تاریخ انتشار :شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۵
۰
plusresetminus
شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی نحوه استفاده از ظرفیت‌های قانونی جهت ایجاد شغل در حوزه اصناف برگزار شد.
در  شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان چه گذشت؟
به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری «راه آرمان»؛ نودوششمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان صبح امروز با موضوع بررسی نحوه استفاده از ظرفیت‌های قانونی جهت ایجاد شغل در حوزه اصناف با حضور استاندار کرمان، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، شهباز حسن‌پور منتخب مردم شهرستان‌های کرمان و راور در مجلس، رئیس کل دادگستری استان کرمان و اعضای این شورا در اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد.

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان در این جلسه با بیان اینکه از برگزاری منظم جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان توسط اتاق بازرگانی تشکر می‌کنم، اظهار کرد: در حوزه اصناف توزیع مناسبی در استان نداریم و در بخشی از حوزه‌های صنوف با کمبود روبه‌رو هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات استان کرمان در حوزه اشتغال این است که شاغلین در بخش خدمات کم هستند، ادامه داد: بیشتر شاغلین استان در حوزه کشاورزی هستند که با به پایان رسیدن فصل کاشت و برداشت، اشتغال آن‌ها نیز به پایان می‌رسد.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه متاسفانه در برخی شهرستان‌ها در برخی بخش‌های خدماتی از جمله تعمیر تلفن همراه و غیره هیچ فرد متخصصی نداریم و مردم باید به شهرستان دیگری سفر کنند، افزود: مهارت‌آموزی یک نیاز جدی در استان کرمان است و باید همه پای کار بیایند.

وی با بیان اینکه مشکلات طرح‌های استان کرمان را پروژه به پروژه پیگیری می‌کنیم و تاکنون هم در این حوزه اتفاقات خوبی افتاده است، گفت: نظارت بر بازار در این ایام جدی است و خود اتاق اصناف هم باید پای کار بیاید، چرا که دغدغه مردم است.

فداکار با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی استان کرمان زحمات زیادی کشیدند، بیان کرد: اینکه فعالان اقتصادی در این شرایط پای کار نظام و انقلاب هستند جای تقدیر دارد.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان کرمان، استان برتر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی را کسب کرده است که جای تقدیر دارد، اظهار داشت: با حضور وزیر اقتصاد این تحلیل انجام شده است.

وی ادامه داد: ارتقای رتبه فضای کسب و کار استان کرمان نیز نتیجه فعالیت‌های خوب شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان کرمان است و از همه عزیزان تشکر می‌کنم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه تلاش کردیم تا با قراردادهای کوتاه مدت زمینه اشتغال در اصناف بیشتر فراهم شود، گفت: به دلایل مختلف امکان آن در متن سند برنامه هفتم فراهم نشد.

وی با اشاره به اینکه نیاز است این ظرفیت در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مجدداً پیگیری شود چرا که با اصلاح قوانین می‌توان امکان اشتغال در اصناف را فراهم کرد اما الان با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستیم، افزود: مالیات، بیمه و بانک سه چالش اصناف است که بالاترین فراوانی مشکلات اصناف را شامل می‌شود.

شهباز حسن‌پور، منتخب مردم شهرستان‌های کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه، اظهار داشت: اصناف ظرفیت خوبی برای رشد اقتصادی هستند و باید از این ظرفیت استفاده شود.

وی با بیان اینکه احداث پنج شهرک تخصصی ویژه اصناف در شهر کرمان نیاز است اما ادارات همکاری لازم را ندارند، گفت: این آمادگی وجود دارد که اگر یک زمین در اختیار اصناف گذاشته شود واحد‌های توزیعی در آن مستقر شود.

در این جلسه امیر حسن‌زاده، معاون امور اقتصادی استاندار کرمان نیز با بیان اینکه یکی از برنامه‌های اصلی معاونت اقتصادی استانداری مهارت‌افزایی است و کمیته ویژه مهارت در استان تشکیل شده است، اظهار داشت: در شهرستان‌های جنوبی استان در حوزه خدمات مشکل داریم و بر اساس نیازسنجی که انجام شد، مهارت‌آموزی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: ۲۵ شرکت اقتصادی کوچک و بزرگ نیاز مهارتی خود را از طریق فنی‌وحرفه‌ای استان پیگیری می‌کنند که بعد از آموزش‌های لازم زمینه اشتغال ۹ هزار نفر را فراهم می‌کند.

در این جلسه سیدمهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، اظهار داشت: کارهای خیر و ماندگار به‌همت فعالان اقتصادی در استان کرمان در حال انجام است و تاکنون شاهد برخی افتتاح‌ها از این بناهای ماندگار در کرمان بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان در سال ۱۴۰۲رتبه اول کشوری را کسب کرد، افزود: جلسات شورا گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان به‌صورت منظم برگزار می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه در این شورا مصوبات بسیار خوبی داشتیم که در سطح کشور اثرگذار و الگو بوده است، بیان کرد: از آثار شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان همین بس که رتبه فضای کسب و کار استان کرمان از رتبه ۳۱ به رتبه چهار رسیده است.

وی با بیان اینکه پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یکی از اعضای فعال و اثرگذار این شورا هستند که باعث پیشرفت استان و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوص استان کرمان بوده است، گفت: اتاق بازرگانی فارغ از هر گونه نگاه جناحی و سیاسی در خدمت توسعه استان کرمان است.

طبیب‌زاده با اشاره به اینکه اصناف استان کرمان ظرفیت خوب و بزرگی برای توسعه استان دارند، ادامه داد: سهم اصناف در تولید ناخالص داخلی استان هم‌سطح بخش کشاورزی است و این امکان وجود دارد که در سطح استان ۱۲۰ هزار نفر اشتغال‌زایی جدید داشته باشد.

وی با بیان اینکه حدود ۱۲۰ هزار واحد صنفی در سراسر استان کرمان داریم که ۲۶ درصد اشتغال استان در حوزه اصناف شکل می‌گیرد، افزود: حدود ۹۰ هزار نفر در سطح استان کرمان بیکار هستند و این امکان وجود دارد که بخشی از بیکاری استان از طریق اصناف جبران شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه کمبود نیروی ماهر، یکی از چالش‌های استان کرمان در حوزه اشتغال است، بیان کرد: از ۱۲۰ هزار واحد صنعتی استان کرمان ۱۰۶ هزار واحد در شمال استان کرمان هستند.

افشین شهرکی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه سند مهارت استان کرمان در حال تهیه است، اظهار داشت: در دو بخش صنایع و صنوف در حال مطالعه و نیازسنجی موجود است.

وی با اشاره به اینکه تمایل اشتغال جوانان استان کرمان بیشتر در صنایع بزرگ استان است، گفت: باید برای اشتغال در صنوف، مشوق‌هایی دیده شود که جوانان برای اشتغال در صنوف ترغیب شوند.

محمود شیخ‌شعاعی، مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه ۴۲ درصد کارگاه‌های استان کرمان مشمول معافیت بیمه‌ای قرار گرفتند، افزود: به‌روزرسانی این معافیت‌ها در حال انجام است که می‌تواند میزان رضایت‌مندی بیشتری داشته باشد.

در این جلسه مجتبی مصباح مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان، اظهار کرد: در تسهیلات تبصره ۱۸ متقاضی زیادی در استان داشتیم که برای راه‌اندازی واحد صنفی تسهیلات دریافت کنند اما سهمی برای اصناف وجود نداشت.

وی با بیان اینکه پراکندگی اصناف در سراسر استان کرمان زیاد است، افزود: باید نیازسنجی محله‌ای انجام و در صورت نیاز صنفی راه‌اندازی شود تا عدم درآمد کافی باعث ورشکستگی آن‌ها نشود.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/م https://armanekerman.ir/vdcawon6e49ne01.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما