تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۹
۰
plusresetminus
در آستانه انتخابات یازدهم اسفندماه مناظره انتخاباتی با حضور نماینده دو تفکر اصلاح‌طلب و اصولگرا در تحریریه پایگاه خبری «راه آرمان» برگزار شد.
عربپور: با برنامه‌های اقتصادی غربی و شرقی نمی‌توان کشور را اصلاح کرد/ نژادحیدری: هرکس به مردم پشت کند از ما نیست
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری «راه آرمان»؛ باتوجه‌به اینکه در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری قرار داریم، این پایگاه خبری مناظره و گفتگویی در خصوص موضوعات سیاسی و جناحی انتخابات، با حضور دو نماینده تفکر اصولگرا حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی عربپور رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و اصلاح‌طلب محمدرضا نژاد‌حیدری برگزار کرد که مشروح این مناظره را در گزارش زیر می‌خواهید.


راه آرمان: چرا مردم مقداری نسبت به دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا خسته شده‌اند و شرایط به‌گونه‌ای شده است که مردم احساس می‌کنند، اگر در انتخابات شرکت نکنند، دستاورد بهتری برای آنان دارد؟


عربپور: اعیاد شعبانیه را تبریک می‌گویم، در خصوص سوالی که مطرح کرده‌اید، فکر می‌کنم که باید عمیق‌تر در خصوص این موضوع صحبت شود. آیا اگر مردم در انتخابات مشارکت نکنند، علت آن تفکرات سیاسی است؟ یا مردم راجع به برخی از عملکردها انتقاد دارند؟ شخصا معتقدم مانع تفکرات سیاسی نباید باشیم؛ چرا که تفکرات سیاسی، اگر در اصول با هم وحدتی ندارند، در فروع هم وحدتی ندارند، این حزب راه خود را می‌رود و آن حزب هم مسیر خود را می‌رود.

اما آن‌هایی که در جمهوری اسلامی ایران، زیر پرچم جمهوری اسلامی جمع شده‌اند، قانون اساسی، رهبری و تشکیلات نظام را قبول دارند، ممکن است در دیدگاه‌های آنان راجع به مسائلی از جمله مسائل اقتصادی، سیاسی و حتی سیاست خارجی نظرهایی داشته باشند که این نظرها گاهی باعث رشد هم می‌شود و می‌تواند تضارب افکار باشد؛ بنابراین معتقدم صرف مسائل جناحی و سیاسی در کشورمان نمی‌تواند مانع عدم مشارکت در انتخابات باشد ولی عملکردها می‌تواند. عملکردها می‌تواند باعث عدم رضایت مردم شود و این مسئله در مشارکت تأثیرگذار است.




راه آرمان: فرق بین چپ و راست، اصولگرا و اصلاح‌طلب چیست؟ مردم بین این دو تفکر چگونه می‌توانند انتخاب کنند که آیا باید با تفکر پیش بروند یا با شخص؟


نژادحیدری: اعیاد شعبانیه را تبریک می‌گویم، سوالی که شما مطرح کردید، پیشینه تاریخی دارد که به سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی برمی‌گردد. پیش از انقلاب نیز احزاب، جریانات و گروه‌های سیاسی زیادی، فعالیت می‌کردند و این فعالیت بعد از انقلاب هم در مقطعی برای برخی از جریان‌ها و از مقطع دیگری برای احزاب و گروه‌های سیاسی دیگری وجود داشت. اگر تاریخ انقلاب را نگاهی مختصر بیاندازیم، شاهد خواهیم بود که تحت هدایت و رهبری حضرت امام راحل گروه‌های مختلفی برای پیروزی انقلاب بسیج شدند. هم از گروه‌های راست و بازاری در جریان پیروزی انقلاب اسلامی مشارکت جدی داشتند که به حزب مؤتلفه اسلامی مشهور شدند و هم از حزب توده که گرایشات کمونیستی داشتند.

باتوجه‌به اینکه در آن مقطع جناح‌های چپ غیراسلامی در دنیا بازار پررونقی داشتند، این گروه‌ها در ایران فعالیت وسیعی انجام می‌دادند و بعد از اتفاقات سال ۱۳۶۰، گروه منافقین به معارضه با جمهوری اسلامی ایران و همچنین رویکرد خشن و مسلحانه روی آوردند. بعد از انقلاب و با شکل‌گیری حزب جمهوری اسلامی، با رویدادهایی که سال‌های بعد رخ داد و به‌ویژه‌ سال‌های بعد از ۶۰، جناح‌بندی‌ها شکل متفاوتی به خود گرفت، گروهی، به گروه‌های خط امام و برخی دیگر هم به گروه‌های غیرخط امام که بعضا گرایشات معارض با نظام را داشتند، تقسیم شدند که این دسته دوم از گروه‌های برانداز جمهوری اسلامی تا گروه‌های منتقد بودند.

با گسترش فعالیت حزب جمهوری اسلامی، جریاناتی که قیام مسلحانه انجام می‌دادند، کنار گذاشته و از عرصه سیاست ایران حذف شدند، به‌مرور شاهد شکل‌گیری دو تفکر در حزب جمهوری اسلامی بودیم به‌گونه‌ای که جناح راست و جناح چپ فعالیت گسترده‌ای داشتند. بعد از این و با توقف فعالیت‌های حزب جمهوری اسلامی، شاهد پررنگ شدن تفکرات راست و چپ بودیم و اختلاف نظرهایی که بین این دو تفکر وجود داشت، ریشه اقتصادی و سیاسی دارد، به‌عنوان مثال جناح چپ معتقد به سوسیال دموکراسی بود و جناح راست به اقتصاد آزاد اهمیت بیشتری می‌داد و همچنین اختلاف نظرهای دیگری نیز وجود داشت به‌عنوان مثال در تصویب قانون کار در دهه ۶۰ این اختلاف‌نظرها دیده می‌شود.

در اواخر دهه ۶۰ اختلاف نظر بین جامعه روحانیت دو جناح به وجود آمد و از دل جامعه روحانیت مبارزه، مجمع روحانیون مبارز شکل گرفت، که این مجمع را جمعی از روحانیون مشهور چپ شکل دادند و جامعه روحانیت مبارز را روحانیون معروف و مشهور جناح راست شکل دادند که این دو گروه محوریت داشتند و پس از آن گروه‌های دیگری پیوستند. در جناح مقابل نیروهای خط امام، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، تعدادی از انجمن‌های اسلامی قشری و صنفی منصوب به جناح چپ بودند که این گروه‌ها، یک شورای هماهنگی نیروهای خط امام داشتند و بعدها بعد از دوم خرداد ۷۶، در سیر تحولات سیاسی، شورای هماهنگی نیروهای خط امام در سال ۸۰، به جبهه نیروهای دوم خرداد تبدیل شد و گروه‌های راست هم عناوین دیگر را برای خود انتخاب کردند و راه خود را ادامه دادند. بعد از جبهه دوم خرداد سال ۸۱، مصوبه‌ای شورای هماهنگی نیروهای دوم خرداد ارائه داد و به جبهه اصلاحات تبدیل شد.

ریشه و اساس اختلاف جناح‌ها در بنیان‌های فکری، عقدیتی، اقتصادی و سیاسی است و مانند همه دنیا اختلاف نظرها شکل می‌گیرد ولی آنچه که بیش از همه برای جامعه ما آزاردهنده است، سیاست زدگی است، مردم از سیاست‌زدگی خسته هستند. مردم رقابت انتخاباتی و اختلاف سیاسی را تا حدی می‌پذیرند، اما از زمانی که این اختلاف نظر سیاسی و رقابت سیاسی به کارشکنی و مچ‌گیری تبدیل می‌شود، مردم زده می‌شوند اما تا زمانی که وارد این مرحله نشده باشیم، مردم از رقابت گروه‌های سیاسی استقبال می‌کنند و آن را به‌عنوان یک اصل پذیرفته شده می‌پذیرند. اما زمانی که سیاست‌ورزی در کشورمان تعریف دقیق ندارد و مادامی که احزاب در جبهه قدرتمندی در کشور نداشته باشند که در سیاست تعیین‌کننده باشند تا بتواند مسائل سیاسی را کانالیزه کنند و ارتباط سازمان یافته داشته باشند، باید اصحاب سیاسی و کسانی که حرفشان در سیاست شنیده می‌شود برای آن راهکاری مشخص کنند.



راه آرمان: با سه نوع کاندیدا مستقل، اصولگرا و اصلاح‌طلب روبه‌رو هستیم، اگر اختلاف دیدگاهی که در صحبت‌های آقای نژادحیدری بیان شد، باشد؛ مسئله اصلی مردم بحث اقتصاد است، بنابراین اگر تفاوت دیدگاه بین اقتصاد سوسیالیستی و آزاد وجود داشته باشد، باتوجه‌به اینکه برنامه هفتم توسعه در حال تدوین و ارائه است، نقش مجلس بعدی چه خواهد شد؟


عربپور: در خصوص صحبت‌های آقای نژادحیدری باید توضیحی در باره مسئله پیدایش جناح‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب بدهم. شکل‌گیری جناح‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب، ارتباطی با حزب جمهوری اسلامی ندارد؛ آن زمان دو گروه که در تقابل با هم بودند، یک گروه بنی‌صدر و مجاهدین خلق، و سمت دیگر مجلس به ریاست مرحوم هاشمی و قوه قضائیه به ریاست شهید بهشتی بود. زمانی که بنی‌صدر و منافقین فرار کردند و رفتند و بعد از آن دولت شهید رجایی و باهنر روی کارآمد و اختلافات خیلی علنی و آشکار نبود. اما تفکرات متفاوتی بود و بعد در زمان تشکیل دولت دوم آقای موسوی که آن زمان قانون اساسی اصلاح نشده بود، در انتخاب آقای موسوی به‌عنوان نخست وزیر بین افراد اختلاف ایجاد شد و جماعتی عنوان کردند که آقای موسوی دوباره معرفی شود تا بار دوم دولت تشکیل دهد و جماعتی هم مخالف بودند که در نهایت امام خمینی (ره) مداخله کردند و آقای موسوی دوباره آمد.

و در پاسخ بخش دوم سوال مطرح شده باید بگویم، مبحث تفکرات متفاوت است، به‌عنوان مثال در بحث اقتصاد اشاره کردید که آیا اقتصاد سوسیالیستی یا اقتصاد کاپیتالیسمی می‌تواند نجات‌دهنده باشد؟ طبیعی است که هر دو مورد اشکال دارد. ما معتقدیم می‌توانیم اقتصاد اسلامی را ارائه دهیم. اقتصاد اسلامی، اقتصادی است که بر اساس مبانی اسلام شکل می‌گیرد. مثلا در اقتصاد اسلامی ربا و معامله ربوی حرام است، ما معتقدیم که اسلام این قدرت را دارد که بر اساس آنچه که در مبانی وحی آمده است، استفاده کند و بر همین اساس کتاب‌ها نوشته شده و سیاست‌های اقتصادی ما نیز از همین قوانین که در قانون اساسی ما پیش‌بینی شده، آمده است؛ بنابراین ما می‌توانیم اقتصادی بر مبنای دستورات دین پیاده کنیم.

اختلاف اصلی و ریشه‌ای بین جناح‌ها تفکراتی است که اگر تضارب آرا و افکار شود، مسائل خوب به‌وجود خواهد آمد. از ستاد تشکل‌های سیاسی که خارج می‌شویم و به ستادهای انتخاباتی می‌رسیم، اخلاق فراموش می‌شود و همدیگر را متهم می‌کنیم به همدیگر انگ می‌زنیم و این مواردف همان مسائلی است که ما با آن‌ها موافق نیستیم، همچنین مقام معظم رهبری با این مسائل موافق نیستند و توصیه‌هایی در این زمینه داشته‌اند. ما می‌توانیم با داشتن تفکرات و سیاست‌های متفاوت، راهمان را پیش ببریم و به بهترین برسیم، اما زمانی که سیاست‌زدگی ایجاد شود این مسئله موجب می‌شود که مردم دلسرد شده و در صحنه حضور پیدا نکنند.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که در نظامی زندگی می‌کنیم که خط‌کشی برای کارهای‌مان داریم و اگر سلایق متفاوتی داشته باشیم با این خط‌کش و ترازی که داریم، باید منطبق کنیم چرا که با این رویکرد مشکلات ما کمتر خواهد شد. بنابراین اگر خط‌کش دست‌مان باشد ما نباید نگران سلایق مختلف باشیمف ممکن است رئیس مجلس کسی باشد که دیدگاه و تفکرات اصلاح‌طلبی و یا اصولگرایی داشته باشد، اما هر دو آنان باید به سمتی حرکت کنند که خط‌کش اصلی ما باشد.




راه آرمان: شاخصه های عمومی و خاص کاندیدای پیشنهادی حزب شما چیست؟


نژادحیدری: مهم‌ترین ویژگی که در این دوره از انتخابات بر آن پافشاری داریم، مسئله پاک‌دستی است، چرا که جامعه ما به شدت نسبت به فساد حساس است و متاسفانه خبرهایی که در خصوص مفاسد اقتصادی منتشر می‌شود، واقعا نگران‌کننده است. بنابراین نیروهایی که در عرصه سیاست هستند، باید مراقبت کنند تا میدان برای افرادی که این شائبه برایشان وجود دارد که آنان می توانند فساد را در جامعه ایجاد کنند، باز نشود. سیاسیون بزرگ‌ترین رسالت‌شان این است که نگذارند افرادی که دنبال شبکه‌سازی، باندبازی و ایجاد روزنه‌هایی هستند تا بتوانند فساد ایجاد کنند، به ساختار حاکمیت راه پیدا کنند. مردم نسبت به حضور افرادی که می‌توانند حاملان فساد در حاکمیت باشند، نگران هستند.

ویژگی دیگر که مرتبط با ویژگی بیان شده است، صداقت کاندیدا است. جامعه ما همه مشکلات را به‌دوش می‌کشد و گرانی‌ها و سختی‌ها را تحمل می‌کند و اگر مردمی طی ۴۵ سال گذشته در بزنگاه‌های حساس به‌صحنه آمدند و از جمهوری اسلامی پشتیبانی کرده‌اند، نماینده با صداقت باید با این ملت برخورد کند و عمده مشکلات را به این صورت می‌توانیم حل کنیم. بی‌صداقتی‌ها جامعه را آزرده است. ویژگی دیگر کارآمدی داوطلب مورد نظر است، کسی را که می‌خواهیم معرفی کنیم حتما باید در یک رشته کارشناس باشد و در سایر رشته‌ها باید قائل به شنیدن نظرات کارشناسان باشد و ویژگی دیگر مد نظر ما این است که نماینده مجلس باید در بیان مطالبات جامعه نباید لکنت زبان داشته باشد، نماینده باید صدای مردم در خانه ملت باشد.

جامعه ما جامعه متکثر است، چند درصد از جامعه ما گرایش خالص اصلاح‌طلبی و اصولگرایی دارد؟ از همان ابتدا همین گونه بوده، درصدی به اصلاح‌طلبان و برخی به اصولگرایان در جامعه اقبال داشتند. باید افرادی که در مجلس حضور پیدا می‌کنند مطالبات جامعه را بیان کنند. شاید نامزد و کاندیدای مورد اقبال قرار نگیرد، اما ما به صحنه می‌آییم، برنامه های خود را با مردم مطرح می‌کنیم هشدارهای لازم را نسبت به اتفاقات می‌دهیم، اما انتخاب با مردم است که در روز انتخابات برای ایجاد تغییر وارد حوزه‌های رای‌گیری شوند و نظر خود را به صندوق رای اعمال کنند و یا می‌توانند در روز رای‌گیری در منازل خود بنشینند، و منفعل باشند و با اقدام خود مسیری را فراهم کنند که به آن انتقاد دارند.

در خصوص شاخص‌های خاص نامزد مورد نظر تفکرمان باید بگویم، ما در مجموعه نیروهای اصلاح‌طلب با سیاست‌های اعمال فیلترینگ بر اینترنت مخالفیم و کاندیدای ما باید این جرات و جسارت را داشته باشد که در مجلس ورود پیدا کرد و بتواند در برابر فیلترینگ بی‌رویه فضای مجازی ایستادگی کند، این مسئله نه منافی خطوط قرمز نظام است و نه مسئله‌ای است که نشود دنبال کرد. بخش زیادی از جامعه ما هم‌اکنون با شبکه‌های اجتماعی درگیر هستند؛ البته در برخی مواقع ضرورت‌های امنیتی ایجاب می‌کند که ما محدویت اینترنت ایجاد کنیم و بسیاری از کشورها هم این محدودیت‌ها را اعمال می‌کنند؛ اما اینکه این اقدام را دائمی انجام دهیم، مورد پذیرش نیست، یکی از ایرادات ما طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس فعلی است که البته این طرح به نتیجه نرسید؛ اما اینکه نماینده مجلس از بستر فضای مجازی استفاده می‌کند و در کنار آن طرح صیانت امضا می‌کند، این از نظر ما پذیرفته شده نیست چرا که یک جامعه را عصبانی می‌کند.

مسئله سیاست خارجه مسئله مهم ما است، ما ریشه مشکلات اقتصادی در سیاست خارجی می‌بینیم. سیاست خارجی جمهوری اسلامی به‌عنوان حکومتی که بنیان آن با حضور مردم طراحی شده است و جامعه مردم پایه محسوب می‌شود و در منطقه قدرت تاثیرگذاری دارد، باید تجدید‌نظر شود ما نیازمند سیاست خارجی متوازن هستیم تا بتوانیم از مشکلات اقتصادی که داریم، بیرون آییم. این حرف ما نیست، این حرف را اخیرا وزیر اقتصاد و امور دارایی عنوان کرده است و مشکلات ریشه‌ای که در اقتصاد داریم به سیاست خارجی و تحریم‌هایی که ظالمانه بر کشور ما اعمال می‌شود، برمی‌گردد و ما حتما بر این مسئله هم نقطه نظراتی داریم و معتقدیم باید مجلس آینده کمک کند تا در بحث سیاست خارجی هم اقدامات مفیدی صورت گیرد که بتواند از این طریق به دولت کمک کند تا دولت ضمن احقاق حقوق مردم،  موانع اقتصادی را هم برطرف کند.



عربپور: در خصوص شاخصه‌های عمومی ما اختلافی با آقای نژادحیدری نداریم. پاک دستی، تخصص کافی در خصوص قانون‌گذاری و غیره از جمله شاخصه‌های عمومی کاندیدای مورد نظر ماست؛ بحث ما در خصوص ویژگی‌های اختصاصی است که عنوان شدف ما قطعا نظراتی که آقای نژادحیدری اگر به یک معنا درست تفسیر شود را قبول داریم، اما به یک معنا قبول نداریم. در بحث فیلترینگ اینکه دولت و نظام بخواهد به‌گونه‌ای عمل کند که بر هر گفت‌وشنود، نظارت داشته باشد، ما این را قبول نداریم و نظام هم آن را قبول ندارد، اما اگر اینترنت و بستری ایجاد شده در شبکه‌های اجتماعی، اخلاق جامعه ما را مفسد کند، سیاست جامعه و امنیت ما را به هم بریزد، این را باید رها کنیم؟

دشمن در اغتشاشات سال ۱۴۰۱ بر بستر اینترنت سوار و آن غوغا را در کشور برپا کرد، در این شرایط بگذاریم اینترنت آزاد باشد؟ آیا کشورهای دیگر آمریکا و فرانسه چنین کاری را انجام می‌دهند؟ ما شاهدیم در مسائلی که در فرانسه اتفاق افتاد چگونه برخورد کردند. ما نمی‌گوییم بر هر آنچه که مردم در فضای مجازی انجام می‌دهند، نظارت شود، ما می‌گوییم بی‌محابا نباید باشد و ما فیلترینگ بسته‌بسته را قبول نداریم ولی باید زیر نظر جایی کنترل انجام شود.

در خصوص سیاست خارجی در قانون اساسی آمده است که جمهوری اسلامی با تمامی کشورها به‌غیر از دو کشور می‌تواند ارتباط داشته باشد که البته بر اساس قانون اول که نوشته شده بود این مطلب را بیان می‌کنم. اما کشوری که شمشیر برمی‌دارد و بالای سر ما می‌گیرد و می‌خواهد بجنگد آیا با این کشور می‌توان ارتباط برقرار کرد؟  هر زمان آن کشور شمشیر پایین آورد، از قانون تمکین کرد و ادعاهای بی‌جا را کنار گذاشت، با آن‌ در ارتباط هستیم. سیاست خارجه ما در یک کلام این است که نه ظالم باش و نه مظلوم، نه زیر بار ظلم نرو و این سیاستی است که اسلام تعیین کرده است. منطق می‌پسندد همه با هم رابطه صمیمی داشته باشند.

ما برای نمایندگانی که به‌عنوان نماینده اصولگرا به مجلس می‌روند، بر چند ویژگی آنان حساس هستیم، تبعیت از ولایت، چرا که ولایت را ستون خیمه انقلاب می‌دانیم و هرگونه مخالفت و موضع‌گیری با این مسئله بخواهد توسط نماینده ایجاد شودف آن نماینده را نماینده تراز نمی‌دانیم و او را معرفی نخواهیم کرد. نماینده پیشنهادی ما باید حافظ ارزش‌ها باشد و جسارت و شجاعت نقدر درست را داشته باشد. اگر عنوان اصولگرایی داشته باشد اما به‌واسطه اینکه زدوبندهایی می‌شود، سکوت کند در آن‌جایی که باید فریاد بزند، منافع خود را در نظر بگیرد، با این نماینده کار نخواهیم داشت. ما معتقدیم هر نماینده استان باید استان، معیشت، ظرفیت‌ها و استعدادهای استان را ببیند و همچنین معتقدیم این نماینده باید ساده‌زیست باشد.


راه آرمان: اولویت‌هایی که نماینده حزب شما باید در دوزادهمین دوره مجلس شورای اسلامی داشته‌ باشد، چه مواردی است؟


عربپور: ۱۲ درصد خاک کشور برای استان کرمان است و سه درصد جمعیت کل کشور برای استان کرمان است، این به این معنی است که جمعیت استان کرمان نسبت به خاک‌مان خیلی کم است. هنوز وضعیت معیشتی مردم ما در بسیاری از شهرهای استان، وضعیت مناسبی نیست و علت این است که سرمایه‌های استان، خارج از استان و در جاهای دیگر هزینه می‌شود. تاکنون این همت نبوده که مردم استان از این سرمایه‌های خدادادی استفاده کنند. معدنی که کشف می‌شود، خام‌فروشی می‌شود و حاضر نیستند که کارخانه فراوری در کنار معدن ایجاد تا در پی آن اشتغال را افزایش دهند تا این مهم سرمایه مردم شود.

هنوز بودجه‌های جاری برخی از شرکت‌ها در استان در مرکز است و پشتیبانی‌هایی از مرکز انجام می‌شود و گردش پول در استان نیست. از نمایندگان منتخب این انتظار را داریم که پاسخگو مطالبات مردم باشند، سرمایه‌های استان را شناسایی کنند و تا جایی که قانون اجازه می‌دهد از این سرمایه‌ها دفاع کنند و در استان هزینه شود. نمایندگان زمانی که رای گرفتند با هم همدل باشند و باتوجه‌به بررسی‌ها، اولویت‌های استان را احصا کنند تا با همدلی مشکلات استان را حل کنند.

نژادحیدری: در پاسخ به صحبت‌های آقای عربپور در خصوص مسئله فیلترینگ باید بگویم، سیاستی را که اعمال می‌کنیم، در قبال این سیاست، به نتایج مشخصی می‌رسیم، اما برخی اوقات سیاستی را اعمال می‌کنیم و به نتایج مشخص نمی‎‌رسیم و هزینه‌های آن را می‌پردازیم. در خصوص فیلترینگ این اتفاق افتاده که همه مردم راه دسترسی به سامانه‌ها فیلتر شدن را پیدا کرده‌اند و با هزینه کردن، فیلترشکن بر گوشی‌های خود نصب می‌کنند و به سامانه خود دسترسی پیدا می‌کنند و این به‌مرور باعث می‌شود عصبانیت مردم افزایش پیدا کند.
 
فیلترشکنی که مردم استفاده می‌کنند، دسترسی به سایت‌های خطرناک‌تر از اینستاگرام را فراهم می‌کند، اینترنت به‌عنوان فرصت و تهدید است و ما بر وجه تهدید آن تأکید داریم، اینترنت بستری است که هم می‌توان کلام حق را منتشر کرد و هم کلام باطل.

دوستان منبری ما از بستر اینستاگرام، واتس‌آپ و تلگرام استفاده و تبلیغ می‌کنند. اما ما آمده‌ایم با فیلترینگ یک مانع را در برابر مردم ایجاد کرده‌ایم. مسائل امنیت ملی در هر کشوری اولویت است، حتی در کشورهایی که مدعی این هستند که آزادترین کشور دنیا هستند، اولویت‌شان حفظ امنیت‌شان است. زمانی که حادثه حرم امام خمینی (ره) اتفاق افتاد، عده‌ای در فضای مجازی گفتند چون تلگرام آزاد است این اتفاق رخ داده، در حادثه تروریستی کرمان، اینترنت فیلتر نبود؟ کسی که بخواهد اقدام ضد‌امنیتی انجام دهد راه آن را هم پیدا می‌کند. اما ما مانع گذاشتیم و برای مردم دست‌انداز ایجاد کرده‌ایم. ما باید اقدامات تربیتی و آموزشی در حوزه سواد رسانه در جامعه ایجاد کنیم که بتوانیم از خطرات فضای مجازی کم کنیم اما اعمال سیاست‌های محدودیت‌آفرین هیچ توفیقی برای ما نخواهد داشت.

در خصوص اولویت‌های نماینده حزب خود باید بگویم، مسائل اقتصادی نفس جامعه ما را بریده است، بخش زیادی از مردم ما به دلیل کاهش درآمدشان و تورم سالانه ۴۰ درصدی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند، بنابراین نمایندگان مجلس باید اولویت خود را تحقق برنامه‌هایی قرار دهند که بهبود فضای معیشت جامعه ایجاد کند و این اتفاق نمی‌افتد مگر با همراهی با قوای اجرایی کشور.

نمایندگان استان کرمان اولویت‌های دیگری هم دارند، چالش‌های مسئله آب، فرسایش خاک، آلودگی هوا و غیره از جمله مشکلات استان کرمان هستند که باید به این مسائل توجه شود و نمایندگان مجلس تا جایی که مربوط به حوزه قانون‌گذاری و نظارتی است باید در خصوص این مسائل ورود کنند و با استفاده از ظرفیت کارشناسی در حل این مسائل کوشا باشند و البته این فعالی‌ها نباید به معنی دخالت در حوزه اجرا تلقی شود.

ما از کسانی که به جامعه معرفی می‌کنیم میثاق‌نامه دریافت می‌کنیم که در آن میثاق‌نامه برچند مسئله که در خصوص ویژگی‌ها بیان کرده‌ام، تأکید داریم و اگر احساس کنیم نماینده‌ای از ما این نکات را مدنظر قرار نمی‌دهد ما در انتقاد از آن نماینده صف اول می‌ایستیم. چراکه در همه انتخاب‌ها مردم برای ما اولویت هسنند و ما آن‌جایی هستیم که مردم هستند و اگر نماینده‌ای که به مجلس فرستادیم کفایت نداشت و از چهارچوب طرح شده، عدول کند، حتما بزرگ‌ترین منتقد آن خواهیم بود.



انتهای خبر/فاطمه سیروئی‌نژاد
  https://armanekerman.ir/vdcdfn0fnyt0ss6.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین