تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۴۲
۱
plusresetminus
جامعه عشایری، نقش بارزی در زمینه تولید مواد لبنی و پروتئینی داشته و استان کرمان بیش از ۷۰ درصد کُرک کشور را تولید می‌کند که نیمی از آن در جنوب استان کرمان تولید می‌شود.
تأمین ۳۲ درصدی گوشت قرمز استان کرمان توسط عشایر جنوب/ تولید بیش از  ۷۰ درصد کُرک کشور در استان کرمان
به گزارش راه آرمان از جیرفت؛ وجود اقشار مختلف برای ادامه حیات جامعه لازم و ضروری است و ایران از دیرباز به طور کلی شامل سه قشر شهرنشین، روستایی و عشایری بوده است.

با نگاهی گذرا به طول تاریخ در می‌یابیم که عشایر نقش ویژه‌ای در تحولات سیاسی اجتماعی ایران داشته و تنظیم برنامه برای عشایر توسط حکومت‌های مختلف انجام شده است.

غیرت و چالاکی از جمله ویژگی‌های بارز عشایر است و حس وطن دوستی عشایر همراه با جنگ‌آوری، زمینه‌ساز انتظار دولتمردان برای حفظ مرزهای کشور از گذشته دور بوده است.

هنرمندی زنان عشایر غیرقابل انکار است و تولید گوشت قرمز به عنوان منبع پایدار درآمد برای جامعه عشایری اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

وجود ایل‌ و تیره‌های مختلف عشایری نشان دهنده‌ی قدمتی به بلندای تاریخ ایران اسلامی است و عشایر گنجینه‌ای غنی از آداب و رسوم به شمار می‌روند.

به استناد فرمایش حضرت امام راحل (ره) که فرمودند؛ عشایر ذخائر این مملکت‌اند، اهمیّت پرداختن به مقوله عشایر روشن می‌شود و سازمان امور عشایر در وزارت جهاد کشاورزی عهده‌دار این وظیفه مهم است.



اسلام شاهرخی مدیرکل امور عشایری جنوب کرمان گفت: ساماندهی زندگی عشایر و پشتیبانی آنها جزو مهمترین برنامه‌های امور عشایری جنوب کرمان است.

مدیرکل امور عشایری جنوب کرمان با اشاره به سابقه درخشان فرهنگی، مذهبی و اجتماعی و نقش ویژه ایلات و عشایر در دفاع از مرزها افزود: عشایر میراث داران و حافظان مواریث کهن، آداب و رسوم و سنن کشور هستند.

شاهرخی وجود ظرفیت‌های قانونی ارزشمندی همچون شورای عالی عشایر و آئین‌نامه ساماندهی عشایر را ضروری دانست و بیان کرد: وجود تشکل‌های فراگیر تعاونی و عضویت همه عشایر در آنها جزو سیاست‌های کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: ساختار تشکیلاتی اداره کل امور عشایر جنوب کرمان شامل ۳ اداره در شهرستان‌های جنوبی شامل جیرفت، کهنوج و قلعه گنج و ۳ نمایندگی در شهرستان‌های رودبار جنوب، فاریاب و عنبرآباد است.

وی خاطرنشان کرد: عشایر جنوب کرمان، بیش از ۶۰ درصد دام سبک و ۱۵ درصد دام سنگین منطقه را در اختیار دارند و ۳۲ درصد گوشت قرمز را تولید می‌کنند.

برگزاری ۱۶ جلسه شورای عشایری در اداره کل امور عشایری جنوب کرمان


اسلام شاهرخی گفت: در اختیار داشتن بیش از ۳۳ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی توسط عشایر جنوب کرمان، ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه گیاهان دارویی و گردشگری را ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: اداره کل امور عشایری جنوب کرمان برای برنامه‌ریزی جهت خدمت‌رسانی بهتر به عشایر غیور جنوب کرمان در ۶ ماهه‌ی نخست سال ۱۴۰۱ اقدام به برگزاری ۱۶ جلسه شورای عشایری همراه با ۵۸ مصوبه کرده است.




شاهرخی ابراز کرد: آئین‌نامه ساماندهی عشایر در سال ۱۳۸۴ به تصویب هیئت وزیران رسید و منشاء تحولات مهمی در ارائه خدمات توسط دستگاه‌های مختلف اجرایی برای عشایر گردیده است.

وی برنامه جامع ارتقاء سطح سواد دانش و مهارت در مناطق عشایری را مهم ارزیابی کرد و افزود: در این برنامه جامع، استانداردسازی و هماهنگ نمودن فعالیت دستگاه‌های اجرایی ذیربط برای ارائه خدمات به عشایر متناسب با وضعیت زندگی و زیست عشایر در صدر کارها است.

وی تصریح کرد: پوشش تحصیلی کامل افراد لازم التعلیم و جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان عشایری بعد از دوره ابتدای و همچنین تحت پوشش قرار دادن افراد بی‌سواد و کم‌سواد عشایر با به صفر رساندن بی‌سوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله از اولویت ویژه‌ای برخوردار است.

ضرورت آموزش مشاغل کشاورزی با رویکرد اشتغال پایدار در جهت توان افزایی عشایر


مدیرکل امور عشایری جنوب کرمان تأکید کرد: توانمندسازی و ارتقاء سطح دانش مهارت عشایر از طریق آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و آموزش مشاغل کشاورزی با رویکرد اشتغال پایدار در جهت توان افزایی عشایر در حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی امری ضروری است.

وی درخصوص طرح ویژه ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی به جامعه عشایری گفت: در این طرح، دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی ذیربط موظف هستند که بر حسب وظایف ذاتی و قانونی و نیز وظایف تعیین شده، مسئولیت انجام و ارائه بخشی از خدمات فرهنگی و مذهبی به جامعه عشایری در حوزه فعالیت خود را به عهده گرفته و انجام دهند.

وی بیان کرد: اهم وظایف و فعالیت‌های اساسی امور عشایر شامل اجرای طرح اسکان عشایر، طرح ارائه خدمات پشتیبانی به کوچندگان، بهسازی تولیدات و ساماندهی تشکل‌های عشایری و طرح جایگزینی سوخت فسیلی و انرژی‌های نو می‌شود.

مدیرکل امور عشایری جنوب کرمان گفت: عشایر استان علیرغم جمعیت کم، بیش از ۳۲ درصد گوشت قرمز استان کرمان و استان‌های همجوار را تولید می‌کنند و نقش و اهمیّت تولیدات جامعه عشایری در اقتصاد مقاومتی به تأمین امنیت غذایی بر کسی پوشیده نیست.

۶۸ درصد عشایر کوچ رو هستند


وی اظهار کرد: تاکنون ۳۲ درصد از عشایر جنوب استان در بیش از ۵۴ کانون اسکان یافته و ۶۸ درصد عشایر کوچ رو بوده که بیشترین دام عشایر متعلق به عشایر کوچ‌رو است.

عشایر استان کرمان شامل ۲۸ ایل و ۴۲ طایفه مستقل هستند


امین گروهی معاون عمران و توسعه اداره کل امور عشایری جنوب کرمان گفت: جامعه عشایری، نقش بارزی در زمینه تولید مواد لبنی و پروتئینی داشته و همچنین در امر حراست و نگهبانی از عرصه‌های طبیعی نقش فعالی دارند.

معاون عمران و توسعه اداره کل امور عشایری جنوب کرمان افزود: جنوب استان کرمان با جمعیت حدود یک میلیون نفر و مساحتی حدود ۴۰ هزار کیلومتر مربع، وسیع‌تر از ۱۴ استان دیگر بوده که دارای ۷ شهرستان است.
وی بیان کرد: جنوب استان دارای ۱۴ هزار و ۹۳ خانوار ییلاقی، ۱۱۷ هزار و ۳۳۳ خانوار قشلاقی عشایر با جمعیتی بالغ بر ۶۴ هزار و ۱۲۰ نفر است.

گروهی خاطرنشان کرد: جمعیت عشایر جنوب کرمان ۵.۵۷ درصد جمعیت عشایر کشور و ۵۴.۳ درصد جمعیت عشایر استان کرمان و ۲.۲ درصد جمعیت استان کرمان و ۸.۳۳ درصد جمعیت جنوب استان کرمان را شامل می‌شود.

وی افزود: عشایر استان کرمان شامل ۲۸ ایل و ۴۲ طایفه مستقل هستند و حضور عشایر در قلمروی به مساحت ۵۷ هزار کیلومتر مربع است.

استان کرمان بیش از ۷۰ درصد کُرک کشور را تولید می‌کند


معاون عمران و توسعه اداره کل امور عشایری جنوب کرمان گفت: برنامه‌های اداره کل امور عشایری جنوب استان کرمان در راستای اقتصاد مقاومتی شامل برنامه حمایت از تولید گوشت قرمز ارگانیک عشایر، برنامه حمایت از تولید کُرک، برنامه گردشگری در مناطق عشایری و برنامه جمع آوری کاشت و بسته‌بندی گیاهان دارویی است.

وی خاطرنشان کرد: گردشگری در مناطق عشایری شامل سربیژن ساردوئیه، دلفارد، گمرکان جبالبارز و اسفندقه است.

وی افزود: ایران بعد از چین و مغولستان به عنوان سومین تولیدکننده کُرک در جهان شناخته می‌شود و استان کرمان بیش از ۷۰ درصد کُرک کشور را تولید می‌کند که نیمی از آن در جنوب استان کرمان تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در جنوب استان کرمان بالغ بر ۴۰۰ تُن کُرک تولید می‌شود که تمام آن به صورت خام و فرآوری نشده توسط واسطه‌ها جمع آوری می‌گردد و به خارج از استان حمل می‌شود که لازم است در خصوص بازاریابی و فروش آن و همچنین صنایع فرآوری اقداماتی صورت پذیرد.

معاون عمران و توسعه اداره کل امور عشایری جنوب کرمان گفت: آموزش‌های توانمندسازی عشایر جنوب استان کرمان شامل آشنایی با بیماری‌های دام، واکسیناسیون، بیمه دام، پرورش زنبورعسل و مرغ بومی، اصلاح نژاد دام، تولید محصولات لبنی و آموزش خیاطی پته دوزی گلیم بافی می‌شود.

در جنوب استان کرمان تعداد ۶ تشکل عشایری شامل ۵ شرکت و یک اتحادیه وجود دارد


وی افزود: طرح ارائه خدمات پشتیبانی به عشایر و کوچندگان در جنوب کرمان در زمینه‌های تجهیز چاه، پروژه انتقال آب، تأمین آب با خرید لوله و تانکر، مرمت، تیغ‌زنی و بازگشایی راه‌ها است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل خشکسالی‌های پیاپی بیش از ۶ هزار خانوار عشایر به صورت سیار آبرسانی می‌شوند.

معاون عمران و توسعه اداره کل امور عشایری جنوب کرمان گفت: شبکه تعاونی‌های عشایری، توزیع نهاده‌های دامی و ارزاق مورد نیاز عشایر را به عهده دارند و در جنوب استان کرمان تعداد ۶ تشکل عشایری شامل ۵ شرکت و یک اتحادیه وجود دارد.

انتهای پیام/ https://armanekerman.ir/vdcawwn6o49new1.k5k4.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما