تاریخ انتشار :جمعه ۲۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۷
۰
plusresetminus
مرغوبترین کنجد کشور در شهرستان رودبارجنوب کشت می شود، این شهرستان با داشتن آب و هوای مساعد و خاک حاصلخیز، اگرچه توانمندی‌های بسیاری در تولید دارد اما نبود کارخانه‌های فراوری محصولات موجب شده کشاورزان این منطقه از زحمات خود بهره چندانی نبرند.
فرآوری راه رهایی مرغوبترین کنجد کشور از بند خام فروشی/کنجد رودبارجنوب با برند دیگر استانها به بازار عرضه می شود
به گزارش خبرنگار راه آرمان از رودبارجنوب؛ رودبارجنوب،یکی از شهرستانهای جنوبی استان کرمان و قطب کشاورزی این استان است اما این منطقه فاقد حتی یک واحد فرآوری محصولات کشاورزی است و این در حالی است که جوانان این منطقه به‌دلیل بیکاری روی به قاچاق سوخت و مهاجرت به دیگر استان ها می‌کنند.
 
رودبارجنوب جنوبی‌ترین نقطه استان کرمان واقع شده و شهرستانی است که استان کرمان را با استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان پیوند می‌دهد و به لحاظ منابع آبی، شرایطی بهتر از سایر نقاط استان دارد به همین دلیل این منطقه قطب کشاورزی استان کرمان به شمار می‌رود و در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی، حرف اول را در کشور می‌زند.
 
گرچه رودبارجنوب را به کشت گوجه و تولید هندوانه می‌شناسند اما این شهرستان در تولید محصولات دیگری از جمله کنجد،حنا، گندم، ذرت در سطح استان یکه‌تاز است.
 

سود کشاورزان رودباری در جیب دلالان

 
یکی از مشکلاتی که کشاورزان این منطقه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، نبود صنایع تکمیلی و فرآوری محصولات کشاورزی است و این امر سبب شده کشاورزان در بسیاری از مواقع، حاصل دسترنج خود را یا به دلالان بفروشند و یا به صورت فله‌ای به سایر استان‌ها ارسال کنند تا فرآوری و بسته‌بندی شود.
 
این شیوه سبب شده سود زحمات کشاورزان رودبارجنوب به جیب دلالان برود و یا اگر خوش‌بینانه‌تر بنگریم، نصیب استان‌هایی شود که از صنایع بسته‌بندی و فرآوری و تکمیلی برخوردار هستند.
 

نبود کارخانه فرآوری در رودبارجنوب 

 
نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی استان کرمان با اشاره به اینکه دولت تسهیلات خوبی برای احداث صنایع تبدیلی و فرآوری کشاورزی گذاشته، اما کسی از آن استقبال نکرده است، گفت: از سرمایه‌گذاران درخواست می‌شود در زمینه ایجاد صنایع کشاورزی در شهرستان حضور پیدا کنند و حتماً از آنها حمایت خواهیم کرد.
 
شکراللهی با بیان اینکه بهترین کنجد کشور در شهرستان رودبارجنوب در حال کشت است، افزود: متاسفانه کارخانه فرآوری کنجد در این شهرستان وجود ندارد و محصول کنجد رودبار جنوب خام‌فروشی می‌شود.
 
شکرالهی با اشاره به اینکه با شرکت ملی مس جلساتی داشتیم و قبول کردند که این شرکت در شهرستان رودبار جنوب به‌عنوان معین اقتصادی حضور پیدا کند، بیان کرد: مقرر شده تا با در اختیار گذاشتن تسهیلات کم بهره مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری در منطقه ایجاد شود.
 

رنج کم‌ثمر کشاورزان رودباری در نبود کارخانه‌های فرآوری

 
شهرستان رودبارجنوب با داشتن آب و هوای مساعد و خاک حاصلخیز، اگرچه توانمندی‌های بسیاری در تولید دارد اما نبود کارخانه‌های فراوری محصولات موجب شده کشاورزان این منطقه از زحمات خود بهره چندانی نبرند.
 
برندسازی تولیدات کشاورزی در کنار مزایای فراوان، کشور و شهرستان را از وجود کالاهای بی‌هویت و بی‌کیفیت در بازار بی‌نیاز می‌کند.
 
انتهای پیام/پ
https://armanekerman.ir/vdcbwgb8zrhbfsp.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما