تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۱
۰
plusresetminus
مدیرکل سازمان صنعت‌معدن و تجارت شمال استان کرمان:

۱۲ سال است که حق کرمان از وصول حقوق دولتی پرداخت نمی‌شود

مدیرکل سازمان صنعت‌، معدن و تجارت شمال استان کرمان گفت: همه تلاش می‌کنند که ۱۵ درصد از وصولی حقوق دولتی برگردد اما نتیجه‌ای نداشته است.
۱۲ سال است که حق کرمان از وصول حقوق دولتی پرداخت نمی‌شود
به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان» مهدی حسینی‌نژاد پیش‌از ظهر امروز در نشست خبری که به‌مناسبت ایام‌الله دهه فجر برگزار شده بود، عنوان کرد: ۴۸ هزار میلیارد تومان حقوق معادن دولتی در کشور دیده شده که سهم استان کرمان ۴۵ تا ۵۰ درصد از این وصولی است و پیش‌بینی ماست که وصول کرمان ۱۷ تا ۱۸ هزار میلیارد تومان باشد که به خزانه واریز می‌شود.

وی ادامه داد: باید ۱۵ درصد این وصولی از حقوق دولتی به استان برگردد و هزینه شود، اما ضعفی که وجود دارد این است که در ۱۲ سال گذشته کمتر از یک درصد به صورت میانگین به کرمان برگشت شد.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان افزود: همه به ما خرده می‌گیرند که چرا معادن در استان  به توسعه کمک نمی‌کنند، اما این درست نیست زیرا معادن حقوق دولتی را به خزانه واریز می‌کنند اما استان نمی‌تواند آن را از خزانه کشور پس بگیرد.

حسینی‌نژاد ادامه داد: وضعیت اشتغال نیز در بخش صنایع بسیار خوب است و برای سال گذشته ۶۰ هزار شغل پیش‌بینی شده بود که بالای ۱۰۸ درصد اشتغال را محقق کردند، ضمن اینکه‌ در حوزه صنعت و معدن اشتغال‌ها پایدار هستند زیرا وقتی کسی جذب یک واحد صنعتی شد تا زمان بازنشستگی ماندگار می‌شود.

وی ادامه داد: در سال جاری برای استان سهمیه ۴۰ هزار شغل اختصاص یافته است که از این میران ۱۰ هزار سهم به بخش صنعت تعلق یافته است که نزدیک به ۲۵ درصد است، خوشبختانه درحالی که بیش از یک ماه تا پایان سال جاری باقی مانده است ما بیش از ۱۱ هزار و ۱۷۰ شغل را به ثبت رسانه‌ایم.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان افزود: ما صد درصد اشتغال خود را انجام داده‌ایم که این روند هم در سال گذشته و هم سال جاری افزایشی بوده است.

حسینی‌نژاد به میزان آب مصرفی در بخش فولاد اشاره کرد و گفت: میزان نیاز این صنایع تنها  ۲۶۰ میلیون مترمکعب مصرف در افق ۱۴۰۴، در حال حاضر ۷۰ میلیون مترمکعب آب مصرفی صنعت در استان کرمان از چاه‌ها، ۱۰ میلیون مترکعب تصفیه فاضلاب و ۱۱۰ میلیون مترمکعب انتقال آب از خلیج‌فارس توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در استان کرمان ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب سالانه استفاده می‌شود که از این مقدار تنها ۲۶۰ میلیون مترمکعب متعلق به کل صنایع فولادی است، اما ذهنیت ایجاد می‌کنند که صنایع فولادی آب‌بر هستند در حالی که بیشترین میزان استفاده آب در بخش کشاورزی است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ابراز کرد: افق ۱۴۰۴ برای ۵۵ میلیون تن فولاد، ۸۰ میلیون تن کنستانتره، ۸۰ میلیون تن گندله و در نهایت تکمیل زنجیره آهن اسفنجی و شمش فولادی را در کشور داریم که تولید ۴۲ میلیون کنستانتره در استان کرمان برنامه‌ریزی شده است.

حسینی‌نژاد با بیان اینکه استان کرمان ۳۰ درصد تولیدات زنجیره فولاد کشور را به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: ۱۹ مجموعه ذوب‌آهن به اندازه ذوب‌آهن اصفهان در کرمان شکل گرفته است. 

وی افزود: ایجاد صنایع قطعه‌سازی، صنایع وابسته و پایین‌دستی، دانش‌بنیان‌ها، خدمات مورد نیاز صنعت و تجارت الکترونیک را در استان کرمان دنبال می‌کنیم، زیرا نتیجه این اقدامات سر سفره مردم نشان داده می‌شود.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان اذعان کرد: یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادرات از استان کرمان طی سال جاری داشته‌ایم و صادرکنندگان ما مقید به برگشت ارز به کشور هستند و حدود ۸۵ درصد به تعهدات ارزی خود عمل کرده‌اند.

حسینی‌نژاد مدعی شد: میزان برق تولیدی در سطح استان درحال‌حاضر ۸ هزار و ۶۴۰ مگاوات است که ۴ هزار و ۶۶۰ مگاوات ان توسط خود صنایع ایجاد شده است و تنها نیاز صنایع استان برای افق ۱۴۰۴ میزان ۳هزار و ۶۵۰ مگاوات است اما در اولین پیک بار، دیسپاچینگ به‌صورت خودکار برق این عرصه را قطع می‌کند.

وی اذعان کرد: ما مصوب کرده‌ایم، صنایعی که در تأمین زیرساخت و تولید برق و آب استان را از محل بودجه‌های خود یاری کنند، باید در زمان پیک و افزایش بار در اولویت مصرف قرار گیرند که حقی از صنایع ضایع نشود، اینگونه که هم برق تولید کنند هم برقشان در اولین مرحله قطع شود.

مدیرکل سازمان صنعت معدن و تجارت شمال استان کرمان در پایان خاطر نشان کرد:  استان کرمان حق وصولی خود را به خزانه انجام داده است و نزدیک به ۴۸ میلیارد تومان پول از استان پرداخت شده اما یک دهم درصد به استان اختصاص می‌یابد که این اجحاف در حق استان و مردم کریم آن است.

انتهای خبر/ طهماسبی

  https://armanekerman.ir/vdcba9b8zrhbfgp.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما