تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۱۱
۰
plusresetminus
توسط دانشمند جوان کرمانی رقم خورد:

اختراع فوم‌های پایدار با حداقل هزینه تولید

دانشمندجوان کرمانی که جزء دو درصد پژوهشگران برتر دنیا قرار دارد، توانسته‌ است فومی را تولید کند که منجر به بهبود یکنواختی و بازدهی برداشت نفت می‌شود.
اختراع فوم‌های پایدار با حداقل هزینه تولید
 به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه خبری راه آرمان عبدالحسین همتی‌سراپرده و حسین جلالی‌فر، که از استادان بخش مهندسی نفت و معدن دانشگاه شهید باهنر کرمان هستند توانسته‌اند با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه نفت چین و دانشگاه منچستر انگلیس به اختراعی با عنوان «فوم پایدار شده توسط نانوذرات برای ذخیره‌سازی دی‌اکسید کربن در مقیاس بزرگ در زیر زمین و ازدیاد برداشت نفت» شده و در این راستا موفق به کسب مدل طلا و جایزه ویژه مسابقات جهانی اختراعات آلمان در سال 2023 شدند. هفتاد و پنجمین دوره این مسابقات در کشور آلمان و با حمایت فدراسیون جهانی اختراعات (IFIA) و سازمان مالکیت‌های معنوی WIIPO world Invention Intellectual property Associations و وزارت علوم و تحقیقات کشور آلمان برگزار شد.

همین امر سبب شد تا با دانشمند جوان که جزو دو درصد پژوهشگران برتر جهان نیز قرار دارد به سخن بنشینیم.

عبدالحسین‌همتی سراپرده در گفتگو با سرویس اقتصادی پایگاه خبری راه آرمان در خصوص این فوم و کارکردش در عرصه صنعت نفت عنوان کرد: تزریق فوم نسبت به تزریق گاز در عملیات ازدیاد برداشت نفت (EOR) به دلیل توانایی کنترل تحرک سیالات و حل چالش‌ها در مخازن ناهمگن ترجیح داده می‌شود.

وی افزود: چگالی بیشتر فوم‌ها نسبت به گاز امکان جابه جایی یکنواخت سیالات را فراهم می‌کند و به طور موثر سیالات را در مخزن جابه جا می‌کند، با این حال، پایداری فوم‌ها به عنوان یک ویژگی مهم در ازدیاد برداشت نفت، موفقیت یا عدم‌موفقیت آن را دیکته می‌کند،

دانشمندجوان کرمانی ادادمه داد: فوم پایدار قادر به حفظ ساختار خود در طول زمان و در شرایط دشوار مخزنی است، که منجر به بهبود یکنواختی و بازدهی برداشت نفت می‌شود.

همتی اذعان کرد: از این رو محققان طی سال‌های اخیر در تلاش بوده‌اند تا فوم‌های پایدار با حداقل هزینه تولید کنند، در اختراعی که توسط محققان کشورمان انجام شد فوم‌ها توسط نانوذرات پایدار شدند یا به عبارتی دیگر فوم‌های پایدار شده را با ترکیب نانو ذرات به عنوان پایدار کننده در سیستم‌های فوم معمولی تولید کردند.

وی تأکید کرد: ترکیب نانوذرات و سورفک‌تانت‌ها یک پوشش دو لایه را تشکیل می‌دهد که هم محل جذب پایدار و هم استحکام ساختاری و مقاومت در برابر تغییر شکل را برای فوم افزایش می‌دهد. از این فوم‌ها برای ذخیره‌سازی گاز کربن دی‌اکسید در مقیاس بزرگ در زیرزمین و همچنین فرایندهای ازدیاد برداشت نفت میتوان استفاده کرد.

پژوهش‌گر جوان ادامه داد: محققان حاضر در این پروژه در نظر دارند در تحقیقات پیش‌رو این اختراع را بومی‌سازی کنند، آن‌ها در تلاشند با استفاده از باطله‌های صنایع‌معدنی مختلف مثل باطله‌های صنعت مس و ذغال سنگ، نانوذراتی را تولید کرده که از آنها در پایداری فوم استفاده شود.

همتی افزود: این مطالعات می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به ازدیاد برداشت نفت در مخازن نفتی کمک شایانی کندو از چند جهت تحقیقات این عرصه اهمیت دارد. از یک سو، این اختراع قابلیت کاهش گازهای گل‌خانه‌ای را داراست، که این امر به بهبود شرایط محیط زیست و مقابله با تغییرات اقلیمی کمک می‌کند.

وی افزود: از سوی دیگر، باطله‌های صنایع معدنی که مشکلات زیست‌محیطی زیادی ایجاد کرده‌اند را تا حدودی می‌توان کاهش داد و درنهایت با افزایش راندمان در برداشت نفت از مخازن، این تحقیقات به دستیابی به یک فرآیند بهینه‌تر در تولید و بهره‌وری بیشتر از منابع نفتی کمک می‌کند.

انتهای خبر/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcevf8znjh8xxi.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین