل در جیرفت زندگی می‌کنند که ۵۶ نفر معلولیت خیلی شدید، ۱۷۰ نفر معلولیت شدید، ۱۹۱ نفر معلولیت متوسط و ۳۱۱ نفر معلولیت خفیف دارند.

محمد رضانژاد خاطرنشان کرد: برای افراد معلول بینایی متوسط و خفیف درصورت حرفه آموزی، تسهیلاتی از طرف بهزیستی داده می‌شود تا از نظر اقتصادی توانمند شوند.

وی بیان کرد: برای ساخت مسکن افراد معلول هم بهزیستی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض اختصاص می‌دهد.
رییس اداره بهزیستی شهرستان جیرفت تاکید کرد: یکی از وظایف بهزیستی نسبت به روشندلان، حمایت و توانمندسازی است که به تناسب شدت معلولیت آنها و درصورت تایید مددکار قابل دسترسی است.



وی تصریح کرد: بیشترین خدمات بهزیستی به معلولین در زمینه‌های مستمری، هزینه تحصیل مدرسه و دانشگاه، بیمه تکمیلی، اشتغال، کتاب بریل، ساعت ویژه نابینایان و عصای سفید است.

محمد رضا نژاد گفت: اشتغال برای روشندلان، یک چالش بسیار مهم است و با پیگیری‌های انجام شده، اپراتور تلفن دانشگاه آزاد جیرفت، یک از افراد دارای معلولیت بینایی است.

رییس اداره بهزیستی شهرستان جیرفت تاکید کرد: متناسب سازی معابر عمومی اهمیت زیادی دارد و تاکید می‌شود تا ادارات، معابر عمومی، پارکها برای آنها متناسب سازی شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه هیچکدام از پارک‌های جیرفت به صورت کامل برای معلولین متناسب سازی نشده است و سعی داریم در پروژه های جدید متناسب سازی انجام شود.

رضانژاد افزود: بهترین راه برای برای فرهنگ سازی و جا افتادن عصای سفید بین مردم، معلولین هستند که در سطح جامعه از عصای سفید استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: یاد بگیریم که هر فرد با هر خصوصیاتی، محترم است و حقوق افراد معلول را رعایت کنیم تا عزت نفس آنها حفظ شود.

رییس اداره بهزیستی شهرستان جیرفت گفت: برای پیشگیری از معلولیت بینایی و تنبلی چشم، طرح غربالگری در پایگاه‌های بهداشت و ۱۱ مرکز مثبت زندگی در حال اجرا است که متاسفانه به استناد آمار از طرف مردم استقبال نمی‌شود اما در ادامه غربالگری، هزینه‌های عینک و جراحی، و .... را بهزیستی پرداخت می‌کند.



رامین سالاری‌فرد نابینای مطلق در گفتگو با راه آرمان از جیرفت گفت: در سن ۱۵ سالگی در اثر بیماری، تب، تشنج و نبود امکانات در روستا یکی از چشم‌هایم نابینا شد و چند سال بعد به علت بیماری اعصاب، چشم دیگرم هم نابینا شد.

روشندل جیرفتی افزود: هرچند این اتفاق ناگوار برایم سخت بود ولی در نابینایی چیزهای زیادی را به دست آوردم.

مددجوی بهزیستی جیرفت بیان کرد: در سن ۲۰ سالگی، نابینایی را پذیرفتم و به کمک دوستان، درسم را از مقطع راهنمایی تا لیسانس الهیات ادامه دادم.

وی تاکید کرد: با قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۵، به شغل معلمی در دبیرستان دور اول پرداختم.

اشتغال، مسکن و ازدواج سه خواسته روشندلان جنوبی 

معلم روشندل جیرفتی تصریح کرد: بهزیستی قاعدتا وظایفی در قبال معلولین دارد که مهمترین آنها اشتغال، مسکن و ازدواج هست.

وی افزود: از بهزیستی توقع داریم تا جایی که قانون به آنها اجازه می‌دهد پیگیری برای اشتغال معلولین را انجام بدهند، خصوصاً سهمیه‌ی ۳ درصد استخدام معلولین در دستگاه‌های اجرایی رعایت بشود.

فریبا راضی‌فر همسر رامین سالاری فرد در گفتگو با راه آرمان از جیرفت، گفت: ۴ سال قبل با همسرم ازدواج کرده‌ام و موقع خواستگاری دلهره و استرس داشتم و بعد از مدتی کوتاهی توانستم به راستگویی و صداقت همسرم پی ببرم.

وی افزود: در نهایت پشتکار همسرم باعث شد خواستگاری را بپذیرم چون با پشتکار توانستند بر معلولیت غلبه کنند.

راضی‌فر بیان کرد: زندگی لذت بخشی با همسرم دارم و معلولیت، محدودیت نیست.

انتهای پیام/فاریابی https://armanekerman.ir/vdcf1xdytw6dmxa.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما