تاریخ انتشار :سه شنبه ۹ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۸
۰
plusresetminus
علی دولت آبادی زمانی گفت: با اعتباراتی که مدیر کل منابع طبیعی برای نهال کاری شهداد اختصاص داد توانستم حدود ۱۳۵ هکتار از اراضی بایر را که در بدترین قسمت بیابان با لایه های سخت بود، را  نهال کاری کنم.
اجرای بادشکن زنده در ۱۳۵ هکتار از  اراضی بایر شهداد/ ایجاد خانه صنایع دستی در راستای معرفی دست سازه های بومی به گردشگران

علی دولت آبادی کارآفرین و تعاونگر نمونه فرش دستباف و مبدع ایجاد بادشکن زنده و غیر زنده درگفتگو با "راه آرمان" مطرح کرد: متولد ۱۳۵۰ و ساکن روستای علی آباد زمانی  از توابع شهرستان شهداد هستم که توانسته ام ۱۳۵ هکتار از اراضی بایر را قلمه زنی و بافت گیاهی آن را احیا کنم.


وی ادامه داد: کار اصلی مردم در این بخش و روستاهای تابع آن دامداری وقالی بافی است اما این صنعت دراوایل دهه هفتاد بدلیل عدم توجیح اقتصادی این سنت قدیمی کنار گذاشته شد.

دولت آبادی تاکید کرد: در سال ۱۳۷۲ با پیشنهاد ریاست جهاد کشاورزی بخش شهداد جهت احیاء سنت فرش بافی در این منطقه، یک تعاونی به نام فرش دستباف تکاب شهداد تشکیل دادیم که حدود ۲۰۰نفر فرش باف عضو این تعاونی شدند و بنده نیز به عنوان مدیر عامل این تعاونی انتخاب شدم.


 
 وی افزود: با ایجاد این شرکت تعاونی توانستم دست دلال‌های خریدار فرش را کوتاه کرده و فرش بافته شده مردم را با دو درصد سود به فروش برسانیم.


کارآفرین نمونه ادامه داد: طی سال‌های ۷۵ و۷۶ دو مرحله در نمایشگاه های بین المللی کشور در تهران شرکت کردیم که در سال ۷۶ بعنوان فعال‌ترین تعاونی انتخاب شده و تا سال ۷۷ با قدرت ادامه دادیم.


دولت آبادی با بیان اینکه در اواخر سال ۷۷ با افت شدید  قیمت فرش مواجه شدیم و این امر باعث تعطیلی تعاونی شد، گفت: تجربه شکست و لذت پیروزی های طرح اشتغال در احیاء این منطقه سبب شد تا در سال ۱۳۹۱ دوباره به ایجاد طرح های اشتغال زایی با عنوان احیاء پوشش گیاهی زنده و غیر زنده اقدام کنم.



وی افزود:در سال ۹۱ از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان دو تسهیل گر به بخش شهداد آمده و اقدام به آموزش کسب وکارهای خانگی پایدار به مردم محلی و زنان روستایی کردند و در سال ۱۳۹۳ با جلسه‌ های پی درپی مدیران، شش صندوق خرد روستایی در شش روستا تشکیل شد و بنده هم  به عنوان مسؤل و حسابدار یکی از آن صندوق ها دوباره آغاز به کار کردم.
 

دولت آبادی تاکید کرد: در کنار کار در صندوق های خرد با موافقت مدیر کل منابع طبیعی استان کرمان توانستم در روستای علی آباد زمانی، حدود ۷۷ هکتار با قلمه گز نهال کاری کرده و یک خانه صنایع دستی هم در «ده سیف» یکی از روستاها تشکیل دادیم تا صنایع دستی روستائیان بفروش برسد.


وی ادامه داد: به علت تشکیل صندوق خرد روستایی، راه اندازی مرکز فروش صنایع دستی شهداد و احیاء زمین های این منطقه با کاشت درخت بومی گز، به عنوان کار آفرین برتر کشور انتخاب شدم و نام بنده جزو کار آفرینان برتر در کتاب کار آفرینان به ثبت رسید.

دولت آبادی افزود: در سال ۹۴ با تشکیل یک تعاونی بنام«فراگیر زیست گستر آراتا شهداد» با عضویت ۲۶ نفر ازاعضای صندوق‌های خرد روستایی این شرکت را به ثبت رساندیم.



وی با بیان اینکه با حمایت مالی ازسوی سازمان منابع طبیعی استان کرمان تحت ارائه تسهیلات، توانستم اعضای شرکت را به ۷۸۰ نفر افرایش دهم، گفت: با اعتباراتی که مدیر کل منابع طبیعی برای نهال کاری شهداد اختصاص داد، توانستم حدود ۱۳۵ هکتاراز اراضی بایر را که در بدترین قسمت بیابان با لایه های سخت بود، را  نهال کاری کنم.
 

دولت آبادی افزود: در سال‌های ۹۷و۹۸ و ۹۹ بعنوان تعاون گر برتر شناخته شدم و بعد از آن به علت برخی مشکلات کار بادشکن زنده را رها کردم و یک کار بادشکن غیره زنده منهای تعاونی و به صورت انفرادی را آغاز کردم که به خوبی آن را به پایان رساندم.

وی از چالش های کشاورزی در خصوص سیر منطقه شهداد نام برد و گفت: این محصول شهرت جهانی دارد و به سیر بنفش  معروف است که ۹۸ درصد مردم این شهرستان بعد از خرما این محصول را کشت می کنند.


دولت آبادی با بیان اینکه محصول مردم این منطقه به قیمت واقعی خرید و فروش نمی شود، گفت: تعدادی سود جو سیر قارچی و نارس را بار زدند و به استان‌های غرب کشور بردند و با کیلویی ۲ الی ۳ هزار تومان فروخته اند زیرا هر ساله سیرشهداد برای صادرات به استان های غربی ارسال می شود.

وی افزود: حرکت این سود جویان شهرت جهانی سیر شهداد را خدشه دار کرده است در حالی که کشاورزان منطقه شهداد که سیر با کیفیت عالی و بنفش را تولید می کنند به بهای اندکی در چنگال سودجویان قرار می گیرند.

دولت آبادی ادامه داد: نبود تعاونی واحدی در خرید و فروش سیر سبب می شود که کشاورزان فریب سود جویان را بخورند و سیر خود را که می توانند بعد از رسیدن کامل به قیمت هر کیلو ۲۰ الی ۲۵ بفروشند، به علت عدم آگاهی با قیمت پایین در اختیار دلال قرار می دهند.


تعاونگر نمونه در پایان خاطر نشان کرد: شهرستان شهداد هم مردمان خوبی دارد و هم مستعد اشتغال است که اگر به پتانسیل ها و ظرفیت های این منطقه به صورت جدی توجه شود و مورد حمایت قرار گیرد خود این منطقه دوباره احیاء خواهد شد و نیازی به ایجاد شغل ندارد.


انتهای پیام/ طماسبی
  https://armanekerman.ir/vdcaamn6w49nu01.k5k4.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما