تاریخ انتشار :دوشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۵۶
۰
plusresetminus
حامد لنگری زاده گفت: تعداد۶۰ واحدبوم گردی علی رغم داشتن مجوز رسمی از بانک مرکزی برای امهال وام ها و عدم پرداخت اقساط باز هم مشمول قوانین بانکی شدند و مجبور به پرداخت اقساط شده که سبب خروج آنها از جرگه خدمت رسانی شدند بنابر این برخی مکان بوم گردی را برای پرداخت اقساط به عرصه فروش گذاشتند و برخی دیگر نیز به شغل های دیگر روی اوردند که ضربه بسیار سختی را به انها در این عرصه وارد کرد.  
کرمان حائز رتبه برتر کیفی و کمی اقامتگاه های بوم گردی در سطح کشور شد/ بزرگترین چالش بوم گردی ها بعد از کرونا عدم پذیرش امهال اقساط توسط نظام بانکی است
حامد لنگری زاده مسئول واحد بوم گردی اداره کل میراث فرهنگی  و صنایع دستی استان کرمان در گفتگو با "راه آرمان کرمان" عنوان کرد: ما در سطح استان تعداد ۳۳۴ بوم گردی داریم .

وی به عوارض بیماری منحوس کرونا برای بوم گردی ها اشاره کرد و گفت: با توجه به جاذبه های وسیع گردشگری در سطح استان کرمان رشد بسیار خوبی در این عرصه داشتیم اما ورود بیماری کرونا طی دو سال اخیر سبب شد تا تعدادی از این مجموعه ها راکد و فعالیت آنها کمرنگ شود.

۲۷۶ اقامتگاه بوم گردی برای پذیرش میهمانان نوروزی از قبل رزرو شده اند

 لنگری زاده تاکید کرد: در حال حاضر از تعداد ۳۳۴ واحد بوم گردی در سراسر استان ۲۷۶ عدد آنها برای پذیرش میهمانان آماده شدند و حتی طبق آخرین آمار ما تمامی این واحد ها تا ۶ فرورین از قبل رزرو شده بودند.

وی اذعان کرد: استان کرمان ازدرجه کیفی و کمی در عرصه اقامتگاه ها و بو م گردی ها رتبه برتر را در سطح کشور دارد.

مسئول واحد بوم گردی اداره کل میراث فرهنگی استان اذعان کرد: نحوه پذیرش بوم گردی های استان وضعیت بسیار مطلوبی دارد و از نظر پراکندگی در کل سطح استان اقامتگاه بوم گردی داریم به جز شهرستان قلعه گنج که در حال حاضر هتل کپری که بر اساس جاذبه های استان ساخته شده اند در این منطقه جاگزین بوم گردی هاست.
 
لنگری زاده تاکید کرد: گردشگران برای انتخاب هر کدام از بوم گردی های تایید شده در سظح استان می توان به وبگاه اینترنتی سازمان میراث فرهنگی مراجعه کنند و ضمن شناسایی بوم گردی مورد نظر برای رزرو از طریق شماره تماس های درج شده در این سایت اقدام کنند.

وی به بزرگترین چالش پیش روی بوم گردی ها بعد از کرونا اشاره کرد و گفت: اکثریت مراکز بوم گردی برای بهسازی و مرمت مکان های مورد نظر تسهیلاتی دریافت کرده بودند که با وجود کرونا و غیر فعال شدن این واحد ها عملا اقساط این تسهیلات عقب ماند و با توجه به اینکه دولت دستور کتبی صادر کرد که اقساط امهال شده و پرداخت نشوند اما متاسفانه ناهماهنگی سیستم بانکی این مسئله را نپذیرفت و عملا سبب ضربه سنگین به این واحدها شد.

۹۳ درصد بانک ها از دستور بانک مرکزی در راستای امهال اقساط سرپیچی کردند

وی ادامه داد: تعداد۶۰ واحدبوم گردی علی رغم داشتن مجوز رسمی از بانک مرکزی برای امهال وام ها و  عدم پرداخت اقساط  باز هم مشمول قوانین بانکی شدند و مجبور به پرداخت اقساط شده که سبب خروج  آنها از جرگه خدمت رسانی شدند بنابر این برخی مکان بوم گردی را برای پرداخت اقساط به عرصه فروش گذاشتند و برخی دیگر نیز به شغل های دیگر روی اوردند که ضربه بسیار سختی را  به  انها در این عرصه وارد کرد.
 
لنگری زاده تاکید کرد: برای اینکه فردی بتوان یک مکان را برای بوم گردی معرفی کند شرایطی را باید داشته باشد که این شامل زمین و یا منزل مسکونی در سطح روستا است.
 
وی افزود: متقاضی با مراجعه به میراث و درخواست بوم گردی مورد بررسی این نهاد قرار می گیرد که اگر این مکان مورد تایید بود برای دریافت تسهیلات مرمت و بهسازی معرفی می شود و بعد از اجرای استانداردهای مورد نیاز میراث کار خود را آغاز می کند.
 
مهمترین عامل در بوم گردی ظرفیت وجودی روستا در پذیرش این مقوله است

لنگری زاده عنوان کرد: سازمان میراث فرهنگی هیچ هزینه ای را برای ایجاد بوم گردی به متقاضی تحمل نمی کند و دریافتی از وی به علت درخواست بوم گردی ندارد و تنها هزینه ای است که افراد متقاضی براورد می کنند برای مرمت یا ساخت که ۳۰ درصد بر عهده متقاضی و ۷۰ درصد توسط میراث به عنوان تسهیلات پرداخت می شود.

 
وی ادامه داد: با توجه به افزایش بوم گردی ها در سطح استان یک اتحادیه با عنوان جامعه گردشگری را با مدیریت مسئولان بوم گردی ایجاد کردیم که رسیدگی به اعترضات و شکایات نیز بر عهده این جامعه است اما اگر شکایت در سطح این جامعه قابل حل نبود ما به عنوان نهاد ناظر به آن رسیدگی خواهیم کرد.
 
انتهای پیام/ طهماسبی
 
 
 
  https://armanekerman.ir/vdcfttdycw6d0ea.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما