تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۳۹
۰
plusresetminus
سال ۱۴۰۲ را درحالی گذراندیم که کرمان شاهد رشد تولیدات دانش‌بنیان بود، جوانان کرمانی بار دیگر با تلاش خود توانستند گامی مهم برای پیشبرد اهداف کشور بردارند.
از ثبت اختراعات تا فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان کرمانی
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان»؛ بازهم یک‌سال گذشت و اتفاقات خوب و بد زیادی در استان کرمان رقم خورد اما آنچه مشهود بود سالی با بیشترین دغدغه اقتصادی را پشت‌سر گذاردیم در برخی جاها اولین بودیم و در برخی قسمت‌ها نیز ضعیف بودیم و گرچه در انتهای سال آن را اندکی جلو انداختیم اما نمونه‌ای از این وقایع دل مردم کرمان را هم رنجاند و هم خوشحال کرد و مایه افتخار و مباهات شد.

 در این گزارش قصد داریم که مهمترین وقایع اقتصادی که با محصولات دانش‌بنیان همراه بود و برای اولین‌بار در استان رقم خورد را بازگو کنیم که خواندن آن دور از لطف نیست و البته یک یادآوری و نیم‌نگاهی کوتاه به استان کرمان در سال ۱۴۰۲ است؛

پانزدهم فروردین توسط جوانان نخبه کرمانی؛ساخت پلتفرم خدمات درمانی برای اولین‌بار در کشور رقم خورد
یک تیم دانش‌بنیان توانست با طراحی پلتفرمی مراکز ارائه خدمات درمان را به هم متصل و یافتن دارو در کم‌ترین زمان را ممکن سازد.

بیست‌ و دوم فروردین‌ماه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس  نیز از  راه‌اندازی بزرگترین بندر خشک و لجستیک ایران در کریدور شمال به جنوب کرمان خبر داد و عملیات اجرایی آن آغاز شد زیرا تیم اقتصادی رئیس‌جمهور روسیه برای عقد تفاهم‌نامه پروژه بندر خشک و لجستیک به کرمان وارد شد.

بیست‌ و هفتم فرودین‌ماه توسط تیم دانش‌بنیان جوان ؛ساخت سیستم مدیریت هوشمند با حذف ریموت کنترل برای اولین بار در کرمان انجام شد، درحالی‌که امنیت از مهمترین اولویت‌های یک ساختمان تجاری محسوب می‌شود، تیم نخبه و جوان کرمانی توانست سیستمی طراحی کند که به‌صورت هوشمند درب‌های ورود و خروج را کنترل می‌کرد.

یازدهم تیرماه بنیانگذار شرکت دانش‌بنیان شیمی فرآیند دیار کریمان از تولید سولفات مس خالص، ماده اولیه کودهای کشاورزی برای اولین بار در کرمان خبر داد و از این تاریخ به بعد کرمان تنها تولیدکننده محصول دانش‌بنیان سولفات مس با عیار بالا است.



بیستم تیرماه برای اولین بار کشف ۳۰ محدوده پتانسیل‌دار در پهنه معدنی جبالبارز از توابع بخش جنوبی کرمان رقم خورد و مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن گهرزمین گفت: پهنه جبالبارز از لحاظ توپوگرافی بسیار خشن و غیرقابل دسترس بود که معمولا این‌گونه فعالیت‌ها توسط کشورهای متخصص معدنی مورد مشاوره و انجام بود که ما به عنوان سرمایه‌گذار ورود کرده و این پهنه‌ها را کشف  کردیم.

نوزدهم شهریورماه مدیر تعاون روستایی جنوب کرمان از تهیه کنسانتره لیموی شهرستان منوجان برای اولین بار در کشور خبر داد، استان کرمان به‌واسطه همتی که مردمانش در عرصه کار و تلاش دارند همیشه پرورش و کاشت محصولات تولیدی، زراعی و باغی بسیاری را برعهده گرفته است اما در مباحث فرآوری ضعیف عمل کرده بود که برای اولین‌بار در کشور تولید کنسانتره لیمو که اتفاقی نادر بود نیز رقم خورد.

چهارم آذرماه نیز یکی از مخترعین کرمانی توانست یک دستاورد علمی را در جهان به ثبت برساند و عنوان «اختراع یک کرمانی در مرکز اختراعات آمریکا ثبت شد» در نشریات کشور و جهان منتشر شد، اختراع دکتر سعید میرزایی با عنوان دهانشویه ضدباکتری گیاهی_دارویی در اداره ثبت اختراعات آمریکا  به ثبت رسید تا بار دیگر نخبگان کرمانی پیشگام در معرفی ایران شوند.



بیست‌ و دوم آذرماه مدیر بخش تحقیق توسعه شرکت امیردای کویر از ۵۰۰ میلیون تومان صرفه‌جویی اقتصادی با اختراع پمپ توربینی خبر داد و عنوان کرد که پمپ توربینی ما ۵۰۰ میلیون تومان برای کشاورز صرفه‌جویی اقتصادی دارد.

بیست و نهم دی‌ماه مدیرعامل شرکت سبزینه پارس هم از تولید اولین نوع کودآهن برگ‌پاش را در کرمان که  را بر پایه زیستی و دانش‌بنیان بود و  از طریق برگ، آهن مورد نیاز را جذب می‌کند، خبر داد.

دهم دی‌ماه رئیس هیئت مدیره شرکت دانش‌بنیان صنعت پژوهان رستاک از تولید فن‌های ضدسایش در کرمان برای اولین‌بار خبر داد، این امر در حالی اتفاق افتاد که  تولید فن‌های ضدسایش و غبارگیر در ایران برای اولین‌بار در استان کرمان تولید خواهند شد.

هشتم بهمن‌ماه؛ جوان نخبه رفسنجانی برنده جایزه دانشمند جوان شد «امیرحسین احمدی حکمتی‌کار» دانشجوی مقطع دکتری، جایزه جوان‌ترین دانشمند با عنوان International Young Scientist Awards را از آن خود کند.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان نیز در بیست و چهارمین روز از بهمن‌ماه از افتتاح کارخانه تایر راور با ظرفیت ۱هزار و ۷۷۸ حلقه لاستیک روکش خبر داد.

اولین جشنواره و نمایشگاه «قالی کرمان» برگزار شد  و این جشنواره  همراه با نهمین نمایشگاه قالی کرمان از اول تا چهارم اسفندماه سال جاری در محل نمایشگاه بین‌المللی جنوب‌ شرق کرمان برگزار شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در سیزدهم اسفندماه نیز از رشد ۴۹ درصدی فروش شرکت مس در یازده ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در بازار سرمایه و تحقق برنامه‌ها خبر داد.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی کرمان نیز در پانزدهم اسفندماه از تحقق  ۱۱۱ درصد تعهد اشتغال استان کرمان  خبر داد، درحالی‌که تعهد اشتغال استان کرمان ۴۶ هزار و ۱۴۸ شغل بوده است، بیش از ۵۱ هزار شغل ایجاد و ثبت سامانه رصد شده است.

استاندار کرمان در شانزدهم اسفندماه از تعلق رتبه ۴ کشوری فضای کسب‌وکار به استان کرمان  خبر داد و عنوان کرد که رتبه فضای کسب و کار استان کرمان از ۳۱ به رتبه ۴ ارتقا پیدا کرده است، که محصول یک کار جمعی است و همت دستگاه‌ها پای کار آمدند.

بیست و یکم اسفندماه معاون هماهنگی و امور اقتصادی استاندار کرمان نیز از افتتاح کارخانه تولید سنگ اِسلَب در کرمان در زمینی به مساحت ۶ هزار و ۶۰۰ متر مربع با زیربنای تولیدی ۴ هزار و۴۰۰ متر مربع و فضای اداری ۵۰۰ متر مربع با اشتغال‌زایی ۳۰ نفر در فاز اول خبر داد.


انتهای خبر/ طهماسبی


  https://armanekerman.ir/vdccmoqs42bq1m8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما