تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۵
۰
plusresetminus
رئیس اداره اوقاف و امور خیریّه شهرستان جیرفت مطرح کرد؛

ثبت اسناد موقوفات مهمترین گام در شهرستان جیرفت

جهان اسلامی گفت: وقف در جامعه اسلامی از جایگاه و ارزش بسیار والایی برخوردار است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود، احیاء ترویج وقف در جامعه اسلامی مورد تأکید ویژه قرار داشته است.
ثبت اسناد موقوفات مهمترین گام در شهرستان جیرفت
جهان اسلامی رئیس اداره اوقاف و امور خیریّه شهرستان جیرفت در گفتگوی تفصیلی با "راه آرمان" از جیرفت گفت؛ از مهمترین برنامه‌ها نشست با اقشار مختلف جامعه به خصوص روحانیون و صنوف مختلف است که در جهت رشد فرهنگ وقف در سطح شهرستان جیرفت صورت می‌گیرد.
 
رئیس اداره اوقاف و امور خیریّه شهرستان جیرفت افزود: از دیگر برنامه‌های مهم در جهت ترویج فرهنگ وقف چاپ بروشور درخصوص اهمیّت وقف در برنامه‌های مختلف مذهبی و اجتماعی است که مورد توجّه قرار گرفته است.
 
وی از جمله کمک به فقرا و مستمندان، کمک به هیئت‌های مذهبی، تجلیل از واقفین جدید، تبیین فرهنگ وقف توسط مبلغین اعزامی سازمان اوقاف از دیگر برنامه‌های این اداره برای جامعه هدف است.

 

اسلامی تصریح کرد: جمعیت شهرستان جیرفت در جهت امر خداپسندانه وقف با این اداره همکاری مطلوبی دارند و می‌طلبد که در این باره فعالیت‌های خوبی صورت گیرد.
 
رئیس اداره اوقاف و امور خیریّه شهرستان جیرفت علّت عمده عدم همکاری مردم با اوقاف را فقدان اداره اوقاف در شهرستان جیرفت و منطقه جنوب استان تا قبل از سال ۸۶ دانست و افزود: تا آن زمان هیچ‌گونه تبلیغاتی درخصوص فرهنگ حسنه وقف صورت نگرفته و عموم مردم نسبت به شرح وظایف اداره اوقاف آگاهی نداشتند وموقوفات موجود نیز اکثراً از مسیر واقفین توجیه نشده بود.
 
اداره اوقاف و امور خیریّه شهرستان جیرفت؛ حافظ موقوفات است

وی مطرح کرد: بعد از راه‌اندازی اداره اوقاف برحسب وظیفه ذاتی جهت احیاء و احقاق حقوق موقوفات علیه برخی از متصرفین اراضی وقفی، اقدامات خوبی انجام شد.
 
اسلامی ابراز کرد: اداره اوقاف و امور خیریّه شهرستان جیرفت؛ حافظ موقوفات و به دنبال اجرای امینانه نیّات واقفین خیراندیش است که با وقف املاک خود در جهت منفعت عامّه و حل مشکلات جامعه قدم برداشته است.
 
رئیس اداره اوقاف و امور خیریّه شهرستان جیرفت بیان کرد: با تبلیغات و فرهنگ‌سازی صورت گرفته تا حدودی رویکرد مردم نسبت به مقوله وقف تغییر کرده که به گونه‌ای بسیاری از مؤمنین و خیریّن طی سنوات اخیر نسبت به مراجعه به اداره اوقاف نسبت به وقف بخشی از املاک خود اقدام نموده‌اند.
 
وی گفت: از جمله موقوفات ارزشمند و مهمی که تاکنون توسط مردم خداجو به این اداره واگذار شده است؛ موقوفات موجود در منطقه موقوفه قزل ارسلان بن اصلان خان در ساردوئیه است که توسط شخصی به همین نام وقف گردیده و طی آن بخشی از اراضی واقع در ساردوئیه وقف بر ابنیه و امورات امامزاده سلطان سیداحمد و همچنین عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) گردیده است.
 
اسلامی بزرگترین موقوفه موجود در منطقه را موقوفه سالارالدین ابوجعفر معروف به ربع رشیدی عنوان کرد و افزود: که شامل بخش عمده‌ای از برخی مناطق شهر جیرفت و حومه است که بر مصارف اجتماعی و مذهبی وقف شده و علیرغم پیگیری‌های فراوان صورت گرفته و توسط اداره اوقاف تاکنون احیاء نگردیده است.
 
توسعه و ترویج فرهنگ وقف در جامعه اسلامی مورد تأکید ویژه قرار گرفته است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریّه شهرستان جیرفت افزود: توسعه و ترویج فرهنگ وقف از جمله موضوعاتی است که در جامعه اسلامی به آن تأکید ویژه‌ای شده است.
 
وی تصریح کرد: وقف به عنوان چشمه همیشه جاری در آیات و روایات مورد تأکید فراوان قرار گرفته است و ظرفیتی عظیم برای رفع مشکلات جامعه در عرصه‌های مختلف و کمک به رشد و تعالی اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی است.
 
اسلامی ابراز کرد: با توجه به این‌که در آموزه‌های دینی از انفاق نام برده شده و توصیه فراوان شده است، از جامع‌ترین مصادیق کار خیر وقف است که فرق آن احسان ماندگار و چشمه همیشه جاری نام برده می‌شود.
 
رئیس اداره اوقاف و امور خیریّه شهرستان جیرفت در ادامه مطرح کرد: وقف؛ به معنای حفظ اصل مال و بهره‌مندی از درآمد آن برای جهت دادن به امور خیر بوده و باید توجه داشت که وقف از نظر مادی به رشد و تعالی جامعه می‌افزاید.
 
وی تأکید کرد: هدایت نیّت واقف به سمت نیاز جامعه از مهم‌ترین مواردی است که در جامعه امروز نیاز است که بیشتر به آن پرداخته شود و می‌توان از ظرفیت‌های مختلف برای شناسایی نیازهای جامعه و هدایت نیّت واقف برخوردار شد.
 
از وقف می‌توان به عنوان مقدمه رسیدن به ارزش‌های والای انسانی یاد کرد

اسلامی مطرح کرد: از وقف می‌توان به عنوان مقدمه رسیدن به ارزش‌های والای انسانی یاد کرد، وقف از ماندگارترین چیزی است که پس از مرگ آثار آن باقی می‌ماند و ثواب آن همچنان جاری است.
 
رئیس اداره اوقاف و امور خیریّه شهرستان جیرفت یکی از کامل‌ترین صدقات را وقف دانست و افزود: تفاوت وقف با صدقه؛ در صدقه می‌شود هم اصل مال را هزینه کرد و هم از منافع آن استفاده کرد، اما در وقف اصل مال باید بماند و مردم از منافع آن استفاده کنند و مانایی و ماندگاری و جاودانگی در ساختار وقف قرار گرفته است.
 
وی وضعیت موقوفات شهرستان جیرفت را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: مهمترین اقدامی که پس از راه‌اندازی اداره اوقاف در شهرستان جیرفت صورت گرفت؛ پیگیری تثبیت موقوفات و اخذ سند مالکیت اکثر اراضی و املاک وقفی بوده که مهم‌ترین گام در جهت جلوگیری از تعرض به موقوفات است.
 
اسلامی در ادامه بیان کرد: علیرغم پیگیری‌های صورت گرفته بخشی از موقوفات به دلایل مختلف احیاء نگردیده و ان‌شاءالله با همکاری سایر دستگاه‌ها نظیر ثبت اسناد و دستگاه قضایی این موضوع محقق خواهد شد.
 
رئیس اداره اوقاف و امور خیریّه شهرستان جیرفت مطرح کرد: اقبال مردم جیرفت نسبت به گذشته به وقف به این صورت بوده است که متأسفانه در گذشته اداره اوقاف در شهرستان جیرفت وجود نداشته است ولی پس از راه‌اندازی اداره با فرهنگ‌سازی و تبلیغات صورت گرفته موقوفات زیادی توسط واقفین و خیرین ایجاد شده است.
 
اداره اوقاف در جهت ترویج فرهنگ وقف تاکنون اقداماتی خوبی را انجام داده است

وی برنامه‌های اداره اوقاف در جهت ترویج فرهنگ وقف را تاکنون اقداماتی نظیر تبلیغات اوقاف در نشریات، برگزاری جلسات هم‌اندیشی، برگزاری همایش یاوران وقف با حضور اصحاب وقف، برگزاری نشست با اصحاب رسانه، برگزاری ویژه برنامه‌های دهه وقف صورت گرفته است که اخیراً رویکرد سازمان اوقاف ایجاد وقف‌های مشارکتی، وقف‌های دانش بنیان و وقف‌های اقتصادی است.
 
اسلامی عنوان کرد: وقف؛ نقش خود را به حل مشکلات جامعه ایفاء می‌کند و در منطقه ما فقدان موقوفاتی بانیان حل مشکلات معیشتی نیازمندان، بیماران، تهیه جهیزیه و کمک به زوج‌های جوان، وقف بر امور قرآنی، وقف بر امور مذهبی نظیر وقف بر ترویج فرهنگ غنی مهدویت، وقف بر طلاب علوم دینی، وقف بر علوم روز و دانش بنیان باید فعالیت بیشتری صورت گیرد و راهبرد اوقاف مشاوره و تشویق خیّرین بر ایجاد چنین وقف‌هایی جهت کمک به حل بخشی از مشکلات جامعه است.
 
رئیس اداره اوقاف و امور خیریّه شهرستان جیرفت جایگاه شهرستان جیرفت را در زمینه وقف در استان کرمان مطلوب ارزیابی کرد و گفت: شهرستان جیرفت در زمینه وقف جایگاه مناسبی در سطح استان دارد.
 
وی مطرح کرد: جایگاه وقف تا رسیدن با جایگاهی بالا در استان نیاز به فرهنگ‌سازی عمومی به جامعه دارد و همکاری دستگاه‌های مختلف دولتی و مشارکت عمومی در جهت گسترش فرهنگ وقف و ایجاد وقف‌های بزرگ جهت کمک حل مشکلات جامعه است.
 
رئیس اداره اوقاف و امور خیریّه شهرستان جیرفت عنوان کرد: وضعیت اعلام وسعت ملکی موقوفات به دلیل پراکندگی رقبات، عدم تثبیت برخی رقبات و همچنین تصرفات غیرقانونی تا تعیین تکلیف به طور کامل قابل احصاء نخواهد بود و موقوفاتی که به ثبت رسیده و یا در تصرف اداره اوقاف یا متولیان قانونی آن‌ها است تک به تک در دسترس است و در صورت لزوم اطلاع رسانی خواهد شد.
 
انتهای پیام/
https://armanekerman.ir/vdcjthevtuqe8xz.fsfu.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما