تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۰
۰
plusresetminus
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جیرفت:

مردم توصیه‌های داروئی برای روزه‌داران را رعایت کنند

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: مردم روزه‌دار به توصیه‌های داروئی توجه کنند.
مردم توصیه‌های داروئی برای روزه‌داران را رعایت کنند
به گزارش گروه اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری «راه آرمان»؛ابراهیم محمدی گفت: با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان با اشاره به اهمیّت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سلامت روزه‌داران گفت: مردم روزه‌دار به توصیه‌های داروئی توجه ویژه کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: درخصوص مصرف دارو و تغذیه برای افرادی که به دلیل ابتلاء به بیماری دارو مصرف می‌کنند به‌واسطه تغییراتی که در وعده‌های غذایی ایجاد می‌شود به نحوه صحیح مصرف داروها در زمان روزه‌داری و قطع مصرف داروها و یا جابه‌جایی مصرف زمان داروها در زمان‌های قبل از سحر یا بعد از افطار که در ثبات سلامتی قابل اهمیّت است، توجه داشته باشند تا از عوارض جسمی یا روحی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه از مصرف غذاهای چرب خودداری کنید، بیان کرد: روزه گرفتن، می‌تواند در کنترل بسیاری از بیماری‌ها، مانند کبد چرب مؤثر باشد، همچنین در بسیاری از مطالعات ثابت شده است با قطع کردن، رژیم غذایی بیمار توانسته است بعد از دو تا سه روز عوارض بیماری را به حداقل برساند.

محمدی با بیان اینکه براساس پژوهش‌های علمی روزه‌داری، سبب آرامش روح شده و استرس و اضطراب را از انسان دور می‌‌کند، تصریح کرد: مصرف آب به مقدار زیاد در وعده سحری و مخصوصا بین غذا توصیه نمی شود، زیرا مصرف آب زیاد در وعده سحری، موجب رقیق شدن، اسید معده شده و روند هضم غذا را مختل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین باید توجه شود که مصرف مایعات مانند آب، آبمیوه، شیر کم چرب، دوغ بدون نمک در فاصله پس از افطار تا هنگام خوابیدن، کمک می‌کند که تعادل آب الکترولیت‌های بدن در هنگام روزه‌داری حفظ شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به توصیه‌های نحوه مصرف داروها در ماه مبارک رمضان به بیماران افزود: درخصوص اقدام به روزه‌داری و نحوه مصرف داروها باید با پزشک و داروساز مشورت کنید و در زمان روزه‌داری، هیچ‌گاه وعده‌های دارو را خودسرانه حذف نکنید، زیرا ممکن است سبب اختلال در روند درمان شود.

محمدی با بیان اینکه مصرف بسیاری از داروها را می‌توان، پس از مشورت با پزشک به زمان سحری یا افطار منتقل کرد، تصریح کرد: چنانچه مبتلا به بیماری مزمن هستید حتماً با پزشک مشورت کنید، اثر بخشی بسیاری از داروها، با مصرف به موقع آنها در زمان معین محقق می‌شود.

منبع: پایگاه تحلیلی خبری دقیانوس

انتهای خبر/ امیری
  https://armanekerman.ir/vdcgzy9q7ak9w74.rpra.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما