تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۵:۱۶
۰
plusresetminus
وقتی جوانان آئین گذشتگان را زنده می‌سازند؛

احیاء سنت رمضانه و شیرین به نام «نادعلی» در شهرستان شهداد کرمان

سنت حسنه نادعلی که در شهداد رو به فراموشی گذارده بود، پس از وقفه‌ای چند ساله توسط جوانان این منطقه، دوباره احیا شد.
احیاء سنت رمضانه و شیرین به نام «نادعلی» در شهرستان شهداد کرمان
به گزارش سرویس اجتماعی «راه آرمان» یکی از سنت‌های زیبا در شهرستان شهداد کرمان که طبق رسوم ماه مبارک رمضان در گذشته انجام می‌گرفت «سنت حسنه نادعلی» بود، این سنت قدیمی هرساله  توسط گروه‌های سنی مختلف در ماه مبارک رمضان  از روز ۱۴ الی  ۲۱ ماه مبارک  اجرا می‌شد.

سنت حسنه نادعلی در گذشته این‌گونه اجرا می‌شد؛ از هر محله دسته‌هایی چندنفره شکل می‌گرفت  تا در شب به اجرا بپردازند پس، بعد از نماز مغرب و عشاء و صرف افطار در کوچه‌ها راه می‌افتادند و با خواندن اشعاری به در منازل می‌رفتند.

در این سنت دسته‌ها جلوی درب ورودی خانه حلقه می‌زدند و با فرستادن صلوات بر حضرت محمد(ص) وخاندان پاکش شروع به خواندن سرود نادعلی می‌کردند: ناد علیا علیا یا علی، ما از اون بالای بالا اومدیم، ما از اون صندوق الله اومدیم، توی صندوق پر از نقل و نبات، کبوتر بال میزنه فصل بهاره، محمد و محمود ، ابوالقاسم، محمد شاهدیم.

بعد از سکوتی کوتاه یکی ازاعضای دسته که معمولا بزرگتر از دیگران بود داد می‌زد؛ برویم یا بایسیم؟؟، اگر صاحب‌خانه نذری مانند خرما، پرتقال، حلوا، گندم، روغن جوشی(نان سرخ شده محلی)، قهوه، نبات و یا هر خوراکی دیگری داشت به آنان می‌داد، برخی دیگر مقداری پول را از چند روز قبل کنار می‌گذاشتند و از روی اخلاص و به نیت نادعلی به این گروه‌ها می‌دادند.

بعد از گرفتن تبرکی دسته جمعی در احترام و به پاس تقدیر از صاحب‌خانه می‌گفتند: شما که خیر کردین با راز و نیاز، انشاءالله پیش پیغمبر باشید و سرفراز .

مهمترین نکته این رسم این بود که معمولا شب آخر که ۲۱ ماه و شب ضربت خوردن حضرت علی(ع) بود،کهنسالان و ریش‌سفیدان  این سنت را اجرا می‌کردند که در شب ۲۱ حتی شعر ناد علی تغییر می‌کرد و به این شکل هم‌خوانی می‌شد: شد بیست و یکم قتل علی ساقی کوثر، داماد نبی شیر خدا حیدر صفدر، کشتند علی را پسر عم نبی را، بلبل به قفس بال به هم می‌زند امشب، کشتند علی را پسر عم نبی را.

 این سنت حسنه کم‌کم در شهداد رو به فراموشی گذارده بود که بالاخره پس از وقفه‌ای چند ساله گروهی از جوانان این رسم را دوباره احیا کردند و  با همت وجودی خود این سنت از یاد رفته را زنده ساختند.

شایان ذکر است؛ این گروه هرساله در شب ۲۱ ماه مبارک رمضان و همزمان با شب شهادت مولای متقیان و با دردست داشتن شمع و فانوس در کوچه‌ها حرکت می‌کنند و با عزاداری و مرثیه‌سرایی به سوگ مولای متقیان علی‌بن‌ابی‌طالب می‌نشینند.

انتهای خبر/ زنگی آبادی https://armanekerman.ir/vdcirpazwt1apy2.cbct.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما