تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۰۳
۰
plusresetminus
امام جماعت مسجدالرسول (ص)شهرستان جیرفت بیان کرد:

برابری عبادت روز دحوالارض با عبادت ۷۰ سال

امام جماعت مسجدالرسول (ص) گفت: دحوالارض روز با فضیلتی است که در این روز، زمین از کعبه گسترش یافت و عبادت آن برابر با عبادت هفتاد سال است.
برابری عبادت روز دحوالارض با عبادت ۷۰ سال
به گزارش «راه آرمان» دحوالارض روزی است که خداوند به کُره زمین حیات بخشید. از این روز، کُره زمین که سراسر مملو از آب بود، شروع به خشک شدن نمود. روز دحوالارض در قرآن و احادیث نیز آمده و در آنها به روز دحوالارض (یعنی بسط و گسترش زمین) اشاره شده است.
 
طبق احادیث، کعبه شریف و بیت‌الله‌الحرام، اولین مکانی بود که در این روز از زیر آب، سر برآورد و سپس بعد از آن یک چهارم زمین به صورت خشکی در آمد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین منصور رئیسی سرگدار در گفتگو با سرویس مذهبی «راه آرمان» درخصوص روز دحوالارض، گفت: ۲۵ ذی‌القعده بنا به روایتی از امام رضا (ع) روزی است که زمین از زیر آب بیرون آمده و معنای دحوالارض همان گسترده شدن زمین هست و اولین مکانی که از زیر آب بیرون آمد و از آنجا زمین، گسترده شد، مکانی است که مسجدالحرام و جایگاه خانه کعبه است.
 
امام جماعت مسجدالرسول (ص) افزود: در آیه ۳۰ سوره مبارکه نازعات، به دحوالارض و گسترده شدن زمین، اشاره شده که می‌فرماید «وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَٰلِكَ دَحَاهَا» «و زمین را پس از آن گسترانید.»
 
حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه مفسران قرآن کریم به گسترش زمین از مسجدالحرام، اتفاق نظر دارند، بیان کرد: بعضی از علما، گسترده شدن زمین از محل کعبه را با یافته‌های علمی، نیز سازگار می‌دانند.
 
وی با اشاره به روایات، در مورد دحوالارض، اظهار کرد: در روز دحوالارض، فرود آمدن کشتی حضرت نوح (ع) بر کوه جودی در حوالی شهر نجف اشرف، تولد حضرت ابراهیم (ع)، تولد حضرت عیسی مسیح (ع) و همچنین نزول نخستین رحمت الهی بر حضرت آدم (ع) اتفاق افتاده است.
 
امام جماعت مسجدالرسول (ص) درمورد اعمالی که در روز دحوالارض، سفارش شده است، گفت: مطابق روایات، چون دحوالارض، روز با فضیلتی هست، اعمالی مانند غسل، روزه و نماز مستحبی، سفارش شده است.
 
وی درخصوص نماز مستحبی روز دحوالارض، بیان کرد: در این نماز ۲ رکعتی، در هر رکعت بعد از سوره مبارکه «حمد»، پنج مرتبه سوره مبارکه «شمس» و بعد از پایان نماز هم ذکر «لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم» خوانده می‌شود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین منصور رئیسی سرگدار اظهار کرد: در کتاب مفاتیح‌الجنان می‌خوانیم که دحوالارض، یکی از چهار روز ممتاز بوده و براساس روایات، روزه این روز با هفتاد سال عبادت، برابر است.
 
وی خاطرنشان کرد: در روایات آمده که هرچه در آسمان و زمین است برای روزه‌دار روز دحوالارض طلب استغفار می‌کنند و کسی که این روز را روزه و شب را عبادت کند برای او عبادت صد سال نوشته می‌شود.
 
انتهای خبر/ فاریابی
https://armanekerman.ir/vdcc1pqsi2bq1s8.ala2.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما