تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۹
۰
plusresetminus
مدیر خدمات پرستاری بیمارستان امام خمینی (ره):

پرستاری کاری فرسایشی است اما عشق به خدمت، توان را دو چندان می کند

فاطمه شریفی گفت: دین اسلام، پرستاری را مقدس می‌داند و پرستاران انگیزه‌ی روحی و معنوی خدمت به خلق خدا را دارند که سختی‌های آن را تحمل می‌کنند.
پرستاری کاری فرسایشی است اما عشق به خدمت، توان را دو چندان می کند
فاطمه شریفی مدیر خدمات پرستاری بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان جیرفت در گفتگو با "راه آرمان" عنوان کرد: با سابقه‌ی کار ۲۷ ساله، از رسانه راه آرمان تشکر می‌کنم که دغدغه‌ی پرستاران را دارد تا پرستاران بتوانند باکیفیت و دغدغه‌ی کمتری کار کنند که نتیجه کار پرستاران، ارتقاء سطح سلامت جامعه را درپی خواهد داشت.

مدیر خدمات پرستاری بیمارستان امام خمینی (ره) جیرفت افزود: پرستاری شغل مقدسی است، تا آنجا که پرستاری را شغل انبیاء دانسته‌اند و در آموزه‌های دینی، مقدس معرفی شده است.

فاطمه شریفی درخصوص آن چیزی که پرستاری را مقدس کرده است، بیان کرد: در حقیقت باید پا در عرصه شغل پرستاری گذاشت تا ببینید که بزرگان به حق، پرستاری را مقدس دانسته‌ اند.

وی درباره سختی کار پرستاری خاطرنشان کرد: شغل پرستاری از نظر جسمی واقعاً طاقت فرسا هست بخصوص اگر علاقه، چاشنی کار نباشد.

لازمه شغل پرستاری داشتن انگیزه روحی و معنوی خدمت به خلق خدا


وی تصریح کرد: کسی می‌ تواند در شغل پرستاری دوام بیاورد که انگیزه‌ی روحی و معنوی خدمت به خلق خدا را داشته باشد.

مدیر خدمات پرستاری بیمارستان امام (ره) جیرفت گفت: خدماتی که پرستاران به عموم مردم جامعه ارائه می‌ دهند در دو حیطه‌ی پیشگیری و درمان است و معمولاً خانواده‌ هایی که پرستار دارند کمتر درگیر بیمار و آسیب می‌ شوند چون امر پیشگیری را پرستاران در خانواده به خوبی اجرا می‌ کنند.

وی درخصوص نقش درمانی پرستاران تاکید کرد: به هر دلیلی ممکن است مردم دچار بیماری و حوادث شوند که پرستار از گرفتن علائم حیاتی بیمار و مصدوم تا احیاء موفق، درگیر بیمار و مصدوم است و این نشان دهنده‌ی این است که دامنه‌ی کار پرستار بسیار گسترده است بدان معنا که امر ساده‌ی تغذیه بیمار، حرکت همراه با بیمار، به زندگی برگرداندن بیمار، در واقع نشان از اوج و عظمت کار، مهارت و دانش پرستار است.

فاطمه شریفی درباره‌ی ویژگی‌ های پرستار موفق گفت: مهارت و دانش وقتی با مولفه‌ هایی مانند صمیمیت، شفقت، دلسوزی و مهربانی همراه می‌ شود نشان می‌ دهد که پرستار در کارش موفق بوده است.

قدرشناسی و قدردانی، انتظار پرستاران از جامعه هست


وی ناسازگاری محیط کار و جامعه با پرستاران را مهم ارزیابی کرد و گفت: واقعیت امر این است که اکثر اوقات، پرستاران توان، مهارت و دانش لازم را دارند ولی محیط با او ناسازگاری می کند که به فرهنگ آشنایی جامعه با کار پرستاری برمی‌گردد.

وی با اشاره به انتظارات به حق جامعه پرستاران از عموم مردم جامعه، بیان کرد: لازم است افراد جامعه در مواجه با افراد پرستار، عواطف و خانواده پرستار را در نظر گرفته و از طرح خواسته‌ هایی که در حیطه‌ی کار پرستاری نیست جداً خودداری کنند تا وقت پرستار کمتر گرفته شود و انتظار پرستار از جامعه، هرگز مادی نبوده بلکه قدرشناسی، قدردانی و درک شرایط را از جامعه انتظار دارند.

مدیر خدمات پرستاری بیمارستان امام خمینی (ره) جیرفت درخصوص مشکلات شغل پرستاری گفت: مشکلاتی که پرستاری در محیط کار با آن درگیر است عوامل مختلفی مانند کمبود فضا های فیزیکی برای درمان بیماران، کمبود دارو و تجهیزات، کمبود نیروی پشتیبانی و همچنین پایین بودن سطح پیشگیری در سطح جامعه است.

وی افزود: عدم درک برخی از خانواده‌ ها و عموم مردم جامعه از کار پرستاری نیز جزو سختی‌ های این شغل است. در صورتی که این افراد، نیاز روحی و مالی به این شغل دارند و در بعضی از موارد، پرستار توسط خانواده خودشان هم حمایت نمی‌ شود و با توجه به اینکه اکثریت افراد جامعه پرستاری را بانوان تشکیل می‌ دهند که از روحی و روانی حساس برخوردا هستند و اگر حمایت خانواده‌ ها، کنارشان باشد قطعاً ناسازگاری‌ های محیط را بهتر تحمل خواهند کرد.

پرستار هم روح و روان حساسی همراه با عاطفه دارد


وی تصریح کرد: انتظارت از جامعه پرستاری بالا هست به این دلیل که بیمار و همراه بیمار هنگام ورود به مراکز درمانی و بیمارستان، خدمت می‌ خواهد که جامعه‌ی پرستاری درک می‌ کند که بایستی خدمتی باکیفیت و در اسرع وقت انجام دهد.

فاطمه شریفی درخصوص گروهبندی بیماران مطابق دستورالعمل های ابلاغی افزود: مطابق دستورالعمل های ابلاغی، بیماران در بیمارستان گروه بندی مشخصی دارند و یکسری از بیماران باید به فوریت و در اسرع وقت به وضعیت آنها رسیدگی کرد و یکسری از بیماران باید تحمل بیشتری داشته باشند که از نظر علمی هم برای ارائه خدمت به آنها وقت کافی وجود دارد. 

وی خاطر نشان کرد: احتمالاً جامعه فکر می‌ کند که مواجه شدن و دیدن روزانه انواع بیماران و حادثه دیدگان برای پرستاران امری عادی شده است ولی واقعیت این است که ارتباط با بیماران و آسیب دیدگان، روی روح و روان پرستاران اثر منفی می‌ گذارد و باید بدانیم که پرستاران هم روح و روان حساسی همراه با عاطفه دارند و پرستاران فرسوده می‌ شوند ولی نمی‌ گذارند جامعه و خانواده‌شان فرسوده شوند.

وی ضمن اشاره به اینکه جامعه ناگذیر از داشتن نیروی پرستاری است و پرستاری از ابتدای خلقت بشر بوده و در آینده هم وجود خواهد داشت، گفت: در کسوت پرستاری روزهای شیرین زیادی داریم و ادامه حیات افرادی که احتمال بالای فوت دارند قطعاً معجزه‌ی خداوندی است که به دست توانای پرستار صورت می‌ پذیرد و هنگامی که افراد بهبودیافته از خدمات و زحمات پرستاران تشکر و قدردانی می‌ کنند، در واقع شیرین‌ترین لحظه زندگی پرستاری رقم خورده است.

مهمترین چالش پرستاری، کمبود نیروی پرستاری است


مدیر خدمات پرستاری بیمارستان امام خمینی (ره) جیرفت افزود: پرستاران با گذشت زمان، نتیجه دعای خیر مردم در زندگی شخصی‌شان را می‌ بینند و بچه‌ های پرستاران، قناعت، مهربانی و صبوری را یاد می‌ گیرند و با چالش‌ های زندگی، بهتر مبارزه و مدیریت می‌ کنند.

وی بیان کرد: امیدواریم جامعه و دولتمردان با برنامه ریزی دقیق، چالش‌ های پرستاران را کمتر کنند و آن موقع هست که کار پرستاری باکیفیت انجام خواهد شد و قطعاً هر جا که درمان موفقی صورت پذیرد، قطعاً خدمات پرستاری با کیفیتی هم در کنارش بوده است.

فاطمه شریفی درخصوص کمبود نیروی پرستاری گفت: گرایش نوجوانان برای تحصیل در دانشکده پرستاری بایستی از نظر غنای روحی و روانی بیشتر شود زیرا مهم‌ترین چالش امروز پرستاری، کمبود نیروی پرستاری است.

شیوع کرونا درس و آزمون انسانیت


وی افزود: در ابتدای شیوع بیماری ناشی از ویروس کرونا، رفتار و عملکرد این ویروس، اصلاً برای جامعه پزشکی و پرستاری و عموم مردم شناخته شده نبود و همگان دیدند که حضور پرستاران در بخش کرونا کاملا داوطلبانه بود تا جایی که این پرستاران، بیش از مدت یک ماه در بیمارستان قرنطینه شدند و از دیدار با خانواده محروم بودند.

فاطمه شریفی تصریح کرد: در اوایل شیوع کرونا صحنه‌ هایی از قیامت را می‌ دیدیم که گفته‌ اند در قیامت، اعضای خانواده از یکدیگر فراری هستند ولی یقین دارم که شیوع کرونا درس و آزمون بزرگی برای انسانیت بود و جامعه پرستاری در ایام شیوع کرونا، خوش درخشید.

انتهای پیام/ فاریابی https://armanekerman.ir/vdciwzazzt1apu2.cbct.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما