تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۲
۰
plusresetminus
به گفته مسئولان، در ایام نوروز با‌توجه‌به تشدید نظارت‌ها توسط بازرسان سازمان هواپیمایی با هرگونه تخلف و گران‌فروشی بلیت هواپیما برخورد می‌شود.
خدمت‌رسانی ۱۵۵ ناوگان هوایی در نوروز
به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری «راه آرمان»؛ همزمان با آغاز تعطیلات نوروزی، سفرهای ناوگان حمل و نقل در تمامی بخش‌ها به ویژه در حمل‌ و نقل هوایی افزایش یافته است به‌طوری که میزان تقاضا برای شهرهایی از جمله مشهد، تبریز، شیراز، کیش و قشم بیش‌از گذشته شده است.

این در حالی است که بررسی‌های میدانی هم حاکی از کمبود بلیت هواپیما در مسیرهای پرتردد از جمله‌ مشهد، تبریز، کیش، اهواز است و در صورت موجود بودن بلیت هم قیمت‌ها بیش‌از نرخ‌های مصوب انجمن شرکت‌های هواپیمایی بوده که باعث نارضایتی برخی‌از مسافران شده است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد عرضه صندلی‌های بیزنس در پروازهای داخلی بسیار بیشتر شده و باتوجه‌به آنکه نرخ مصوبی در پروازهای بیزنس وجود ندارد بنابراین عرضه این صندلی‌ها در برخی از پروازهای داخلی بیش‌ازحد معمول بوده است.

کمبود و يا افزایش قیمت بلیت، باعث گله‌مندی برخی‌از مسافران شده است ازاین‌رو در بازرسی‌های میدانی فرودگاه مهرآباد که توسط بازرسان دادگستری و معاون حمل‌ و نقل وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت اخطارهایی به شرکت‌های هواپیمایی و سایت‌های اینترنتی فروش بلیت داده شده است.

در همین رابطه محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه در ایام نوروز فعالیت در لایه‌های مختلف از جمله امنیتی، تقویت ناوگان و فروش بلیت تشدید شده گفت: همچنین امسال هم مانند سال‌های گذشته مرکز پایش پرواز را در سازمان هواپیمایی راه‌اندازی کرده‌ایم و در این طرح از تمامی نمایندگان و مدیران شرکت‌های هواپیمایی دعوت کرده‌ایم که در سازمان هواپیمایی حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: تمامی نمایندگان و مدیران شرکت‌های هواپیمایی در ایام نوروز در سازمان هواپیمایی حضور دارند و به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی درخواست‌های مسافران در تمامی شهرهای کشور  هستند.

تشدید نظارت‌ها بر فروش بلیت هواپیما در نوروز 

وی افزود: همچنین نظارت‌های خود را بر فروش بلیت هواپیما در این ایام از طریق بازرسی‌های شبانه‌روزی از شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌ها قرار داده‌ایم و تا به امروز چندین تذکر و تعلیق فعالیت برای شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی انجام شده است.

محمدی با اشاره به اینکه هیچ شرکت هواپیمایی حق ندارد گران‌فروشی و یا فروش چارتری کند، افزود: از طریق نظارت‌ها بر سازمان هواپیمایی و ارائه گزارش‌های واصله چندین سایت و اپلیکیشن فروش بلیت هواپیما تعلیق شده و هیچ یک از این شرکت‌ها حق فروش بلیت هواپیما ندارند. در حال حاضر بیش از ۱۹۰ فروند هواپیمای عملیاتی، ناوگان حمل و نقل هوایی کشور را تشکیل می‌دهند که ۱۵۵ فروند آن هواپیمای مسافربری است. مقرر شد، هواپیماهای پهن پیکر مانند بویینگ ۷۴۷ و ایرباس ۳۴۰ و ایرباس ۶۰۰-۳۰۰ برای مسیرهای پرتقاضا مانند کیش و مشهد استفاده شود. 

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: به‌طور میانگین، روزانه بیش‌از ۱۲۰ پرواز در فرودگاه کیش و بیش‌از ۱۶۰ پرواز در فرودگاه مشهد انجام می‌شود که در ایام پیک سفر به ۲۰۰ پرواز نیز می‌رسد. 

افزایش تعداد ناوگان هوایی در ایام نوروز 

براساس این گزارش چندی پیش هم مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش تعداد ناوگان هوایی در ایام نوروز گفت:۵۶ فرودگاه متعلق به شرکت فرودگاه‌ها است. فرودگاه‌های نفت و نظامی نیز باید استاندارد شرکت فرودگاه‌ها را رعایت کنند ولو اینکه مالکیت آن‌ها با شرکت فرودگاه‌ها نباشد. پاسخگو شدن بسیاری از شرکت‌ها در مشکلاتی که ایجاد می‌شود از آلام مردم کم می‌کند. امیدوارم در ایام نوروز خدمت‌رسانی مطلوبی داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: هواپیمای جدید به‌طور مداوم به ناوگان ما اضافه می‌شود اما به دلیل مسائل خاص تاکنون اطلاعی در این زمینه ندادیم.  این کار به سختی در حال انجام است. توسعه ناوگان یکی از سیاست‌های اصلی ما در وزارت راه و شهرسازی بوده که هم در بخش ریلی، توسعه لوکوموتیو و واگن، هم در بخش جاده‌ای، توسعه اتوبوس و ون و در حوزه هوایی، تامین هواپیما است.

بذرپاش گفت:  روزی ۲۴ هزار مسافر از  فرودگاه مشهد که پرترددترین مسیر پروازی است استفاده می‌کنند. در برخی روزها حدود ۲۰۰ پرواز خاص در ایام خاص سال انجام می‌شود. این فرودگاه در مقیاس بسیار خوبی خدمت‌رسانی می‌کند. مشهد تقریبا همه فواصل سال پرتردد است و در ایام خاص نیز از ظرفیت بالاتر می‌رود که نیازمند پاسخگویی است.

بذرپاش بیان کرد: در یکی از طبقات ظرفیت بسیار خوبی برای شرکت‌های داخلی و خارجی که نیاز به نمایندگی داشتند ایجاد شده تا پاسخگویی مناسب‌تری به شهروندان داشته باشند. تجمیع ظرفیت‌ها در این بخش قابل تقدیر است و باید در تمام فرودگاه‌ها اتفاق بیفتد.

از روز گذشته هم با توجه به افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد قیمت پایه بلیت هواپیما تغییر یافته است به‌طوری‌که در همین رابطه جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: بدلیل افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده در بودجه ۱۴۰۳ از ۹ درصد به ۱۰ درصد جدول جدید نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی بروزرسانی شده و این نرخنامه جدید در تارنمای سازمان هواپیمایی کشوری به نشانی caa.gov.ir در اختیار عموم قرار گرفت.

یازرلو اظهار کرد: اين نرخ‌نامه برای تمامی شركت های هواپيمايی و كانال‌های نمايش، توزيع و فروش بليت لازم‌الاجرا بوده و در صورت مشاهده تخلف، متخلفان به تعزيرات و دستگاه قضایی معرفی خواهند شد.

بنابراین مسافران حتما برای خرید بلیت از سایت‌های معتبر اقدام کنند و پیش‌از خرید، قیمت‌های مصوب که روز گذشته در سایت سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفته را بررسی کنند تا بلیتی را گران خریداری نکنند. حال با توجه به افزایش تعداد تقاضا در ایام نوروز امیدواریم تدابیر لازم برای سفرهای هوایی نوروزی در تمامی مسیرهای داخلی و خارجی فراهم شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای خبر/م https://armanekerman.ir/vdcayon6049neo1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما